Rozhlasové žánry
- druhy rozhlasových žánrů
- rozhlasová technologická pracoviště
- druhy rozhlasových studií, jejich vlastnosti a využití
a) Druhy zvukových žánrů (skripta II, str. 3)
- snímky vznikají samostatně nebo jako části AV děl
- šíření se provádí pomocí pevných nosičů (CD, CC) nebo pomocí rozhlasového vysílání
Koncerty vážné a populární hudby
- nejstarší typ, původně se pořizovala ze studií, později i z koncertních sálů
- rozvoj vícestopé techniky umožňuje nahrávání koncertů po jednotlivých nástrojových skupinách a dokončení dodatečnou mixáží
Písničková tvorba – hromadně šířené studiové nahrávky
Literárně hudební pásmo
- mluvené slovo a muzika, muzika je nahraná, ve studiu se dělá živý komentář (např. Uši na Radiu Beat)
- význam: přiblížení hudební tvorby posluchači zasvěceným výkladem
Rozhlasová hra
- studiová nahrávka, existují profese: rozhlasové herectví, drama musí být upraveno pro rozhlas (vypravěč, použití ruchů, hudby…)
- původní rozhlasová hra – psaná z úmyslem prezentace v rozhlase
Adaptace literární tvorby
- přiblížení literárního díla posluchači, je zde důležitý výkon herce
- rozhlasová povídka, fejeton– psané pro rozhlas (F. Nepil)
- rozhlasové vyprávění– přednáší sám autor (např. F. Nepil)
Rozhlasové pásmo
- komponovaný pořad, který osvětluje konkrétní problémy a děje formou kombinace různých výrazových prostředků
Rozhlasová beseda a rozhovor
- bez ruchů a hudby, dvě osoby, tázající se a dotazovaný, diskuse na dané téma
- beseda: více osob, jeden je moderátor a určuje pořadí projevů účastníků, většinou má závěr, který zpravidla sdělí moderátor
Rozhlasová reportáž
- publicistický pořad, který je snímán v určitém prostředí
- reportážní přenos (reportér moc nevstupuje), reportážní montáž (vstupy jsou proloženy např. komentářem ze studia, besedou ve studiu – přenos kulturní či sportovní události), reportážní pásmo (komponované, reportážní vstupy jsou příspěvky – oslavy svátků na více místech), anketa (rozhovor v autentickém prostředí)
Rozhlasový komentář
– zabývá se a osvětluje daný problém
- rozhlasová recenze – typ komentáře hodnotí nějaké dílo
Rozhlasové zpravodajství
- zpravodajská sestava – většinou dva (někdy i 1) čtou příspěvky, někdy doplněny vstupy
- zpravodajský magazín – za vlastním zpravodajstvím následují glosy, příspěvky a komentáře k uvedeným událostem
Užitá rozhlasová služba
- informace o dopravě, počasí, programy kin, televize…., poradny, gratulace
b) Rozhlasová technologická pracoviště (skripta II, str.: 10)
Studia
- slouží k primárnímu záznamu i k živému vysílání
- velikost, akustické vlastnosti a vybavení je závislé na převažujícím žánru (hudební, činoherní, dialogová, ruchová…)
- ke každému studiu přísluší režijní pracoviště (je zde mix, záznamové stroje, monitory, efekty…), od studia je oddělené neprůzvučným sklem
Hlasatelny
- studio pro 1 až 2 osoby, slouží pro přímý vstup moderátora do vysílání
Studiový rozvod
- jakási „ústředna“, kam vedou všechny vstupní a výstupní linky jednotlivých pracovišť
- najdeme zde přepojovače, linkové a rozdělovací zesilovače, korektory, kabely
- tato zařízení zajišťují, aby se žádaný zvukový signál dostal v co nejlepší kvalitě na pracoviště, kde je požadován
Přepisová pracoviště – bývají vybavena kromě strojů i jednoduchou režií
Odbavovací pracoviště
- vlastní poskládání programu z jednotlivých příspěvků
- obsahuje odbavovací režii, tlumiče vstupních kanálů jsou vybaveny spínači, při vyjetí se zapíná reprodukce na stroji (FADER START)
- jsou zde zařízení pro všechna možná media včetně velkokapacitních HD
- ke každému OP je přiřazena příslušná hlasatelna, se kterou tvoří vysílací pracoviště
- Signalizace: BÍLÁ – zařízení je připraveno k použití
ZELENÁ – zkouška
ČERVENÁ – signál odchází ven, ON AIR
c) Druhy rozhlasových studií, jejich vlastnosti a využití (skripta II, str.: 7)
Hlasatelna – pro jednoho moderátora, pro dva i více (na besedu), prostor je akusticky upraven pro mluvené slovo, stačí zde kulové či osmičkové mikrofony
Hudební studio – velikost studia je závislá na velikosti těles a na způsobu nahrávání (současně nebo postupně)
Činoherní studio – slouží k nahrávání rozhlasových her, tato studia bývají přetlumená, bývají zde i předměty pro vytváření ruchů
Dialogové studio – menší činoherní studio
Dabingové studio – navíc vybavené zařízením pro obraz,
Ruchové studio – slouží k vytváření ruchů a zvukových efektů
Studio elektronického zvuku – pro syntetickou hudbu, podobá se spíše režii nebo zvukové laboratoři