Tři proudy barokní architektury
- Pojem, časové vymezení, zdroje; specifika jednotlivých prostředí
- Základní arch. principy; baroko radikální, klasicizující, realistické
Architektura – Itálie
Zákl. druhy vznikly proměnou z ren. architektury.
Nové prvky:
– barokní ovál (elipsa), stlačený barok. oblouk, okna dostala oválný, lichoběžníkový nebo složitě konstruovaný tvar, edikuly se vyznačují lomenými a přerušovanými římsami
Chrám
– prostor je založen na průniku geometrických obrazců a stereometrických těles, vzájemně svázaných rytmem ploch a linií à iracionální dojem
– výstavba stěn = výraz barokního dynamismu a atektoničnosti; jsou zprohýbané, zbavené plošnosti, pilastry (zdůrazňují vlnící se rytmus), sloupy, římsy
– vnějšek je členěn jinak než vnitřek (barokní dualismus)
– kupole – otevírá iluzionistickou freskou divákův pohled do nadpřirozena
– složité klenby, plastická a malířská výzdoba, zvýraznění tvarů zlatem, polychromie + osvětlení à iluze křesťanského nebe
Zámek
– navázal na ren. typ s čtvercovým dvorem
– centrální půdorys, schodiště (plasticky zdobené, vede k reprezentačnímu sálu v 1. patře a spadá do zahrady)
– repr. sál – prostupuje dvěma patry a ostat. místnosti jsou k němu symetricky řazeny
Carlo Maderna – dokončil chrám sv. Petra ve Vatikánu, postavil kupoli kostela S. Andrea della Valle
Pietro de Cortona-konvexní a konkávní plochy
Lorenzo Bernini– sochař, na baldachýnu v chrámu sv. Petra uplatnil poprvé monumentální kroucené sloupy, navrhl slavnostní schodiště ve vatikánském paláci Scala Regia a kolonádu před chrámem sv. Petra; perspektivní iluze;
– vybudoval fontánu Čtyř řek na Piazza Navona
Francesco Borromini – průkopník radikální iluzionistické architektury, navrhoval fasády (konk. a konvex.), složité dispozice kostelů, půdorys univerzitního kostela tvoří šesticípá hvězda; kostel Santa Agnese
Guarino Guarini – kostel S. Lorenzo, Palazzo Carignano, kaple Santa Sindone
– půdorys S. Lorenza tvoří osmiúhelník – hlavní kopule: čtyři dvojice
překřížených oblouků vytvářejí osmiúhelník
– vyvrcholil jím barok. iluzionismus
- i stavby konzervativnější a eklektické, kombinující tradiční prvky s novými = klasicistická tendence:
- Fillippo Juvara, Alessandro Galilei, Baldassare Longhen
- Evropští a čeští stavitelé a jejich dílo
– viz bod B
ARCHITEKTURA
Francie
Mansart – přestavba zámku ve Versailles (Zrcadlová galerie, oranžerie a Velký Trianon)
Lorenzo Bernini – průčelí Louvru
Anglie
William Kent – nový typ přírodního (anglického) parku
Čechy a Morava
- raný barok (17. st.)
- vrcholný barok (1700-1740)
- pozdní barok (po 1740, současně s rokokem a klasicismem)
Raný barok:
První stavby – již před stavovským povstáním r. 1618; za třicetileté války – Valdštejnský palác; Klementinum, Černínský palác
Vrcholný barok:
Kryštof Dientzenhofer (1655-1722)
Přivedl k nám myšlenky guarinismu.Pravděpodob. arch. prvních staveb v Čechách, jejichž prostor vznikl z průniku elipsoidů.Střídáním tvarů konkávních a konvexních vytváří rytmické vlnění ploch a linií a vyvolává perspektivní iluze.Stavby:průčelí a loď chrámu sv. Mikuláše na M.Str. a klášterní kostel sv. Markéty v Břevnově, zámecká kaple ve Smiřicích, klášterní pavlánské kostely sv. Josefa v Obořišti a Nanebevzetí Panny Marie v Nové Pace a kostel sv. Kláry v Chebu.
Giovanni Battista Alliprandi (po 1665-1720)
Roku 1706 jmenován v Praze pevnostním stavitelem.Dělal projekty zámků v Libicích a někt. pražských paláců (Lobkovického, Kaiserštejnského, Hrzánského, Hartigovského).Dále projekty kostelů (Nejsvětější Trojice v Kuksu, piaristické kostely v Benešově a v Litomyšli).Přinesl do Čech podněty vídeňské architektury a pražské paláce vyzdobil motivem konzolového polopatra s antikou.
Giovanni Santini zvaný Aichel (1677-1723)
Vytvořil tzv. barokní gotiku – insp. se českou pozdní gotikou aby připomínkou středověk. umění zdůraznil jejich starobylost a spojitost s domácím prostředím.Udělal přestavby středověk. klášterních chrámů v Sedlci, Kladrubech a v Želivě.Jeho největší dílo je poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou.Má tvar 5-cípé hvězdy.
František Maxmilián Kaňka (1674-1766)
Nebyl vyznavačem dynamického baroku, dával přednost klidnějšímu výrazu a půvabné štukové dekoraci stěn.Mezi jeho díla ptaří dostavba Černínského paláce, špitál v Duchcově, zámek v Liběchově, Jemniště, Konopiště, kostel sv. Klimenta v Praze a dostavba Klementina.
Kilián Ignác Dientzenhofer (1689-1751)
V pozdním období se přiklání k franc. klasicismu.Navrhl letohrádek Amerika na Novém Městě a kostel sv. Jana Nepomuckého na Hradčanech.Jeho kostely najdeme po celých Čechách, pracoval pro různé řády (benediktiny, jezuity, křižovníky s červenou hvězdou, augustiány a voršilky.
A. Lurago
Přechodné období od vrchol. baroka k pozdnímu baroku a rokoku, dvorní stavitel v Praze (klasicistní přestavba Pražského hradu, úprava průčelí Černínského palácev Praze).