Melodické tóny
tóny, které nejsou součástí akordu
- druhy:
- následný akordický tón
- je součástí znějícího akordu, následuje po některém jiném akordickém tónu
- jeho cílem není vytvoření harmonie, brž výstavba melodie
- střídavý tón
- střídá akordický tón horní či spodní sekundou
- akordický tón může být součástí téhož nebo jiného akordu, střídavý tón se však musí vrátit ke stejnému tónu
- následný akordický tón
druhy:
- podle směru- svrchní, spodní
- podle náležitosti k tónině – diatonický, chromatický
- podle počtu současně užitých stř. tónů – jednoduchý, dvojitý, trojitý
- pravidelný – nastupuje na lehké době
- nepravidelný – nastupuje na těžké době
- průchodný tón
- sekundovými kroky vyplňuje mezeru mezi akordickými tóny
- stoupající, klesající
- diatonický, chromatický
- jednoduchý, dvojitý, akordický
- pravidelný (na lehké době), nepravidelný
- průtažný tón
- rozvádí se sekundovým krokem do tónu akordického
- měl by být připraven – průtažný tón je součástí předchozího akordu, byl zadržen do znějícího akordu a následně pak rozveden do tónu akordického
- zdola, shora
- diatonický, chromatický
- jednoduchý, dvojitý, akordický
- pravidelný (na těžké době), nepravidelný
- připravený, nepřipravený (volný)
- anticipace , předjímka
- součástí akordu na těžké době, ale vyskytuje se jako disonantní již v akordu předchozím na lehké
- jednoduchá, dvojitá, akordická
- stoupající, klesající
- užívá se jí nejčastěji v závěrech barokních skladeb
- prodleva
- zadržený, či opakovaný tón v kterémkoli hlase (většinou v base), přičemž v ostatních se mění harmonie
- ostináto
- ostinátní figura je vícekráte se opakující krátký úsek v některém hlase, zatímco v ostatních hlasech se mění harmonie
- pokud je v basu nazýváme ji ostinátní bas – basso ostinato