Modulace chromatická a diatonická
- a) modulace – je přesvědčivý, nenásilný přechod z jedné tóniny do druhé
tóninové vybočení – chvilkový přechod do jiné tóniny a opět návrat do původní tóniny. Nejčastěji u lid. písní –
v moll a přejde do paralelní
tóninový skok – přechod z tóniny do tóniny bez modulačního momentu, pokud nastupuje po frázi, říká se jí
příštipek
tóniny vyšší a nižší – vyšší – tóniny, mající více křížků nebo méně béček
– nižší – tóniny, mající méně křížků nebo více béček
tóniny paralelní – dvě tóniny se stejným předznamenáním (C dur- a moll)
tóniny stejnojmenné – jiné předznamenání, stejný název (B dur – b moll)
- b) obecný průběh modulace
- fáze – charakterizování tóniny výchozí nejlépe kadencí (TSD)
- fáze – přehodnocení společného akordu tzv. modulační spojka
- fáze – charakteristika tóniny cílové
- c) diatonická modulace – diatonická modulace je založena na víceznačnosti akordu, tzn. akord (určitý) může být
funkční v tónině výchozí i cílové (tónika v C dur je subdominanta v G dur)
– je výhodné, pokud v modulační spojce zazní subdominantní funkce tóniny cílové. je výhodné
hledat společný akord v tónině cílové. Potom stačí dosadit dominantu s tónikou a cílová tónina
je charakterizována
– pokud modulujeme do vzdálenější tóniny, která nemá společný akord, musíme použít tóninu
zprostředkující (z B dur do E dur è TDT TD/=ID v C dur (zprostředkující tónina)
D ST/= S v E dur (moll) D,T
– jsou-li od sebe vzdáleny o tři a více předznamenání, použijeme jako společný akord mollovou
S tóniny vyšší
- d) chromatická, chromaticko-enharmonická a enharmonická modulace
– používají chromatických postupů, popř. enharmonických záměn, většina využívá mnohoznačnosti
akordu /v různých tóninách různé funkce/
1)modulace přímým nástupem do tóniny cílové
– v této modulaci nedochází k přehodnocení akordu, tzn. je velmi příkrá, pro zmírnění ostrosti je
dobré mají-li sousední akordy alespoň jeden společný tón, Modulace musí obsahovat chromatický
postup
2)modulace pomocí zmenšeného akordu
– využívá víceznačnosti akordu zmzm7 . obsahuje samé m3, dělí oktávu na 4 stejné díly i v obratech,
při enharmonické záměně může vzniknout opět základní tvar. Při alteraci a míšení tónin se nachází
na třetích stupních v dir i moll
– Dur DS/7b S+7,3# TD/7b,5b Moll: DS/7 S/7(odrážka) D7b,5b
3)modulace zvětšeným kvintak.
– dělí oktávu na tři stejné díly – velké tercie jsou v obratech totožné
– Dur: S/ D5# ST/ DS/ Moll: S/5(odrážka) TD/ S D/5#