Románské umění a gotika
Románské umění-na území bývalé římské říše-11.-13.st.-díky mnišským řádům-budovaly u nás kláštery, někdy pojem předrománské umění-doba karolinská(dle Karla Velikého-do 10.st., d.otonská(dle Otty II.-do 11.st.)
Architektura-klenby(válená,křížová),charakt.rysy-působí masívně, těžkopádně (stav.mat.-cihla,kámen),okna-malá,obloukovitá,rozety,tlak kleneb nesou pilíře,sloupy
Druhy staveb-kláštery,kostely,bazil.,rotunda,příčná loď-transept,apsidy,půdorys do tvaru T
Památky-chrám Cluny-11.st.,kostel Notre Dame la Grande v Potiers(oba Francie), Pisa(Itálie), Památky u nás-baziliky-sv. Jiří na Hradčanech,sv.Mikuláše v Potvorově, Vinci u Mladé Boleslavi, rotundy-sv.Martina na Vyšehradě,sv.Jiří na Řípu,sv.Kateřiny ve Znojmě, kostely-sv.Jiljí a kláš.baz.- Navštívení P.Marie v Milevsku
hrady-Strakonice, Přimda ostatní-Juditin most v Praze
Sochařství-tvůrci většinou anonymní, náboženská témata, rostlinné, živočišné, výzdoba ornamentální (Gislebert-vylezl z anonymity-výzdoba kostelů v Sutinu) – u nás-výzdoba průčelí sv. Jakuba v Kutné Hoře, portál v Tišnově
Malířství-fresky a knižní malba-schematičnost a strnulost jako v plastice (Povolání Přemysla na trůn z rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě, Kodex vyšehradský-1085)
GOTIKA-2.pol.12.st.-oblast Normandie a Ile de Frence,poprvé použil název Gotika-podle Gotů-Giorgia Vasari. Rozdělení-g.raná-přechodné období, g.vrcholná-13.-14.st. g.pozdní-15.st.(v Itálii renesance)-u nás gotika přemyslovská, lucemburská, vladislavská
Architektura-portály,lomený oblouk,žebrová klenba,opěrný systém,bohaté zdobení,okna-kružba,lomený oblouk, staveb.mater.-kámen,vysokých cihel-buchty
Památky-Francie-Notre Dame, Saint Chapell,katedrály v Remeši,Tours… Itálie-Milánský dóm, Dóžecí palác v Benátkách Anglie-katedrála v Lincolnu, Westminsterský chrám v Londýně Benelux-katedrála v Bruselu, měšťanské domy střední evropa-katedrály v Kolíně nad Rýnem, Regensburgu, Štěpánský dóm ve Vídni
Gotická katedrála-bazilika trojlodí, na západě dvouvěžní průčelí,východ-apsidy,boky-opěrný systém-zakončený fiálou-štíhlý zdobený jehlan
Gotika u nás-ve 13.st.-díky cisterciáckým hutím z Burgundska
Matyáš z Arrasu-fran.stavitel,Karel IV.-chrám sv.Vít, zahájil stavbu Karlštejna
Petr Parléř-pokračoval v dostavbě sv.Víta,po jeho smrti pokračovali synové Jan a Václav-Karlštejn, Karlův most, Staroměstská mostecká věž, kated.sv.Barbory v Kutné Hoře, sv.Bartoloměje v Kolíně-tyto posl.2stavby patří k typu franc.katedrál-sv.Vít,kost.P.Marie v Sedleci u Kutné Hory a P.Marie ve Zbraslavi-zničeny husity
Benedikt Rejta(pokrač.na sv.Vítu,Vladislavský sál) a Matěj Rejska(Prašná brána)-dostavby kated.sv.Barbory v Kutné Hoře
Kostely-sv.Ducha v Hradci Králové(cihel),sv.Mikuláše v Lounech,sv.Mořice v Olomouci
Kláštery-v Oseku-Teplice,Nanebevzetí P.Marie ve Zlaté Koruně(Č.Krumlov)
Hrady-Pernštejn,Kost,Zvíkov,Loket,Křivoklát,Bezděz
Města-Nový Bydžov,České Budějovice, hrázděná archit.-SZ Čechy-Špalíček v Chebu
Sochařství-vázáno na architekturu,volná plastika,strnulé náměty-piety a madony-v jejich tvářích cit,lyričnost
Giovanni Pisano-Ital.-kazatelna dómu v Pise,dále v Pistoji, Seině
Andrea Pisano-Ital.-reliéfy bronzových dveří baptisteria ve Florencii
Petr Parléř-busta ve sv.Vítu,výzdoba mostní věže u Karlova mostu
Bratři z Kluže-jezdecké sousoší sv.Jiří na Hradě(kůň renes.rysy)
Malířství-snaha o postižení reality-druhy maleb-fresky,malba desková,knižní(tvůrci tzv.iluminátoři)
Giotto di Bondone-um.osob.evropského mal.,perspektivní prostorová konstrukce, postavy nahlížené zezadu, profilu-působil ve Florencii(fresky v kapli v Padově,v kostele sv.Františka v Assisi, desk.obraz Madona s dítětem
Simone Martini-ital,konkuroval Bondonovi(fresky v Assisi, papežský palác v Avignonu)
bratři Lorenzetiové, bratři z Limburku-fran.(mistrovské dílo breviář-Přebohaté hodinky)
Andrej Rubley-přelom 14.-15.st., rus.-práce v moskevském Kremlu,ve Vladimíru,v Zagorsku
Malířství u nás-mistr třeboňský-řeší perspektivně prostor (rakev v obraze z Mrtvýchvstání, Kristus na hoře Olivetské, Zmrtvýchvstání Krista
mistr vyšebrodský-9 desek oltáře kostela ve Vyšším Brodě
Mistr litoměřický-jeho desky prozrazují prvky renes.-realismus postav,modelace objemů, perspek.prohloub.prostoru,hluboké průhledy do krajin(fresky v kapli sv.Václava ve sv.Vítu)
knižní malba-např.obrazová Velislavova bible, Jenský kodex