Vokálně instrumentální skladby koncertní
- a) Odlišení pojmů: koncertní – pouze hudba, orchestr, hudební těleso, recitál
scénický – pohybová složka + hudba
melodram koncertní – s doprvodem klavíru, orchestru
melodram scénický – činohra s orchestrálním doprovodem
– melodramatická hudba inklinuje k volnějším formám (má určité stavební zákonitosti, je však v určité míře vázána na text)
– nevýhoda – malá nosnost mluveného slova oproti zpívanému
– výhoda – je srozumitejnější oproti zpěvu
opera – dramatické dílo, jehož text se nejčastěji zpívá za doprovodu orchestru, text. podkladem je libreto,
dříve veršované, dnes v próze, opera jako forma je cyklus cyklů – skládá se z oddělených aktů, tzv.
jednání, na každém jednání je pak serie samostatných nebo sdružených čísel
– je zahájena předehrou, na konci každého aktu je finále v němž vystupují podle možností všechny
osoby, které předtím vystoupily odděleně
– obsahuje zpěvy sólové, ansoblové, sbory, instrum. předehry, mezihry, doprov. vokální složky
– součástí opery jsou též baletní složky
– koncertní provedení opery – není obvyklé, bývají vypuštěny části
- b) Pojmy: Oratorium – celovečerní rozsah, velké obsazení se sóly, sbory, forma – cyklus cyklu, duch. obdoba opery
– zpracovává biblické příběhy, vzniká v Římě okolo r. 1640,
– barokní oratorium mělo svého vypravěče, v novodobém nahrazuje vypravěč sbor, Půvpodně náboženské
náměty jsou nahrazeny humanistickými nebo vlasteneckými náměty – Jahonka z Arku – je to soubor
několika kantát
– např. Bach – Vánoční oratorium – sestaveno z 6 duch. kantát, které jsou zpívány odděleně o 6 nedělích
v době Vánoc
– např. Handel – Juda Makabejský
– Haydn – Stvoření, Čtyči roční doby
– A. Dvořák – Stabat Mater
Kantáta – cyklická skladba se soly, sbory + orchestrální doprovod, instrumentální části, recitativy, sbory, arie
se zde střídají
– duchovní kantáty – bývaly součástí bohoslužby, dnes koncertně
světské kantáty – Bachovy kantáty – Kávová, Lovecká
novější kantáta – je rozměrná skladba s velým vokálním a instrumentálním aparátem, nejčastěji
v kombinované formě, př. Z. Fibich – Jarní romance, Smetana – Čes. píseň
komorní kantáta – pro menší obsazení – kolísá mezi kantátou a cyklem písní, př. B. Martinů – Ot.stud.
Pašije – druh oratoria, který se rozvíjel v protestanských zemí
– zhudebnění některé ze čtyř evangelií (Marek, Matouš, Lukáš, Jan), uváděny o Velikonocích
Pastorela – čs. druh malé kantáty se solisty, sborem a vánoční tématikou
- c) Mše: – bohoslužebný obřad křesťanské liturgie, soubor písní k bohoslužbě – bohoslužebná – hudba v pozadí
koncertní – těžiště v hudbě
Části: Ordinárium – stálá část – Kyrie eleison, gloria, sanktus, benedictus, agnus dei
Properium – proměnlivá část, mění se podle církevních svátků, vstupní zpěv – Introuitus, graduale, aleluja, ofertorium..
Requiem – mše za zemřelé, liší se první tři části
1) Requiem acterna – odpočinutí věčné
2) Dies irae – den hněvu
3) Domine Jezu Christe – pane Ježíši
4) Sanktus 5) Benediktus 6) Agnus dei
– někdy je text requiem zpracován oratorním způsobem jako koncertní skladba
- d) Příklady oratorií, mší a requiem s mimonáboženským vyzněním
Oratoria: A. Honneger – Johanka z Arku na hranici
- Haydn – Čtyři roční doby, Stvoření
- Seidl – Lidé bděte
J.S. Bach – Vánoční, Velikonoční
- F. Handel – Mesiáš, Josef a jeho Marie
- e) Kontrapunktické práce v dílech autorů 19. století
Používají ve svých dílech např. formu fugy, fughetty.
– systematicky se zabývali skladatelé klasicko-romantické syntézy
– u ranných romantiků jen fuga
Např. J. Brahms – ve 4. symf. e moll
– ve 4. větě passacaglia
– chorální předehry
- Reger – chorální předehry, fugy
- Dvořák – Stabat Mater
- f) Rozbor skladby L. Koželuha : Pastorale