Periodizace dějin hudby
Pravěk 40 000 p.n.l. – 3 000
Starověk 3 000 p.n.l. – 476 n.l.
- a) východní civilizace – Indie, Čína, Egypt
- b) Řecko, Řím
Středověk 5. – 15. st.
- a) gregoriánský chorál
- b) doba románská 1000 – 1200
- c) gotika 1150 – 1400
Novověk 15,, 16., st. – dodnes
- a) renesance 1400 – 1600
- b) baroko 1580 -1750
- c) klasicismus 1740 – 1820
- d) romantismus 1815 – 1900
- e) impresionismus konec 19. st. a začátek 20. st.
- f) hudba 20.st.
Pravěk
– první projevy hudby – pláč, projevy emocí, napodobování zvuků zvířat, rytmus – údery kamenů, kostí, dřev
– nejstarší hudební projev – zpěv spojený s pohybem tanečního
– hudba spojená s náboženskými a magickými funkcemi
– zpěvem se snažili ovlivnit kouzelné síly, pohromy, zdar při lovu
– nejstarší svědectví o hudbě – kresba v jeskyni Tří bratří (Toulouse) – Sobi a lovec s lukem
Hudební nástroje
– kostěné píšťaly, kamenné desky, duté kmeny stromů, ulity, mušle, rohy, kly zvířat, luk
– nejdokonalejší nástroj – lura – 24 tónů
Starověk
- Čína
– nejstarší hudební kultura dnešního typu
– pentatonika – pěti tónová stupnice
– orchestry – až 829 hudebníků
Hudební nástroje
-loutna-čchin, zvonkohra-čching, buben, gong, šalmaj (hoboj), př. flétna
- Indie
– oktáva se dělila na 22 tónů (čtvrttóny)
- Egypt
– převážně obrazové prameny o hudbě a hud. nástrojích
– vyspělá hudební kultura
– hudební soubory (flétnistů, harfenistů, pěvecké)
– hudebníci měli vysoké postavení
Hudební nástroje
– harfy (o 4-21 strunách), lyry, loutny, šalmaje, trubky, flétny, chřestidla, klapadla, bubínky
- Řecko
– vyvrcholení starověké kultury a umění
– život prostoupen hudbou – olympijské hry, slavnosti, vzdělání, soukromý život
– měli vyspělou hudební teorii
– poznatky o soustavě tónů, intervalech, akordech, stupnicích
– terminologii používáme dodnes: muzika, kánon, kytara, melodie
– spojovali hudbu s bohy: Apolón – bůh hudby, Dionýsos, Pan
– nejdůležitější památka – Seikilova píseň – z náhrobku v Trallesu
Charakteristika hudby
– vokální hudba jednohlasá
– rytmus zpočátku dán básnickým metrem
– zapisovali tóny velkými písmeny řecké abecedy
– rozlišovali notaci instrumentální a vokální
– základem teorie byly tetrachordy (dórské, frygické, lydické) – skupina 4 tónů
– spojením 2 tetrachordů vznikla stupnice – četla se shora dolů
- Řím
– hudba byla složkou společenského života – obětní rituály (měla zahánět démony), pohřební obřady i ve vojsku
– přijali hudbu od Etrusků a později od Řeků
– Řecká kultura je vstřebána Římem
– od 2. – 3. století po Kristu dochází k úpadku hudební kultury
– hymny, troparia – zhudebněné verše mezi žalmy
Hudební nástroje
– tiba – řecký aulos, kithara, lituucs, bucina
STŘEDOVĚK
Křesťanské zpěvy
Základy křesťanství – víra v jednoho boha
– víra v posmrtný život
– láska k bližnímu
– liturgické (bohoslužebné) zpěvy – žalmy (zhudebněné texty prosebné, oslavné ze starého zákona – 150 písní)
– hymnus – chvalozpěv k poctě svatých, nepochází z bible
Řehoř Veliký – žil v 6. – 7. století
– dal sebrat a utřídit všechny tehdejší liturgické zpěvy → Řehořův antifonář
(antifonář – obsahuje mešní proprium, ordinárium i zpěv hodinek)
– po něm se bohoslužebný zpěv nazývá gregoriánský chorál
Gregoriánský chorál
– liturgický zpěv římskokatolické církve
– jednohlasý bez doprovodu nástrojů – volné tempo,klenutá, zdobná melodie
– také se nazýval cantus planus
– všechny tóny plynuly ve stejných rytmických hodnotách
– doprovázel všechny bohoslužebné úkony – např. mešní obřad
Mešní obřad 1) mešní proprium (proměnlivá část, pro každý den v roce jiná)
2) mešní ordinárium (neměnící se část) má několik částí
– Kyrie eleison (Pane, smiluj se)
– Gloria in excelsis Deo (Sláva na výsostech Bohu)
– Credo in unum Deum (Věřím v jednoho Boha)
– Sanctus (Svatý)
– Benedictus (Požehnaný)
– Agnus Dei (Beránku Boží)
– obřadní knihy, ve kterým jsou zapsány mše – misál – obsahuje části mše zpívané knězem
– graduál – obsahuje pouze proprium a ordinárium
– responsoriální zpěv – člověk x sbor
– antifonický zpěv – sbor x sbor
Druhy gregoriánské melodiky
– prosté recitace na jednom tónu
– sylabický zpěv – na každý tón připadá jedna slabika textu
– neumatický zpěv – na jednu slabiku připadá skupina dvou až čtyř tónů
– melismatický zpěv – na jednu slabiku připadají dlouhé řetězce tónů
Světská hudba
– lidové, umělé písně
– první písně vznikly v 7. století
– písně zpívali kočovní hudebníci – studenti, šlechtici, služebníci, rytíři
– památka Carmina burana – sbírka latinských básní a zpěvů mravoučných, milostných, politických, tanečních, pijáckých – kolem roku 1230
– písně podle obsahu – chansony – písně milostné
– ballaty, dansy – písně taneční
– serenády – písně večerní
– plankty – písně smuteční, pohřební
– pastourelle – pastýřské zpěvy
– alba – svítáníčka
– aubade – jitřní zpěvy
– rytířská kultura se nejvíce rozvíjela v době křižáckých výprav
– rozšířila se hlavně ve Francii – truvéři a trubadúři (potulní zpěváci), v Německu – minnesangři, v Anglii a Itálii
Vícehlasá hudba
– již v 7. století dochází ke souznění 2 nebo více tónů
– bezpečné doklady o vícehlasu už z druhé poloviny 9. st.- melodie chorálu doprovázena dalším hlasem
– hlavní hlas – cantus firmus + vedlejší hlas
1) první hlas zpívá melodii a druhý hlas leží na jednom tónu
2) souběžný pohyb obou hlasů – v intervalech 1, 4, 5, 8 – organum
3) dvojhlas protipohybem – discantus
– dochází k prolínání světské a duchovní, umělé a lidové hudby
– ve 13. století se začínají používat i tercie a sexty
– formy – organum a discantus – zdokonalily se, conductus
– gymel – lidový původ
– moteto – nová hudební forma s náboženským textem
– k hlavnímu hlasu se připojovali dva další, které byly vyšší
– každý hlas měl odlišný rytmus i text (v různých jazycích)
– notredamská škola – představuje rozkvět vlastního vícehlasu (stal se samostatným útvarem)
– hlavní představitelé Leoninus a Perotinus
– na notredamskou školu navázalo období zvané ars antiqua
ARS antiqua – 1250 – 1320 tzv. staré umění
– v této době se dotvořila černá menzurální notace
– vyvíjela se forma moteta
– vznikl rondellus a hoquetus
– ze skladatelských osobností byl nejvýznamější teoretik Franko Kolínský (prosadil černou mensurální notaci), Petrus de Cruce
Hudební nástroje gotiky
– drnkací nástroje – kithara, lyra, harfa, loutna, psaltérium – cimbál, clavichord, trumšeit – jednostrunný kontrabas,
– smyčcové nástroje – rebec, vielle, fidule – předchůdce houslí
– dechové nástroje – příčná flétna, různé druhy trub, olifanty – ze slonové kosti, trubky, pozouny, buccina – tuba, cinky, serpent
– bicí nástroje – buben, kosman, tamburína tympány, triangl, puklice
– nejstarší a nejsložitější nástroj jsou varhany
Vývoj notace
Notace 1) písmenná – písmena řecké abecedy
2) znaková – používání zvláštních znaků
- a) neumová
- b) chorální
- c) menzurální
Neumová notace – vznik kolem 9. století
– ukazovala pouze přibližný pohyb melodie, ozdoby, počet tónů v melismatu
– neměla ani intonační, ani rytmickou přesnost
– systém čárek a teček nad textem
Chorální notace – 10. – 12. století
– intonačně přesná, ale rytmicky ještě neurčitá, neměla nožičky u not
– znaky měly čtyřhranný tvar, aby mohly být přesně vyznačeny v osnově,
– Quido z Arezza – zavedl notovou osnovu se 4 linkami
– zavedl solmizaci – ut re mi fa sol la
Menzurální notace – černá
– kolorovaná – vznikla asi ve 13. století
– měla již znaky pro různě dlouhé noty, pomlky i pro výšku not
– záleželo na barvě tónu ( modrá, červená)
– bílá – vznikla asi v 15. století
– začalo se užívat znaků bílých, nevyplněných
– noty již měla nožičky, praporky
– v 16. století – autoři začali zdobit začátky skladeb ozdobným písmem
– psalo se bílou menzurální notací
– tabulatury – znázorňovali hmaty na nástroj
– kombinace čísel, písmen, not a symbolů
– v 17. století byla definitivně zavedena taktová čára
Ars nova – 1320 – 1420 tzv. nové umění
– vyvinula se ve Francii
– Philippe de Vitry – autor spisku Ars nova – spisek rytmu a notace
– Guillaume de Machaut – skladatel, básník, sekretář u Jana Lucemburského
– napsal 23 duchovních motet (Messe de Notre-Dame)
– v této době vzniká kontrapunkt – nota proti notě
– jedna nebo více samostatných melodií stojí proti hlavnímu hlasu (cantus firmus)
– nové hlasy získali rytmickou i melodickou samostatnost
– staly se rovnoprávnými hlasy k hlasu hlavnímu
– jednotlivé hlasy se tvořily a vrstvily na sebe postupně (často v různou dobu od různých autorů)
– hlasy byly kontrastní, často se křížily polohou
– harmonicky logické vedení hlasů
Nejstarší středověké české památky
– konec 10. – 11.století – 1.píseň – Hospodine, pomiluj ny – vroucí prosba k Bohu pro úrodu a pokoj na Zemi
– Svatý Václave – latinská liturgie
– 13. – 14. století – Dřevo sě listem odievá
– Andělíčku rozkochaný – světské skladby
– Mastičkář – velikonoční hra – 40. léta 14. století
– Buoh všemohúcí
– Jezu Kriste, ščedrý kněže – duchovní písně
– husitství – písně táborské (výrazově tvrdé, strohé) a pražské (melodicky bohatší)
– jednohlasý chorál
Jistebnický kancionál – sbírka husitských písní a skladeb z r. 1420
– Povstaň, povstaň, veliké Město pražské
– Ktož jsú boží bojovníci
– Ó svolanie konstanské – o upálení Jana Husa
– časová píseň – komentovala politický život atd.
Novověk
Renesance
– renesance = znovuzrození
– vzniká v Itálii, kolébka ve Florencii
– podmínky pro vznik – 1450 vynález knihtisku
– zámořské objevy – 1492 objevení Ameriky
– 1521-1523 obeplutí světa
– reformace církve – John Wycliff, Jan Hus, Martin Luther
– obdiv k znovuobjevenému umění řecké a římské antiky
– rozvoj věd – astronomie, historie
– člověk má vlastní rozum, názor, myšlení, je schopná rozhodování
– zdůrazňuje pravdu, snaha o odstranění utrpení v lidském životě
– architektura – vrací se k antickému a románskému umění
– fasády jsou zdobené sgrafity (psaníčkový vzor)
– Donato Bramate – započal stavbu chrámu sv. Petra v Římě
– palác Louvre v Paříži
– sochařství – tematika náboženská, biblická
– často zobrazují lidské tělo – Donatello
– malířství – příroda, perspektiva, nabylo oblivněno antikou
– zachycovaly i psychiku – stavy duše, emocí
– Botticelli – Zrození Venuše, Leonardo da Vinci – Poslední večeře
Charakteristika hudby
– měla vyjadřovat city člověka, smyslnost, novou zvukovost
– vokální polyfonie byla nejčastěji čtyřhlasá, zvětšil se rozsah partů
– nejvíce se skládali sborové skladby
– hlasy byly rovnocenné
– instrumentální hudba se začala osamostatňovat
– církevní tóniny nahradilo dur-mollové cítění
– vysoké hlasy v Sixtinské kapli zpívali falzetisté, od 16. století kastráti (ne ženy)
Hudební nástroje
– hlavně zpěv
– roketle, pumorty, cinky, trubky, pozouny, dulcin (fagot), serpenty, lesní rohy
– strunné nástroje – loutna, harfa, lyra da braccio – předchůdce houslí, viola da gamba – violoncello, viola da braccio – viola
– klavírní nástroje – cembalo, spinet, klavichord, varhany, clavicembalo
Instrumentální formy
– toccata, preludium, chaconna, passacaglia – skladby pro varhany, loutnu
– saltarello, pavana, galliarde, allemanda – hudba k tanci
Vokální formy
– žalmy, hymny, mše, lamentace, ofertoria, madrigaly, motety
Notace
– autoři začali zdobit začátky skladeb ozdobným písmem
– psalo se bílou menzurální notací
– tabulatury – znázorňovali hmaty na nástroj
– kombinace čísel, písmen, not a symbolů
Česká renesance
– díky husitským válkám kulturní zdržení
– po husitství se znovu začal vytvářet vícehlas
– vznikají kancionály – tištěné sbírky s duchovními písněmi
– nejstarší – Českobratrský kancionál Lukášův – 1501
– známé šlechtické kapely – rožmberská v Českém Krumlově, na hradě Pecka – vlastnil ji Kraštof Harant
Jan Blahoslav – představitel jednoty bratrské
– autor Šamotulského kancionálu a Ivančického kancionálu
– napsal 1. českou hudební nauku Muzika
Jan Amos Komenský – průkopník moderního pojetí školní hudební výchovy
– skládal písně – Spi mé malé poupě
– 1505 – Franusův kancionál královéhradecký
– Královéhradecký speciálník – zpěvníky jednoty bratrské
Jan Campanus Vodňanský – rektor Karlovy univerzity
– psal latinsky, zhudebňoval žalmové překlady
Kryštof Harant z Polžic – šlechtic, skladatel, diplomat, dvořan a válečník
– 1621 byl popraven na Staroměstském náměstí
– působil na Ferdinandově dvoře
– dílo – Qui confidunt in Domino – šestihlasý motet
– Maria Kron – pětihlasý motet
– Missa quinis vocibus – mše na cantus firmus madrigalu
Dolorosi martyr
Jakob Handl Gallus – skladatel slovinského původu
– jeho nejlepším dílem Opus musicum – soubor motet
Jan Traján Trutnovský
Jiří Rychnovský
Ondřej Jevičský
Světová renesance
NIZOZEMSKÁ ŠKOLA
Orlando di Lasso – Holanďan
– hodně cestoval
– 1557 v Mnichově byl Albertem V. ustanoven tenoristou
– od 1562 kapelník
– napsal asi 2000 skladeb různých forem – madrigaly, motety, mše
– texty psal italsky, francouzsky, latinsky, německy
– nejoblíbenější mu jsou světské skladby – Echo, Mattona mia cara
Magnus opus musicum – soubor 1200 motet
Guillaume Duffay
Gilles Bimchors
Jean Ockegham – 36-ti hlasá mše
Jacquin des Prés
Jakob Obrecht
ŘÍMSKÁ ŠKOLA
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)
– papež Julius III. ho jmenoval kapelníkem a přijal ho do Sixtinské kapely
– dílo je ztělesnění ideálu hudby „a capella“
– zpěvnost všech hlasů
– vyrovnanost, klidná melodie
– používá ještě církevní tóniny
– napsal – 105 mší – Missa papae Marcelli – mše papeže Marcella
– 330 motetů – Cantica canticorum (Píseň písní) – Stabat mater
– 29 motet
– žalmy, hymny, ofertoria, lamentace
Jacob Arcadelt – zakladatel Římské školy
BENÁTSKÁ ŠKOLA
– vyšla z odkazu Adriana Willaerta – kapelník v chrámu sv. Marka
– měla již barokní charakter
Andrea Gabrielli
Giovanni Gabrielli – Salvator Noster (Náš spasitel) – 15-ti hlasný motet pro 3 sbory
Baroko
– barocco – portugalsky perla nepravidelného tvaru
baroque – fransouzsky nepravidelný
– převládá citová stránka nad rozumovou
– objevuje se mysticismus a duchovnost, zájem o zázraky, touha po poznání
– převládají náboženská témata
– monumentalita, oblé linie, tvary, snaha po souměrnosti
– historie – doba třicetileté války (katolíci x protestanti), stavovské povstání, vestfálský mír
– architektura – převládají církevní stavby, použití oválu nebo elipsy, bohatá vnitřní výzdoba, použití zlaté barvy
– Christopher Wren, Lorenzo Bernini
– sochařství – sochy vyjadřovaly bouřlivý pohyb, dynamismus, duševní stavy
– Jan Brokof, Matyáš Bernard Braun
– malířství – technika šerosvitu, náboženská témata
– Petr Brandl, Petr Paul Rubens
– literatura – Bohuslav Balbín, John Milton
Charakteristika hudby
– složitá výstavba díla
– ohromující rozměry, velkolepost, zdobnost až přeplácanost
– prosadily se tóniny dur a moll
– polyfonie se rozvíjela a je na vrcholu stejně jako hudba instrumentální
– oddělení vokální a instrumentální hudby – instr. používá větší intervaly, je rychlejší
– nástroje používají temperované ladění – oktáva rozdělena na 12 půltónů
(další druhy ladění – pythagorejské, didymické)
– monodie doprovázená v generál basu
– generál bas – nejdůležitější z doprovodných hlasů
– způsob notace pro klávesové nástroje (cembalo, varhany)
– melodie doplněna čísly a posuvkami, které slouží k improvizovanému vytváření harmonické výplně ve střední poloze
Hudební nástroje
– smyčcové – viola da gamba, housle, viola. violoncello, kontrabas
– dechové – hoboj, fagot, zobcová flétna, trubka, lesní roh, klarina, kornet (cink)
– klávesové – cembalo, klavichord, varhany, klavír
Instrumentální formy
sonáta – má 4 části – pomalá, rychlá (fugovaná), pomalá, rychlá (taneční)
– pro jeden nástroj a basso continuo (cembalo, viola da gamba, někdy loutna)
– triová sonáta – má 4 části
– pro 2 sólové nástroje a basso continuo
suita – sdružení několika tanců v jeden celek
Allemande – čtyřdobý, pomalý, německý tanec
Courante – třídobý, rychlý, francouzský tanec
Sarabanda – třídobý, pomalý, španělský tanec
Gigue – třídobý, šestidobý, rychlý, skotský nebo irský
– další tance např. menuet, air
koncert – concerto grosso – střídají se sólové nástroje a orchestr
– 3-4 věty
– sólový koncert – vznikl z concerta grossa
– pro jeden nástroj a orchestr
– fuga – vícehlasá skladba založená na imitaci (opakování) jednoho nebo více témat, které prochází všemi hlasy
– má 3 části: expozice – nastupuje hlavní téma
comes – vedlejší téma v dominantní tónině
provedení – nejsložitější část fugy, modulace do jiné tóniny
závěr – témata se vrací do původní tóniny
Vokálně-instrumentální formy
opera – zpívaná divadelní hra s instrumentálním doprovodem
– skládá se z árií (rozsáhlejší skladba pro sólový zpěv a doprovod) a recitativů
kantáta – rozsáhlá cyklická skladba pro sólový zpěv s doprovodem (orchestr)
– později se přidal i sbor
– častěji na světské téma
oratorium – cyklická skladba pro sbor, sólisty, orchestr a vypravěče
– často na církevní téma, biblické náměty
– doprovodná píseň, kánon, mše, moteta, madrigaly
České baroko
– objevilo se asi po roce 1620 – bitva na Bílé hoře
– hudba hlavně pro potřeby církve
– dokonalé instrumentální kapely: Kroměříž, Český Krumlov (Schwarzenbergové), Kuks (hrabě Špork)
Adam Václav Michna z Otradovic (1600 – 1676)
– narodil se v Jindřichově Hradci
– básník, skladatel, varhaník, učitel hudby a zpěvu
– měl v oblibě lidovou hudbu
Sbírky písní – Česká mariánská muzika – píseň Chtíc, aby spal
Svatoroční muzika
– skladby se složitější formou
Loutna česká – soubor duchovních skladeb pro 2 soprány s doprovodem 2-3 viol s generál basem
– Andělské přátelství
Sacra et litanie – obsahuje 5 mší, requiem
– nejsložitější dílo – Svatováclavská mše – 6 sólových hlasů, šestihlasý sbor, dvoje housle, čtyři violy, dvě clariny a generál bas
Magnificat – kompozičně vyspělejší než Svatováclavská mše
Pavel Josef Vejvanovský (1640 – 1745)
– trubač, kapelník u olomouckého biskupa Kroměříži
– psal duchovní skladby pro potřeby chrámu v Kroměříži – mše, ofertoria, nešpory, litanie,
Te Deum a requiem
– Serenáda in C
Jan Dismas Zelenka (1679 – 1745)
– narodil se v Louňovicích po Blaníkem
– na dvoře saského kurfiřta v Drážďanech zastával místo kontrabasisty
– napsal 23 mší, 64 žalmů a hymnů, 3 latinské kantáty, lamentace, responsoria, litanie, oratoria
– instrumentálních skladeb moc nesložil – 6 triových sonát, koncerty
– napsal celovečerní operu pro korunovaci Karla VI. Pod olivou míru a palmou statečnosti – – melodrama o sv. Václavu
Bohuslav Matěj Černohorský (1684 – 1742)
– „otec české hudby“, „český Bach“
– výborný varhaník, pedagog
– 1739 se stal ředitelem kůru sv. Jakuba v Praze
– podnikl studijní cesty do Itálie – Padova a Assisi
– psal varhanní skladby – fugy, toccaty, preludia
– Laudetur Jesus Christus – vokálně-instrumentální cyklus 3 fug
– (Pochválen buď Ježíš Kristus)
František Václav Míča (1694-1744)
– kapelník, zpěvák, hudební organizátor, komorník na Questenberském panství v Jaroměřicích
– autor 1. české opery O původu Jaroměřic na Moravě – poprvé zazněla 1723 při korunovaci Karla VI.
Šimon Brixi (1732-1771)
– otec Františka Xavera Brixiho
Vánoční ofertorium
– Narodil se Kristus pán
– Tříkrálové ofertorium
– Magnificat – kompozičně vynikající, nejlepší z jeho skladeb
Václav Jan Kopřiva
Jiří Ignác Linek
Tomáš Norbert Koutník
Baroko v Itálii
Florentská camerata – skupina vzdělaných lidí, scházela se v domech bohatých šlechticů
– nesnášeli polyfonní hudbu, zavedli melodii + doprovodný nástroj
– odpor ke kontrapunktu (způsoboval nesrozumitelnost textu)
– na prvním místě by mělo být slovo, pak rytmus a pak tón – to vedlo k
tzv. doprovázené monodii
– hl. představitel Jacopo Peri – napsal 1.operu – Dafné – nedochovala se
Claudio Monteverdi (1567 – 1643)
– zpěvák, houslista, kapelník a skladatel na dvoře Vincenza z Gozagy
– po smrti Vincenzy odchází do Benátek a stává se kapelníkem dómu sv. Marka
– byl 1.reformátor opery – zdůraznil krajní hlasy (soprán i bas)
– obohatil operu o uzavřené formy (árie, recitace)
– zrovnoprávnil hudbu a text
opery – Orfeo – napsal ji Vincenzu z Gozagy
– první velká opera založená na hudebně – dramatickém umění
Korunovace Poppeina - operní epilog
Návrat Oddyseův
Ariadna
madrigaly – napsal 9 knih madrigalů – Madrigaly válečné a milostné – kniha osmá
chrámová hudba – mše – Mariánská mše
Alessandro Scarlatti (1660 – 1725)
– stýkal se s Corellim a Händelem
– dvorní kapelník v Neapoli
– autorem více než 100 oper, 200 mší, asi 700 kantát, oratoria, žalmy, motety, hudba orchestrální, komorní, koncerty, varhanní skladby
Giovanni Battista Pergolesi (1710 – 1736)
– tvůrcem opery buffa – komické opery – jen pro krátkou chvíli diváka při přestávkách mezi dějstvími – Služka paní
– Stabat Mater – pro soprán, alt a smyčcový orchestr
Arcangelo Corelli (1653-1713)
– houslista
– napsal jen 72 skladeb, ale vynikající umělecké úrovně
– 42 triových sonát, 12 sólových
– vytvořil vzor pro concerto grosso
Antonio Vivaldi
– * 1678 v Benátkách – † 1741 ve Vídni
– skladatel a houslový virtuóz
– byl vysvěcen na kněze, ale kvůli zdravotním potížím zbaven kněžských povinností
– ředitel kůru v charitativním ústavu pro sirotky a nalezené děti – založil dívčí orchestr, se kterým dosáhl mnoha úspěchů a stal se známý po celé Evropě
– melodika – zpěvná, nesla zárodky rodícího se klasicismu, formální výstavba koncertů
– polyfonie – uvolnila se, Vivaldiho fugy neměly přesná pravidla
– koncert se ustálil do tří vět (rychlá-pomalá-rychlá)
koncerty – sólové pro violoncello, pikolu, flétnu, hoboj, fagot, kytaru
– nejvíce však pro housle – asi 221
Čtvero ročních období – concerto grosso, užíval tónomalby
sbírky: Harmonické vnuknutí, Zkoušky harmonie a skladby
duchovní skladby – Magnificat
Stabat Mater
23 symfonií, 46 concerti grossi, 42 sonát, 44 oper
Baroko ve Francii
– za krále Ludvíka XIII. –nejoblíbenější dvorský balet a opera
Jean Baptiste de Lully (1632-1687)
– narodil se ve Florencii, od 14 let žije ve Francii
– stal se královským oblíbencem
– byl jmenován inspektorem královské instrumentální hudby
– řídil královský orchestr- smrtelně zraněn při dirigování
– napsal 42 baletů
– 1.skladatelský úspěch s pastorální hrou Slavnosti Amorovy a Bakchovy
(hra se zpěvy, o Vánocích)
– napsal 14 oper – Armida, Roland
Jean Philippe Rameau (1683-1764)
– varhaník, clavicembalista, teoretik, skladatel
– opera – Castor a Polux
Baroko v Anglii
Henry Purcell (1659-1695)
– choralista v královské kapli, dvorní skladatel
– psal anthemy – hymny pro anglikánskou církev
– psal hudbu do Shakespearových dramat – Richard III.
Sen noci svatojánské
Bouře
opera Dido a Aeneas
ódy Óda na den sv. Cecílie
Baroko v Německu
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
– varhaník, skladatel, studoval práva v Lipsku
– od 1721 chrámový hudební ředitel v Hamburku
– dobře hratelná a zpívaná hudba
– založil tzv. Collegium musicum – studentký orchestr – hudební společnost
– 40 oper – Trpělivý Sokrates
– pašije, kantáty, oratoria
– asi 600 instrumentálních skladeb – suity, serenády, koncerty
Georg Friedrich Händel
– * 23. února 1685 v Halle
– † 1759 v Londýně
– hra na varhany, housle, cembalo
– od mládí tíhl k hudbě, ale otec ho v tom nepodporoval – chtěl z něj mít právníka
– zanechal studii práv a stal se cembalistou v Hamburské opeře
– 1705 napsal 1. operu Almira
– 1706 odjel do Itálie – Benátky – úspěch s operou Agrippina
– zdokonalil se v opeře, psal sólové kantáty
– na pozvání hannoverského kurfiřta odjel do Hannoveru – dvorní kapelník
– 1710 odjel do Londýna – úspěch s operou Rinaldo
– 1712 se definitivně usadil v Anglii
– 1714 jmenován dvorním skladatelem
– 1719 založil Královskou hudební akademii
– komponoval oratoria v angličtině Mesiáš – premiéra 1742
– operu považoval za osudový žánr – opera seria – vážná
opery – Rinaldo
Giulio Cesare
Tamerlano
Rodelinda
Xerxes
oratoria Saul
Israel v Egyptě
Juda Makabejský
Samson
Jephta
Mesiáš
koncerty Vodní hudba
Hudba k ohňostroji
100 sólových kantát, 22 komorních duet, concerti grossi (hobojové koncerty), 3 varhanní koncerty, koncert pro harfu, sólové sonáty, triové sonáty
Johann Sebastian Bach
– * 21. března 1685 Eisenach
– † 28. července 1750 Lipsko
– klavír, housle, varhany
– sopranista školního sboru
– Arnstadt – přijal místo houslisty v kapele výmarského vévody
– byl ustanoven chrámovým varhaníkem
– Mühlhausen, Výmar – vrchol varhanní virtuozity
– více než 25 let kantor v kostele sv. Tomáše v Lipsku
– na konci života oslepl, nebyl ve své době známý
– jeho dílo oblevil až Felix Mandelssohn Bertholdy
Varhanní skladby:
toccaty a fugy Toccata a fuga d moll
koncerty – přepracované houslové skladby Vivaldiho
preludia a fugy
fantazie a fugy
chorální předehry
variace
šest varhanních trojhlasých sonát
Klavírní skladby:
Temperovaný klavír (2x 24 preludií a fug, 2. díl napsán po 22 letech)
Chromatická fantazie a fuga d moll
Italský koncert
6 německých suit
6 francouzských suit
6 anglických suit
Komorní tvorba
sonáty pro housle a klavír
sonáty a partity pro housle
sonáty pro flétnu a cembalo
suity pro sólové violoncello
orchestrální suity = ouvertury
16 koncertů pro klavír
3 koncerty pro 3 klavíry
2 koncerty pro 4 klavíry
3 koncerty pro housle
Braniborské koncerty (6) – forma concerta grossa
Vokálně-instrumentální skladby
duchovní kantáty
světské kantáty Svatební kantáta
Selská kantáta
Lovecká kantáta
Herkules na rozcestí
pašije – liturgické zpěvy, zhudebnění vyprávění o utrpení Ježíše Krista
Matoušovy pašije
Janovy pašije
oratoria – neliturgický charakter
Vánoční oratorium
mše Velká mše h moll
moteta
3 vrcholné skladby: Goldbergovy variace – passacaglia s obměnami (tanec)
– pro klavír
Hudební obětina – 8 kánonů, 3 fugy, volná fantazie, triová soníta
Umění fugy – 15 fug, 4 kánony
– závěrečná fuga, zhudebňující Bachův kryptogram b-a-c-h zůstala
nedokončená
KLASICISMUS
– rokoko – přechod mezi barokem a klasicismem
– rozhodující vrstva společnosti jsou měšťané, hudba není jen výsadou šlechty
– rozumové bádání získalo převahu nad iracionalitou
– uvolnění z církevního sevření, zesvětštění lidského života
– návrat k antice
– osvícenství – věk rozumu
– poznávání vědeckého chápání světa
– Voltaire, Denis Diderot, Jean Jacques Rousseau
– osvícenský absolutismus – politický směr
– provádí pokrokové reformy
– snaha o centralizované říše
– objeveny Pompeje – Johann Joachim Winckelmann
– historie – Američané vyhlašují nezávislost, Velká francouzská revoluce – 1789
– architektura – podobné řeckým a římským chrámům, Panteon ve Francii
– sochařství – vzor v bílých antických mramorech
– malířství – Antonín Mánes
– literatura – Molière
Charakteristika hudby
– dirigent se stal samostatnou řídicí funkcí
– snaha o dokonalé propojení formy i obsahu
melodie – jednoduchá, zpěvná, lehce zapamatovatelná, pravidelně členěná
– výrazný motiv, který se pravidelně opakuje
– kontrast mezi tématy, větami
harmonie – využívá hlavních akordů, ale i na 2. a 6. stupni
– je homofonní – vrchní hlas je melodický, ostatní doprovázejí v akordech
polyfonie – udržela se v církevních skladbách
– postupná dynamika
Hudební nástroje
– housle, zdokonalila se příčná flétna
– klavír se stal samostatným sólovým hudebním nástrojem
Instrumentální formy
sonáta – cyklická skladba o 3-4 větách
- věta – rychlá (allegro)
– má 3 části – expozice – předvedení témat
– provedení – zpracovává všechny témata různými způsoby
– repríza – původní témata s malými změnami → CODA
- věta – pomalá (largo, andante, adagio)
- věta – taneční (menuet, scherzo = žert)
- věta – rychlá (presto)
symfonie – rozsáhlá orchestrální skladba o 3-4 větách (rychlá, pomalá, rychlá, rychlá)
koncert – skladba pro 1-3 sólové nástroje s doprovodem orchestru
– má 3 věty (rychlá, pomalá, rychlá)
– vyvinul se z concerta grossa
smyčcový kvartet – vyvinul se z triové sonáty, zasloužil se o to Josef Haydn
– většinou čtyřvětý
serenáda – skladba pro menší orchestr
– méně rozsáhlá
– večerní píseň, hlavně pro smyčce
divertimento
kasace
Vokálně-instrumentální formy
opera – komická – buffo, vážná – seria
singspiel – opera s občasným mluveným slovem
kantáta
oratorium
mše
requiem
magnifikát
Český klasicismus
– doba pobělohorská
– čeští skladatelé odcházejí do zahraničí – peníze, náboženství
Německo – Mannheim
Jan Václav Stamic (1717-1757)
– kapelník, dirigent, houslista
– v čele Mannheimské školy
– odklon od techniky generálbasu
– zavedl 2. a 3. větu v instrumentálních formách
– zavedl v expozici kontrastní téma
– zavedl do orchestru klarinet
– začal používat postupnou dynamiku
– Mannheimské vzdechy – melodické ozdoby na principu sekundových průtahů
Karel Stamic – violista
Anton Stamic – houslista
František Xaver Richter
Antonín Fils
Berlín
Jiří Antonín Benda (1722-1795)
– houslista, cembalista
– skladatel singspielů a melodramů = recitace s hudbou
melodram Ariadna na Naxu
Médea
opera Romeo a Julie
Vesnický trh
František Benda – houslista, skladatel
Hamburg – Londýn
Jan Ladislav Dusík – zavedl brilantní klavírní styl
Bonn – Paříž
Antonín Rejcha (1770-1836)
– seznámil se s Beethovenem
– vystudoval a učil na Pařížské konzervatoři
– pal hudebně-teoretické spisy – učilo se z nich
Itálie – Neapol
Josef Mysliveček (1737-1781)
– mlynářský chasník
– přítel s Mozartem
opera Bellerofonté
Tamerlán
Vídeň
František Xaver Dušek (1731-1799)
– seznámil se s Mozartem
– varhaník, studoval v HK, Praha, Vídeň
– podporoval ho hrabě Špork z Kuksu
Jan Křtitel Vaňhal (1739-1813)
Leopold Koželuh
Jan Václav Hugo Voříšek
Čechy
František Xaver Brixi (1732-1771
– psal koncerty pro varhany, cembalo
opera Byl jest jeden kantor dobrý
Jan Jakub Ryba (1765-1815)
– multiinstrumentalista
– obdivoval Mozarta
Pastorální mše D dur
Česká mše vánoční – Hej mistře
Jakub Blažej Kopřiva
Světový klasicismus
Christopher Willibald Gluck (1714-1787)
– německý skladatel
– psal recitativy
– neměl rád sopranistky – primadony, vystupoval proti kastrátům
– provedl změny v opeře – dramatická pravdivost – shoda hudby s obsahem slova
– odstranil nadbytečné pěvecké ozdoby
– rozdělil úlohy sólistů a sboru
– vyzdvihl funkci orchestru
opery Orfeus a Eurydika
Alcesta
Paris a Helena
Ifigenie v Aulidě
Ifigenie na Tauridě
- vídeňská škola
Joseph Haydn
– * 1732 v Rohrau
– † 1809 ve Vídni
– pocházel z chudé rodiny
– náhodou se dostal do sboru ve Vídni
– hrál na varhany, housle, ale hlavně zpíval
– navštívil Anglii a získal doktorát z hudby
– zavedl smyčcový kvartet
smyčcový kvartet Sluneční kvartety (6)
Ruské kvartety (6) – Skřivančí, Císařský (námět je dnešní německá hymna)
symfonie (104) Lukavická
S vířením kotlů
Na rozloučenou
Ráno, Poledne, Večer
Hodiny
šest pařížských
dvanáct londýnských
oratorium Čtvero ročních období
Stvoření
opery Lékárník
Svět na Měsíci
Wolfgang Amadeus Mozart
– * 1719 Augsburg
– † 1787 Salcburk
– rakouský skladatel
– 3 roky – začal se zajímat o hudbu
– 5 let – komponoval
– 6 let – vynikající klavírista, houslista, varhaník, improvizátor
– 8 let – napsal 1. symfonií
– 12 let – psal již mše a opery
– 13 let – jmenován koncertním mistrem od salcburského arcibiskupa
– Mozart byl duševně nevyzrálý, celý život měl finanční i existenční problémy
– odstěhoval se do Vídně, tam se oženil s Konstancii Weberovou
– hodně cestoval – Drážďany, Lipsko, Berlín, Frankfurt, Praha – Bertramka (Duškovi)
– žil jen z honorářů za skladby, výuku a koncertní vystoupení
– zemřel ve 36 letech nejspíš na selhání ledvin, měl velké deprese
– tematický katalog uspořádal Ludwig Köchel (značka KV) – obsahuje 626 opusů
Charakteristika hudby
– bohatá melodie, zpěvnost
– průzračně čistá harmonie
– dokonalá výstavba děl
– orchestrální barevnost
– rád používal basetové rohy
Instrumentální skladby
symfonie (46) Pražská
Pařížská
Jupiterská
Linecká
Haffnerova
serenády Malá noční hudby
sonáty klavírní A dur – obsahuje Turecký pochod
houslové
divertimenta
kasace
instrumentální koncerty: klavírní, pro dechové nástroje, smyčcové, harfa
Vokálně-instrumentální skladby
motet Ave verum corpus
koncertní árie Bella mia fiamma, addio = Sbohem můj krásný plameni
– věnované Josefině Duškové
opery Únos ze Serailu
Figarova svatba
Don Giovanni – 29. října1787 premiéra v Praze ve Stavovském divadle
Cosi van tutte = Takové jsou všechny
– opera buffa
Kouzelná flétna – singspiel
mše Korunovační mše
Requiem – nedokončil
Ludwig van Beethoven
– * (15. – 18.) prosince 1770 – Bonn
– † 26. 3. 1827 Vídeň
– dovršitel klasicismu
– často označován za nejdokonalejšího skladatele instrumentální hudby
– těžké dětství – otec alkoholik, bil ho a nutil do stálého cvičení – chtěl těžit z jeho hraní
– v 17 letech odcestoval do Vídně, kde se setkal s W. A . Mozartem
– ve 22 letech se zde usadil natrvalo
– studoval u J. Haydna a Antonia Salieriho
– ve 31 letech začíná špatně slyšet
– umírá sám, pravděpodobně na selhání jater (žloutenka)
– jeho pohřbu se zúčastnilo asi 20 000 lidí
– mistr variací
– největší přínos měl v oblasti hudebních forem – rozšířil a prohloubil sonátovou formu – menuet změnil na rychlé scherzo, vyzdvihl význam introdukce, mezivět, cody
– definitivně zaveden velký klasický orchestr
Charakteristika hudby
– melodie zpěvná, složitější než u Mozarta, mohutná, výrazná
– skladby ovlivněny hudbou Francouzské revoluce, vycházely z kvintakordu
– používal výraznou rytmiku – synkopy
– dynamické kontrasty
– harmonie volná, rozmanitější, disonantní sledy
Instrumentální skladby
symfonie (9) Symfonie č. 3 Es dur – Eroica (napsal ji Napoleonovi, když se ale nechal r. 1804 korunovat císařem, považoval to B. za zpronevěru a připsal pouze „památce velkého člověka“)
Symfonie č. 5 c moll – Osudová
Symfonie č. 6 F dur – Pastorální
Symfonie č. 9 d moll – S Ódou na radost – text Friedrich Shiller
– desátá symfonie zůstala nedokončená
ouvertury – koncertní předehry (11) Egmont
Stvoření Prometheovo
koncerty Houslový koncert D dur
Trojkoncert pro klavír, housle a violoncello
5 klavírních koncertů
sonáty 32 klavírních sonát – Sonáta měsíčního svitu
Patetická
Appossionáta (Vášnivá)
Valdštejnská
Pro kladívkový klavír – technicky nejnáročnější dílo
10 sonát pro housle a klavír – Jarní
– Kreutzerova
smyčcový kvartet – jsou vrcholem komorní tvorby
Šest Lobkowiczkých kvartetů
komorní skladby – pro dechové nástroje, smyčcové, klavírní kvartety, violoncello a klavír, lesní roh a klavír
Vokálně-instrumentální skladby
opery Fidelio (Leonora)
mše (2) Missa solemnis – vznikla pro Rudolfa Habsburského – k nastolení na arcibiskupský stolec
– vrchol Beethovenovy tvorby
oratoruim Kristus na hoře Olivetské
Romantismus
– společnost zklamaná Velkou francouzskou revolucí
– proti racionalismu stavěl cit, vášeň, fantazii, vůli
– vyzdvihoval hodnoty středověku
– zdůrazňoval jedince a tvůrčí svobodu umělce
– zvyšoval se zájem o lidskou psychiku
– individualismus, subjektivismus, modernismus
– historie – období mezi VFR a revolucí v Evropě r. 1848
– období nadějí na nové společenské uspořádání – nenaplnění nadání má za následek nespokojenost a buřičství, které vede k vlně revolucí
– architektura – vytváření rozsáhlých romantických zahrad
– sochařství – rozvíjí se pomníková tvorba
– inspirace přírodou, světem pohádek, idealizovaným vnímáním orientu
– malířství – časté jsou náměty ze středověkých dějin i ze současnosti
– bratři Mánesové
– literatura – objevil se nový typ – romantický hrdina – nejen v literatuře
– často společenský vyděděnec – loupežník vrah, kat, tulák, žebrák
– touží po lásce, ale často miluje vysněný ideál
– vnímavý, citlivý, melancholický
– uchyluje se k přírodě, minulosti fantazii
– často se ocitá v neřešitelném konfliktu se světem
– námět: v lidských citech, bájích, pověstech, pohádkách, erotice, historii vlastního národa (vznikají národní školy)
př. Victor Hugo, Nikolaj Vasilijevič Gogol, Edgar Allan Poe
Charakteristika hudby
– impresario – zajišťoval styky hudebníků a posluchače – vznikají národní hudební školy
– hudba měla vyjadřovat děj, obsah často čerpá z literárního díla
– orchestr je rozšiřován o nové nástroje
– nové zdokonalené nástroje – anglický roh, harfa, basový klarinet, ventilový pozoun, tuby
– klavír se stal nejpopulárnějším nástrojem a základem hudebního vzdělání
– důležitější byl výraz než forma
melodie – zpěvná, rozevlátá, široce klenutá
– často čerpá z lidových tanců a písní
harmonie – uvolněná, složitější kompozice
– nově znějící souzvuky – používají se všechny druhy septakordů, nónové akordy
– časté modulace do jiných tónin
– používají se církevní mody – dórské, jónské
polyfonie – používá se jako ozvláštnění v církevních skladbách a symfoniích
Instrumentální formy
symfonická báseň – nová hudební forma romantismu
– vyvíjí se z programní předehry a z programní symfonie
– vyjadřuje mimo hudební náměť
– je jednovětá
programní symfonie – snaží se zhudebnit nehudební téma
– cyklická skladba
idee fixe – výrazný hudební motiv
– slouží jako symbol, který se objevuje v průběhu celé skladby
orchestrální suita – cyklická skladba
– součástí tanec, opera činohra
– kratší věty než symfonická báseň
symfonie, serenáda, sonáta , koncert, smyčcový kvartet, preludium, fantazie, nokturno, rapsodie, balada, romance, humoreska, polky, valčíky, polonézy, mazurky
Vokálně-instrumentální formy
romantická opera – vytvořil ji Richard Wagner, udělal z opery hudební drama
– stejně důležitý zpěv, hudba, tanec, herecký projev
píseň – spojení hudby a literartury, doprovázená nástrojem
singspiel – hudebně-divadelní žánr
– forma komické opery s dialogy v mluvené próze
opereta
melodram – činohra s hudbou
– hl. představitel Jiří Benda
– koncertní a scénický
Raný romantismus
Franz Schubert (1797-1828)
– „král písní“
– jeho učitelem byla Salieri
– žil jako svobodný umělec a vedl bohémský život
– chtěl se zbavit závislosti na alkoholu, začal pít vodu a zemřel na tifus
Instrumentální skladby
komorní tvorba – smyčcový kvartet Smrt a dívka
– klavírní kvintet Pstruh
– klavírní tria
– sonáty
symfonie (9) Symfonie č. 4 – Tragická
Symfonie č. 8 – Nedokončená
Symfonie č. 7 se nikdy nenašla
mše (3) Mše G dur
Mše As dur
singspiel Rozamunda
Vokálně-instrumentální skladby
písně (přes 600) Spanilá mlynářka
Zimní cesta
Labutí zpěv
Ave Maria
Carl Maria von Weber (1786-1826)
– skladatel, zakladatel romantické opery v Německu
– ředitel nově otevřené opery v Drážďanech, ředitel opery v Praze
opery Čarostřelec – 1. romantická opera
Euryanthe
Oberon
klavírní skladby Vyznání k tanci
Koncertní kus
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
– založil konzervatoř v Lipsku
– zavedl hostování sólistů
– udělal koncert z Bachových Matoušových pašijí
Instrumentální skladby
symfonie Italská
Skotská
Reformační
koncerty – houslové
klavírní skladby Písně beze slov
koncertní předehry Sen noci Svatojánské (obsahuje Svatební pochod)
Klid moře a šťastná plavba
Pohádka o krásné meluzíně
Hebridy
Vokálně-instrumentální skladby
oratorium Paulus
Eliáš
moteta doprovázená varhanami Tři moteta pro ženský sbor a varhany
světské sbory
Robert Schumann (1810-1856)
– studoval práva
– učitelem klavíru byl Wieck
– chtěl dosáhnout na klavír stejné brilantnosti jako Paganini na housle
– kvůli větší roztažnosti prstů si přeřezal šlachy, zbláznil se
– oženil se s Clarou Wieckovou (dcera)
– založil hudební časopis, psal do něj kritiky
Instrumentální skladby
symfonie (4) Symfonie č. 1, B dur – Jarní
Symfonie č. 3 – Rýnská
koncert Klavírní koncert a moll
klavírní programní skladby Motýli
Karneval
Lesní scény
Symfonické etudy
Vokálně-instrumentální skladby
písňové cykly Láska a život ženy
Láska básníkova
Myrty
oratoria Ráj a Peri
Frédéric Chopin (1810-1849)
– polský skladatel a klavírista
– objevil nové výrazové a zvukové možnosti klavíru
– hudba melodická, francouzské a polské folklorní prvky, inspiruje se mazurkou a polonézou
– „básník klavíru“
koncerty Koncert pro klavír a orchestr č. 1
Koncert pro klavír a orchestr č. 2
sonáty (3) Revoluční
etudy (27)
preludia (24)
mazurky (56)
polonézy (13)
scherza
balady
Vrcholný romantismus
Anton Bruckner (1824-1896)
– rakouský skladatel a varhaník
– ovlivněn chrámovou, varhanní a symfonickou tvorbou
– píše rozsáhlé a hudebně barevné symfonie
– ovlivněn Wagnerem
symfonie (9) č. 4 – Romantická
č. 6 – Fantastická
církevní skladby Te Deum
Requiem
Žalm 150
Johannes Brahms (1833-1897)
– německý skladatel
– sbormistr Pěvecké akademie ve Vídni
– v jeho tvorbě se nevyskytuje programní hudba ani opera
– snažil se o syntézu starších kompozičních forem klasicismu s romantickou hudbou
– přítel Schumannových, žije s Clarou po Schumannově smrti
symfonie (4) Beethovenova
klavírní skladby Variace na Haydnovo téma
Variace na Handlovo téma
Variace na Paganiniho téma
Variace na Schumannovo téma
Variace na vlastní téma
koncert Dvojkoncert pro housle a violoncello
předegry Akademická
Tragická
církevní skladby Německé rekviem
písně, dueta, sbory, kantáty
Edvard Grieg (1843-1907)
– norský skladatel
– spojil prvky norského folkloru s výrazovými prostředky německého romantismu
– klavír studuje na konzervatoři v Lipsku
– získal stipendium v Římě
– spoluzakladatel norské hudební akademie
klavírní skladby Lyrické kusy
Klavírní koncert a moll
orchestrální suita Peer Gynt – hudba k Ibsenovu dramatu
Pozdní romantismus
– vzniká na přelomu 19. – 20. st.
– v tomto období také směry secese, imresionismu a verismu
– stupňovali výrazové prostředky, přidávali počet nástrojů do orchestru – hlavně žestě
– zdůrazňovali barevnost
– průbojná harmonizace
Richard Strauss (1864-1949)
– německý skladatel
– dirigent v Královské opeře v Berlíně
– vedl státní opery Vídeň
symfonické básně Enšpíglova šibalství
Don Juan
Tak pravil Zarathustra
Don Quijote
Mackbeth
programní symfonie Sinfonia domestica
Alpská symfonie
opery Salome
Elektra
Růžový kavalír
písně (150) – na texty Goetha
Gustav Mahler (1860-1911)
– rakouský skladatel a dirogent
– ředitel vídeňské Dvorní opery, dirigent Metropolotní opery v New Yourku
– propojil různé žánrové prvky lidové a užitkové hudby s velkou symfonickou formou
symfonie (10) č. 1 Titánská
č. 2 Vzkříšení
č. 6 Tragická
č. 8 Tisíců
č. 10 zůstala nedokončená
písňové cykly Dagmar Pecková
Písně o mrtvých dětech
Písně potulného tovaryše
kantáta pro sóla a orchestr Píseň o zemi
Ruský romantismus
Michail Ivanovič Glinka (1804-1857)
– zakladatel ruské národní školy
– předchůdce Mocné hrstky
– učil se na housle, klavír, zpěv
– inspirace ruským folklorem
opery Ivan Susanin (Život za cara) – 1. ruská národní opera
Ruslan a Ludmila
orchestrální tvorba Vzpomínka na letní noc v Madridě
Komarýnská
Petr Iljič Čajkovskij (1840-1893)
– skladatel, kritik, dirigent
– přítel A. Dvořáka
– profesor na Moskevské konzervatoři
– propojil prvky ruské lidové hudby s moderními přístupy
– získal čestný doktorát na univerzitě v Cambridge
symfonie (6) č. 6, h moll – Patetická
koncerty klavírní č. 1 b moll
Koncert pro housle D dur – variace na rokokové téma pro violoncello a orchestr
předehry Hamlet
Romeo a Julie
Bouře
opery Evžen Oněgin
Piková dáma
Čarodějka
Mazeppa
balety Labutí jezero
Šípková růženka
Louskáček
MOCNÁ HRSTKA
– usilovala o vlasteneckou, realistickou hudbu, chtěli ji pozvednout
Milij Alexejevič Balakirev (1836-1910)
– klavírista, pedagog a dirigent
klavírní fantazie Islamej
symfonické básně V Čechách
Tamara
Alexandr Porfyrjevič Borodin (1833-1887)
– lékař a profesor chemie
symfonie Bohatýrská
opera Kníře Igor – z ní pochází baletní scéna pro sbor a orchestr Polovecké tance
symfonický obraz Ve stepích střední Asie – věnované Lisztovi
Modest Petrovič Musorgskij (1838-1881)
– nejvýznamnějsí z mocné hrstky
– hudba nezávislá na vzorech, nové realistické pojetí
opery Boris Godunov
Chovanština
Soročinský jarmark
písňové cykly Dětská světnička
Bez slunce
Písně a tanec smrti
Blecha
symfonický obraz Noc na Lysé hoře
klavírní cyklus Obrázky z výstavy – orchestrální verze Maurice Ravel
Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844-1908)
– původně námořní důstojník
– profesor konzervatoře v Petrohradě
– jeho žáci byli Prokofjev, Stravinskij
– napsal knihy Základy instrumentace a Praktická nauka o harmonii
– inspirovaly ho pohádky a orient
opery – pohádkové Sněhurka
Pohádka o caru Saltánovi
Sadko
Zlatý kohoutek
symfonická suita Šeherezáda
orchestrální fantazie Španělské capriccio
symfonie (3)
Cesar Antonovič Kjuj (1835-1918)
– hudební kritik
– odloučil se od Mocné hrstky a navázal na Čajkovského
opery (13) Kavkazský zajatec
Opera v romantismu
– hlavně ve Francii, Itálii a Německu
– vystupovali zde sólisti, sbory i balet
– byla finančně nákladná
– usilovala o efekt u posluchačů
FRANCOUZSKÁ OPERA
Daniel Aeber
– autor revoluční opery Němá z Portici
Giacomo Meyerbeer
– představitel velké francouzské opery
– nevšední témata
opera Robert Ďábel
Hugenoti
Afričanka
Charles Gounot
– autor tzv. lyrického dramatu – melodičnost, lyrika
opery Faust a Markétka – Goethe
Romeo a Julie – Shakespeare
Jacques Offenbach
– autor operet
operety Orfeus v podsvětí
Krásná Helena
Modrovous
Bandité
opera Hoffmanovy povídky
Goerges Bizet
– představitel realistické opery – odmítá romantické snění
– věnuje se reálnému životu
– po opeře Carmen na něj házeli rajčata
opera Carmen
Lovci perel
Džamile
orchestrální suity Carmen
Arlésanka
italská opera
Gioacchino Rossini
– nejvýznamnější autor oper po Verdim
– jeho kompoziční doménou byla opera buffa
– zavedl označení bel canto = krásný zpěv
– zpěvný projev založený na správném dýchání
– vyrovnaný hlas ve všech polohách
– využití resonančních prostor
– pokud nezpívají bel canto, ničí si hlas
opery komické Lazebník Sevillský
Italka v Alžíru
Turek v Itálii
Popelka
Straka zlodějka
Hedvábný žebřík
opery vážné Othello
Semiramis
Mojžíš
Vilém Tell
Armida
oratoria Stabat Mater
Malá slavnostní mše
Vincenzo Bellini
opery Norma
Náměsíčná
Gaetano Donizetti
opery (70) Nápoj lásky
Don Pasqual
Lucia z Lammermooru
Dcera z pluku
Guiseppe Verdi (1813-1901)
– nejvýznamnější zástupce italské opery
– používal hodně zpěvnou melodii, árie i recitativy
– jednoduchost, přirozenost
– využívá sboru
– vystupují vášnivý hrdinové
– byl symbolem národního vzkříšení
opera (27) Nabucco
Rigoletto
Trubadúr
Ernani
La Traviata
Sicilské nešpory
Maškarní ples
Síla osudu
Don Carlos
Aida – napsána k slavnostnímu otevření Suezského průplavu
Othello
Falstaff – komická opera
requiem Mše za zemřelé
církevní skladby Ave Maria
Stabat Mater
Laudi
Te Deum
Giacomo Puccini (1858-1924)
– komponoval opery s melodikou ovlivněnou impresionismem
– představitel verismu – hudební naturalismus, snaží se o reálné ztvárnění skutečnosti
opery Manon Lascaut
Bohéma
Tosca
Madamme Butterfly
Turandot – árie Vincero
Novoromantismus
– 30. léta 19. století – konec 19. století
– snaží se o realistické, skutečné zobrazení světa
– v hudbě se více projevuje literatura- hlavně v instrumentální – symfonická báseň, programní
symfonie
– zvyšuje se počet hráčů v orchestru (až 100)
Hector Berlioz (1803-1869)
– francouzský kytarista a flétnista, dirigent, instrumentátor
– považován za nejvýznamnějšího skladatele novoromantismu ve Francii
– zakladatel programní hudby
– byl žákem Antonína Rejchy
– měl vliv na Bedřicha Smetanu
– 1830 vyhrál Římskou cenu se symfonií Fantastická
– napsal knihu Velká učebnice o instrumentaci moderního orchestru
programní symfonie Fantastická – inspirace z Fausta
– použil v ní idee fixe – předznamenala práci s leitmotivem (v opeře)
5 vět 1) Sny a vášně
2) Na plese
3) Na venkově
4) Cesta na popraviště
5) Sabat čarodějnic
Harold v Itálii
Romeo a Julie
Symfonie smuteční a triumfální
programní předehry Římský karneval
Král Lear
Wawerly
Korsár
vokálně-instrumentální symfonie Faustovo prokletí
opera Trójané
oratorium Rekviem
Te Deum
Franz Liszt (1811-1886)
– dirigent, nejlepší klavírista 19. století
– první autor symfonické básně
– studoval u Xaviera, Carla Czerneho, Antonína Rejchy
– zavedl klavírní recitály
– jeho dcera si vzala R. Wagnera
– lamač ženských srdcí
symfonické básně Preludia
Ideály
Mazeppa
Co slyšíme na horách
Hungaria
Hamlet
symfonie Faustovská
Dantovská
oratorium Leganda o sv. Alžbětě
Ostřihomská mše
Uherská korunovační mše
klavírní skladby Etudy nejvyšší obtížnosti
Paganiniovské etudy
Mefistovský valčík
Sonáta h moll
Uherské rapsodie
Richard Wagner (1813-1883)
– dvorní kapelník v Drážďanech
– skladatel, dramatik, teoretik, dirigent, hudební spisovatel
– reformátor romantické opery
– spojil hudbu s dějem (orchestr součást opery)
– používal leitmotiv = příznačný motiv
– výrazné hudební téma symbolizující osobu, vztah
– chtěl mít z opery „souborné umělecké dílo“ Gesamtkunstwerk – všechny složky v rovnováze
– zrušil árie e recitativy
– prokomponoval operu jako na sebe navazující dílo
– zavedl hluboké žesťové nástroje a propadliště
– chromatické a enharmonické vedení hlasů
– ze sbírek svých obdivovatelů postavil v Baürethu Operní dům
– psal si sám hudbu, libreta, navrhoval kulisy, kostými
vážné opery Rienzi
Bludný holanďan
Tannhäuser
Lohengrin
Tristan a Izolda
Parsifal
tetralogie Prsten Nibelungů
1) Zlato Rýna
2) Valkýra
3) Siegfried
4) Soumrak bohů
komická opera Mistři pěvci Norimberští
Časká národní škola
Bedřich Smetana
* 2. 3. 1824 Litomyšl
† 12. 5. 1884 Praha
– český novoromantik
– zakladatel české národní hudby a opery
– zdokonalil symfonickou báseň
– hrál na klavír a housle – koncerty v 6 letech
– studoval gymnázium v Plzni a Jihlavě
– Praha – hraje ve smyčcovém kavrtetu
– poznává operu
– psal polky pro své studentské lásky
– ovlivnil ho Berlioz a Liszt
– 1848 – aktivně se účastnil revoluce Pochod národní gardy
Píseň svobody
– 1849 – se svým kolegou otevřel klavírní ústav na Staroměstském náměstí
– oženil se s Kateřinou Kolářovou – umírá mu dcera Bedřiška
– 1856 – 60 pobývá v Göteborgu – žení se s Bettinou Ferdinandiovou
– 1861 – zůstává v Praze
– otevřel hudební ústav v Lužanském paláci
– byl jeden ze zakladatelů umělecké besedy = spolek muzikantů, malířů, vědců, lékařů
– 1863 – 65 sbormistr mužského sboru Hlahol
– účast v soutěži o původní českou operu – vyhrál ji s Braniboři v Čechách
– 1866 šéf a dirigent orchestru Prozatimního divadla – A. Dvořák tam hrál na violu
– 1868 – stál u slavnostního položení kamene Národního divadla – otevřeno operou Libuše
– 1874 – nervové onemocnění – ohluchl
– měl sifilis, umírá v ústavu v Kateřinkách, pohřben na Vyšehradě
– dovedl českou hudbu na světovou úroveň, především ve tvorbě symfonické básně a opery
památky: Pražské jaro – 1. ročník 12. 5. 1946 – začíná symfonickou básní Má vlast
– končí S ódou na rodost
Smetanovská klavírní soutěž
Smetanova Litomyšl
Mladá Smetanova Litomyšl
Muzeum v Litomyšli a v Praze
opery Braniboři v Čechách – libreto Karel Sabina
Prodaná nevěsta – libreto Karel Sabina
Dalibor
Libuše
Dvě vdovy
Hubička
Tajemství
Čertova stěna
Viola – námět Večer tříkrálový
symfonie Triumfální E dur
symfonická báseň Richard III.
Valdštýnův tábor
Hakon Jarl
cyklus Má vlast – 6 částí – liché – historie národa
sudé – krása vlasti
Vyšehrad – proroctví Libuše
Vltava
Šárka – ze Starých pověstí českých
Z českých luhů a hájů
Tábor
Blaník
duo pro housle a klavír Z domoviny
trio g moll
smyčcové kvarteto č. 1 c moll – Z mého života
č. 2 d moll
klavírní tvorba
polky Lousina polka
Jiřinková polka
Ze studentského života
Vzpomínka na Plzeň
koncertní etudy Na břehu mořském
cyklus České tance – cyklus 14 tanců
ženské sbory – cyklus Tři ženské sbory – Má hvězda
Přiletěly vlaštovičky
Západ slunce
mužské sbory Věno
Tři jezdci
Rolnická
Píseň na moři
Odrodilec
smíšené sbory Česká píseň – kantáta
Antonín Dvořák
* 8. 9. 1841 Nelahozeves † 1. 5. 1904 Praha
– zakladatel české symfonie
– se Smetanou a Fibichem generace Národního divadla
– proslavil českou hudbu po Evropě a Americe
– tatínek byl řezník, i Dvořák se učila na řezníka
– nechal ho chodit na housle
– Praha – varhanická škola
– violista v Komzákově kapele
– učil v měšťanských rodinách
– 1866 se setkává se Smetanou v Komzákově kapele
– J. Brahms doporučil nakladateli Simrockovi vydání Moravské dvojzpěvy
– oženil se s žačkou Annou Čermákovou
– zemřely mu 3 děti
– byl pozván do Anglie – dirigoval tam Stabat Mater
– 1884 získal doktorát hudby v Cambridge
– 1891 získal doktorát na Univerzitě Karlově – člen České akademie věd a umění
– Pražská konzervatoř – profesor skladby, později ředitel
– Amerika . 1892 – 94 ředitel národní konzervatoře v New Yorku
– učitel Josefa Suka, Vítězslava Nováka, Oskara Nedbala
– muzeum v Praze a Nelahozevsi, pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech
symfonie (9) č. 1 c moll – Zlonické zvony
č. 8 G dur – Anglická
č. 9 e moll – Z nového světa
koncerty pro housle, pro klavír, pro violoncello
tance Slovanské tance
orchestrální předehry Můj domov
Husitská
symfonické básně Vodník
Polednice
Zlatý kolovrat
Holoubek
serenády a suity Serenáda E dur pro smyčce
Česká suita
komorní skladby Klavírní kvintet A dur
– smyčcový kvartet – Slovanský
Americký F dur
– klavírní trio – Dumky
skladby pro housle a jiné instrumenty Maličkosti – cyklus
Humoresky – sešit pro klavír
Poetické nálady
zpěvy Moravské dvojzpěvy – Kdyby byla kosa nabróšená
Cigánské melodie – cyklus písní
Biblické písně
Písně milostné
V přírodě
opery Rusalka
Armida
Čert a Káča
Jakobín
Vanda
Tvrdé palice
Šelma sedlák
Dimitrij
oratorium, kantáta Stabat Mater
Svatební košile
Kantáta
Sv. Ludmila
Requiem
Mše D dur
Te Deum
Dědicové bílé hory