Proměny malířství 2. pol. 19. století
- Kořeny, osobnosti (angličtí krajináři, barbizonská škola)
Barbizon School
Kolem roku 1848, jedna z ranných skupin francouzských umělců začala tvořit mimo akademii. Theodore Rousseau a Jean-Francois Millet spolu s dalšími opustili revolucionářskou Paříž té doby a vydali se do klidného okolí malé vesnice zvané Barbizon. Inspirováni Constablem se v jeho stylu přesném zobrazení přírody, Barbizonští malíři usilovali o malbu přírody čistě. Malíři Barbizonské školy pomohli při prosazení přírodních a venkovských témat v práci ostatních francouzských malířů. Pomohli také při znovuzrození viditelné reality, jež nabírala svou důležitost v dobách pozdějšího jak realismu tak impresionismu.
Jean Francois Millet
1814 (Gruchy u Cherbourgu-FRA) – 1875 (Barbizon-FRA)
Francouzský malíř a grafik; pocházel ze starého normandského selského rodu a v mládí sedlačil; jako dvacetiletý se učil v Cherbourgu několik měsíců malbě u bezvýznamných umělců, ale po otcově smrti se vrátil na statek. 1837 dostal malé stipendium a vstoupil do ateliéru k E. Delacroixovi v Paříži, nesblížil se však ani s jeho romantismem, ani s Ingresovým klasicismem. Zpočátku se živil malováním galantních žánrů podle rokokových malířů 18. st. 1849 se přestěhoval se ženou a pěti dětmi z Paříže do Barbizonu u Fontainebleau; zde uslyšel „cri de la terre“, hlas země, jejž se snažil vyjádřit ve svém malířském díle. Dlouho zůstal zneuznán; žil s rodinou v takové nouzi, že musel přijímat pomoc svých uměleckých přátel, T. Rousseaua, Diaze de la Peňa aj. V padesátých letech byly jeho obrazy v Salónu odmítány, v šedesátých letech začal být oceňován a po smrti se ceny jeho děl až ztisícinásobily; většina z nich byla zakoupena do USA.
Milletovou zásluhou se poprvé v moderním malířství objevuje sedlák bez sentimentální nebo humoristické pointy, nazírán s pravdivostí a klidnou monumentalitou; jeho obrazy mají epickou šíři lidového vyprávění, realismus vyloučil z nich všechno malé a zbytečné, takže zůstala jen harmonie mezi člověkem a krajinou, dělníkem a prací. Ve svých dopisech vyjádřil Millet své umělecké přesvědčení, že krása je ve všem, co je pravdivé, účelné, charakteristické, že spočívá v živé a plné přítomnosti. Millet patřil k zakladatelům slavné barbizonské školy a otcům moderního malířství; jeho dílo působilo na generaci impresionistů a zvláště na V. van Gogha.
Jean-Baptisme Camille Corot
1796 (Paříž-FRA) – 1875 (tamtéž)
Francouzský malíř. Vyučil se příručím v obchodě s látkami; teprve ve svých šestadvaceti letech, když dostal od rodičů roční rentu, se rozhodl, že se věnuje malířství. Učil se krátce A.E. Miehallona a pak v krajinářské škole V. Bertina, u něhož se seznámil s klasicistní poussinovskou krajinou. Přímo před motivem v plenéru prováděl své „studie“ v okolí Paříže, Rouenu a ve Ville d‘Avray, kam jezdil za otcem. Přitom kopíroval holandské krajináře a především N. Poussina a C. Lorraina.
Nejranější Corotův obraz, který se zachoval, je Brána v Bois-Guillaume (1822). Protože chtěl zůstat nezávislým, neúčastnil se soutěže o Římskou cenu, ale 1825 podnikl se svým spolužákem Behrem soukromou cestu do Říma, kde maloval pohledy na město a partie z římské Campagny (Colosseum, Forum Romanum, oba 1826); jeho oblíbeným motivem byla Villa d‘Este v Tivoli. 1828 odjel do Neapole a přes Benátky, kde vznikl Pohled na Canale Grande z Riva degli Schiavone, se vrátil do Paříže. Svým uměleckým cítěním klasicista, dosáhl v malířském podání, pracujícím s jemnou škálou půltónů, nebývalé svobody a svěžesti. Vedle krajin vznikají studie italských lidových typů (Italka s mandolínou, 1826-28); tato malá mistrovská díla však Corot považoval za pouhé studie pro příští kompozice. Corot žil u rodičů, kteří neradi viděli, že se rozhodl — aby si zachoval nezávislost — zůstat starým mládencem. V zimě pracoval v ateliéru, v létě ve Ville D‘Avray, v Normandii a ve Fontainebleau, kam chodili za motivy klasicisté i romantici; pro potěšení si maloval podobizny blízkých známých.
1834 podnikl se svým přítelem malířem Ch. Grandjeanem druhou cestu do Itálie; navštívili Janov, Florencii, Volterru, Benátky a Comské jezero, kde Corota zaujal motiv jemného mlžného oparu, vystupujícího z vody, k němuž se bude neustále vracet. 1836 maloval v Provenci a Languedocu. V Salónu vystavoval pravidelně každý rok mytologické nebo biblické výjevy v krajině, komponované v Poussinově stylu, a krajinomalby malované v ateliéru podle skic provedených v přírodě (např. Krajina u Neapole, 1841). Při poslední cestě do Itálie (1843), na níž ho doprovázel opět jeden přítel, pobýval Římě, kde pracoval hlavně ve Villa Borghese a Vatikánu. Ve čtyřicátých letech jezdil do Švýcarska k Ženevskému jezeru, do Normandie a Bretaně. Když byl 1846 vyznamenán řádem čestné legie, byli jeho rodiče velmi překvapeni. Po jejich smrti žil u malíře a litografa C. Dutilleuze, jehož zeť se stal později Corotovým biografem. Teprve 1849 vystavil v Salóně první studii z plenéru (Colosseum). Jeho dílo získávalo stále větší pozornost a uznání; Corot se stal členem poroty Salónu a jeho obrazy se začaly kupovat. 1854 podnikl cestu do Belgie a Holandska. Na světové výstavě v Paříži byl vyznamenán medailí a císař Napoleon III. zakoupil jeden jeho obraz; na světové výstavě 1867 byl jmenován rytířem čestné legie. Po vyhlášení Pařížské komuny prchl do Arrasu a věnoval 10 000 franků na osvobození Francie od okupace. I ve stáří ještě cestoval po Francii a navštěvoval své přátele, kteří mu díky jeho družné povaze nikdy nescházeli. Corot patří k nejvýznamnějším krajinářům 19. století; začal jako klasicista, vyznávající poussinovskou ideální krajinu s mytologickou stafáží, a takto vystupoval na oficiálních Salónech až do padesátých let; vedle oficiálního Corota však paralelně tvořil intimní Corot před motivem v plenéru nebo před modelem drobné krajiny a podobizny, jež sám nepovažoval za definitivní díla. Svým uměním postihnout nejjemnější nuance přírodního osvětlení se Corot stal zakladatelem moderní intimní krajinomalby. Jestliže v raném období kontrasty světla a stínu modelují plasticky tvary, ve svém vrcholném období, v padesátých letech 19. století, obrysy předmětů se rozplývají a krajinu zahaluje stříbřitý opar, který vytvářejí světelně odstupňované barevné skvrny. Svým řešením vztahu světla a barvy působil Corot na impresionisty, přestože nikdy nedošel k impresionistické analýze světla na čisté barevné tóny; Corot šel opačnou cestou od lorrainovské barokní světelné malby k modernímu podání přírodního osvětlení; přestože vlastně neopustil valérovou malbu, přiblížil se však impresionistickým obrazům svým koloristickým citem a volným skvrnovitým malířským rukopisem. V pozdním období produkoval množství obrazů, při nichž mu pomáhali četní žáci; poměrná snadnost, s níž je lze napodobit, a stoupající poptávka po Corotovi způsobily, že se od osmdesátých let minulého století začala množit falza.
- Impresionismus; francouzští a čeští impresionisté, díla
Vznikl na konci 60. let 19. st. ve franc. malířství (v La Grenouillere, malých lázních na Seině, kde se Monet s Renoirem soustředili na pozorování odlesků a zrcadlení světla ve vodě).V pol. 80. let vystupují v opozici proti impre. různé směry postimpresionismu.
– imprese = dojem (umělcovy obrazy jsou pouhé náčrty v počátečním stavu tvoření, které
vypadají jako vedle sebe ležící bar. skvrny)
– přesnost zobrazení proměňujících se světelných a atmosférických stavů přírody
– pojem impresionisté vytvořil novinář Louis Leroy článkem Výstava impresionistů
v časopise Charivari (inspiroval se obrazem Clauda Moneta – Dojem, východ slunce –
pohled z umělcova okna v Le Havru na moře, slunce zrcadlící se ve vodě a lodě v popředí)
– nový pojem naturalismus – umění se má stát výrazem života a jeho cílem je podat obraz
přírody v plné síle a pronikavosti, obsáhnout všechny formy viditelného světa a obnovit
přerušené vztahy člověka a přírody (Émile Zola)
– hlavní střed zájmu: světlo a osvětlení
– krajináři Claude Monet, Auguste Renoir, Camille Pissarro a Alfred Sisley zpozorovali, že
partie ve stínu nejsou nikdy úplně beze světla a jsou stejně bohaté na barevné tóny
(především modrou) à zachycením těchto bar. tónů se pokoušeli vyjádřit hloubku prostoru
v krajině bez použití tmavého asfaltu
– tyto poznatky jsou nejlépe poznat na zimních motivech
– obrazy jsou malovány krátkými a lehkými bar. čárkami nebo pouze tečkami à pohyb vody,
odlesky světla a mihotání vzduchu à skutečný život v krajině
– zjasnění koloritu, snaha podat celkový dojem, „neukončenost“ malby
– na plátně zmizely obrysové linie
– impre. znamená malbu v plenéru, užívajících čistých barev. skvrn, jež se spojují ve výsledný
obraz až na divákově sítnici
– popření místního barevného tónu, černé barvy, šedých valérů a obrysové kresby
– snažili se vyjádřit působení odražených světelných paprsků à umožňují vidění vnějšího
světa
– omezili se na barevnou stupnici slunečního spektra a soustřeďovali se na zobrazování světel.
reflexů
– vybírali si zvláště krajiny s vodními plochami (partie u Seiny nebo u moře)
– rozšířili škálu realistických námětů o město, o svět divadla, baletu a cirkusu i o svět moderní
techniky (železnice)
– impresionisté jsou pozitivisté à paměť a fantazii nechali stranou
– usilovali postihnout dojem, chtěli zobrazit pravdu okamžiku, postihnout prchavost dojmů z
přírody
– osm malířů, kteří tvoří jádro skupiny: Škola krásných umění (Claude Monet, Auguste
Renoir, Alfred Sisley) + Académie Suisse (Camille Pissarro, Paul Cézane) + Édouard
Manet, Edgar Degas, Bertha Morisotová
– všechny spojil Monet
Výstavy:
- 1874 (Akciová společnost malířů, sochařů, rytců, atd.)
- 1876
- 1877 (Výstava impresionistů přes odpor E. Degase)
- 1879 (skupina nezávislých umělců)
- 1880 (nebyl zastoupen Monet)
- 1881
- 1882
- 1886
Po roce 1886 se skupina rozešla.
Claud Monet (1840 – 1926)
– vzory mu byli G. Courbet a É. Manet – pod jejich vlivem maloval figurální kompozice,
v nichž realistické pozorování spojoval se studiem světla v plenéru.
– od konce 60. let usiloval ve svých krajinomalbách podat zrakový dojem, jímž působí výsek
krajiny v určité situaci, dané ročním obdobím, dnem a hodinou práce à tento dojem se
snažil vyjádřit světel. barev. tóny
– od r. 1872 pobýval v Argenteuil – maloval zde cykly obrazů s pohledy na město, řeku a
okolní krajinu – klasická díla impresionismu, v nichž vyjádřil jemné odstíny světelných a
atmosférických proměn
– roku 1886 se usadil v Giverny, kde mu rybníček s lekníny na zahradě jeho domu poskytl
námět k slavnému cyklu Leknínů
– v pozdním období zvyšoval barevnost, svítivost a velikost barevných skvrn a dospíval
k volnější kompozici, v níž optický dojem ustupuje subjektivnímu výrazu
– ke konci života byl slepý a vtvářel jen vize
– nebylo u něj důl. co, ale jak maluje à došel až k abstrakci
– témata: moře, voda (pohrává si s vlnkama); čím dál víc rozmělňoval – pastelovější barvy
– maloval v plenéru, plátno má předem podmalované bělobou a na něj nanáší čisté barvy
– připravoval si plátno à šepsování
– cykly katedrály v různých počasí
– Východ slunce
– více zaujat lidskou figurou
Édouard Manet (1832 – 1883)
– nepřijal impres. názor (nevzdal se valérové malby, černé a šedivé barvy) a nikdy
s impresionisty nevystavoval
– proslul skandály obrazy Snídaně v trávě, Olympia
– publikum šokovala aktualizace – pařížská spol. se na Manetových obrazech objevila
v neuhlazené realitě – a převaha formálních zřetelů nad obsahem
– navázal na renesanční vzory
– postupně užíval stále světlejěí kolorit a volnější rukopis – tím se přibližoval impresionistům
– vstoupil do ateliéru T. Coutura (odešel kvůli konfliktu s učitelem – začal studovat Tiziana,
Tintoretta a Velázqueze)
– v raném období byl zaujat Španěly (španělští kytaristé, baletky a tanečnice – Lola
z Valencie)
– Snídaně v trávě (idea obrazu od Giorgiona), Olympia (variace Tizianovy Venuše)
– vázal barvy valérem, ale nikdo před ním nedosáhl takové svítivosti a jasnosti jejich odstínů
– posl. období – Bar ve Folies-Bergere – oduševnělé podobizny svých přátel, spisovatelů,
básníků, kritiků a malířů; zátiší a květiny, začal užívat pastelu
– pokračovatel Courbetova realistického názoru
– používal plošných barevných skvrn, spojil malířskou tradici baroka s moderním mlířstvím
– lidé na obrazech ustrnulí v určitých pózách
Auguste Renoir (1841 – 1919)
– v mládí se učil malbě porcelánu a vějířů
– sklon k vychutnávání smyslových požitků
– s Monetem a Sisleym začal malovat v plenéru v Chailly
– účastnil se první výstavy (i dalších)
– navštěvoval zahradní tančírny à okouzlovalo ho veselí lid. zábav (Tanec v Moulin de la
Galette)
– jeho klasicistní období se nesetkalo s kladným ohlasem
– v pozdním období zaujat půvabem ženského těla; také se zabýval sochařstvím (sám
vymodeloval pouze podobiznu svého syna)
– dával si přivazovat ve stáří štětec k ruce – byl ochrnut
– působením Moneta začal na konci 60. let prosvětlovat paletu, rozkládat lokální tón na
skvrny čistých barev a pozorovat změny barev při růz. osvětlení a za různé atmosféry
– maloval krajiny a figurální obrazy v plném slunečním světle, využíval kontrasty teplých
světel a studeně modrých stínů (Milenci)
– podobizny
– cesta do Itálie urychlyla jeho stylovou proměnu
– Koupání – snažil se dosáhnout chladného tónu pompejských fresek
– černou považoval za barvu a nikdy se jí nevzdal
– hl. motiv jeho pozdního období – ženský akt (hřejivé tóny červené, smaragdové, rumělka,
odstíny hnědé, kobaltová modř)
– Snídaně veslařů, Deštník, Turecká lázeň, Lože
– zájem o figuru, opakoval stále stejné typy, ale pokaždé s novým zaujetím pro barevný půvab
Alfred Sisley (1839 – 1899)
– seznámil se s Monetem a Renoirem
– maloval v plenéru náladové krajiny (hodně zelené)
– nejdříve ovlivněn Courbetem a Corotem
– motivy z povodí Seiny (Most v Sevre)
– uznán až po smrti
Camille Pissarro (1830 – 1903)
– nejprve ovlivněn Corotem
– v 60. letech žil v Louveciennes – motivy pro své krajinomalby
– jeho obrazy názorně ukazují rozdíl mezi real. a impres. pojetím
– patřil k nejhorlivějším impresionistům (účastnil se všech výstav)
– zabýval se soc. postavením umělce, byla ateista, vyznával zásady anarch. soc.
– maloval pohledy z okna svého bytu (stromy, ..)
– pastózní způsob malby (přejal ho od něj Cézanne)
– Cézanne: „Pissarro se ze všech malířů přiblížil přírodě nejblíže.“
Berthe Morisotová (1841 – 1895)
– malovala spol. s Corotem
– působil na ni E. Manet (vdala se za jeho bratra)
– nepřevzala divizi bar. tónů, ale pracovala s velkými bar. plochami jemně harmonizovaně
– rodinné výjevy v přírodě nebo interiéru – olejomalby, dále akvarely a pastely
– neuznána
Edgar Degas (1834 – 1917)
– právník, hodně cestoval – Itálie (Řím, Florencie, Neapol) – kopíroval zde ren. mistry
– ve Francii se seznamuje s Manetem
– ovlivněn japonským uměním
– „fotky – momentky“, koně, dostihy, baletky
– kresby „klíčovou dírkou“
– Spartské dívky vyzývající hochy k zápasu, Rodina Bellelli, Před startem, Kancelář
bavlnářského závodu, Absint
– řada podobizen a real. žánrů z velkoměstského života, náměty žen při toaletě
– malířské vyjádření pohybu, nestřežené okamžiky, kavárny a cirkusy (Miss Lola v cirkusu)
– výraznější barevnost a dělenější rukopis, stále více užíval techniku pastelu
– Sled ženských aktů, jež se koupají, myjí, suší, utírají, češou nebo se dávají česat
– téměř oslepl, potom se věnoval sochařství (z vosku – tanečnice, ženské akty, koně)
– zabýval se i grafikou (monotypie)
– snaha o postižení okamžiku, rozšířil nové stránky velkoměstského života, nové kompoziční
způsoby
– byl první z malířů, kteří k tomu využili fotografii
Paul Cézanne (1839 – 1906)
– učil se na městské škole krásných umění, studoval práva
– několik barokizujících kompozicí na mytologická a náb. témata, řada podobizen členů
rodiny a přátel, první zátiší a krajiny malované v ateliéru podle skic v plenéru – pastózní
technikou
– pod Pissarrovým vlivem přejal impres. světlou malbu barevnými skvrnami a začal malovat
v plenéru před motivem
– Dům oběšencův
– jeho obrazy se nesetkaly s pochopením
– usadil se v Provenci
– vytvořil si svůj osobitý postimpresionistický sloh
– „otec moderního malířství“
Gustave Caillebotte (1848 – 1894)
– realistické náměty ze současného života (Parketáři), pohledy na Paříž a výjevy
z veslařského prostředí
– Monetovi pomáhal postavit loď, na níž pozoroval (Monet) efekty světla na vodě
Mary Cassatová (1845 – 1926)
– řád Čestné legie
– malovala podobizny a zejména matky s dětmi, vynikla i jako grafička a sběratelka moder.
umění
Paul Gauguin (1848 – 1903)
– sbíral obrazy impresionistů, vstoupil do Akademie Colarossi, kde se spřátelil s C. Pissarrem
(maloval s ním krajiny na břehu Seiny a v Pontoise)
– založil nový mal. směr – cloisonismus (patří do skupiny postimpres. směrů)
- Postimpresionismus a umělci
V pol. 80. let 19. st. Kriticky reaguje na impresionismus.Hlavní předstvitelé jsou Georgese Seurat, Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Cézanne a Celník Henri Rousseau.
Postimpresionismus = hist. následnost vůči impresionismu, ale i opozičnost a protikladnost k němu.
Vznik v roce 1884 – vznikla Společnost nezávislých umělců, která vydávala Revue indépendante a pořádala každoročně Salón nezávislých.
Společné obecné rysy:
- všechny postimpres. směry (s vyjímkou naivního umění Celníka Rousseaua) vznikly jako reakce na impresionismus
- snaha najít pevnější a trvalejší základnu než zrakový dojem (vnitřní uměl. představa, idea, symbol)
- umění má odpovídat modernímu psychickému a spol. ustrojení člověka a jeho postavení ve spol. a v přírodě
- místo důrazu na instinkt a intuici se klade důraz na metodu, intelekt a uměl. program; uměl. tvorba je provázena teoriemi a manifesty
- umění se staví do opozice prosti spol., vznikly tzv. „prokletí umělci“
- přes vzájemné rozpory a neshody byli postimpresionisté spjati vlivem a společnými motivy
|
|
|