Impresionismus v hudbě
souvislosti s výtvarným a literárním uměním, charakteristika stylu, osobnosti a díla
-impresionismus (původně s hanlivým nádechem)
-obraz Clauda Moneta z roku 1872 Imprese: východ slunce
Impresionismus ve výtvarném umění
– imprese= dojem, vjem, otisk
– nesnažili se v obrazech proniknout do hloubky a „vysvětlit“ něco, pouze něco popsat a zachytit
– využívali poznatky z fyziologie zraku a optiky = nanášeli pouze čisté barvy, které se teprve v oku pozorovatele spojili v souvislé barevné mezitóny
– celkový dojem byl subjektivní zážitek jednotlivce, nikoli objektivní předpoklad umělce
– otevřeli cestu dalšímu uměleckému vývoji
Impresionismus v hudbě
– hodně ovlivněn spíše poezii, než výtvarným uměním (básníci jako Mallarme, Verlaine, Baudelaire)
– impresionisté věnovali velkou pozornost hudební stránce básně a snili o sblížení poezie s hudbou
– porušení hudební formy; uvolnění harmonie
– setření rozdílu mezi konsonancemi a disonancemi (díky volnějšímu užívání tonality)
– rafinovaná instrumentace
– celotónová stupnice – jakoby otevřené melodie
Claude Debussy (1862-1918)
– konzervatoř v Paříži
– domácí učitel v rodině hraběnky Mekkové (mecenáška Čajkovského), díky tomu se dostal např. do Ruska, Švýcarska i Itálie
-1884- Římská cena za kantátu Marnotratný syn
– poté 2 roky strávil v Římě, ale moc se mu nedařilo, stěhuje se do Paříže, tam se sbližuje se symbolisty (Stephane Mallarme v jejich čele)
– díky příklonu k poesii nakonec dospěl k impresionismu
☻ Preludium k Faunovu odpoledni (podle stejnojmenné básně. Mallarmého)
☻ opera Peleas a Melisanda
☻ cyklus Moře
☻ dětský balet Krabice hraček
☻klavírní Obrazy I a II
– i v pozdním díle byl impresionistou
Maurice Ravel (1875 – 1937)
– nebyla u něj taková impresionistická výbojnost jako u Debussyho
– základem = hudební barevnost, mistr orchestrální instrumentace (přepis Musorgského Obrázků z výstavy)
– čerpal ze španělského folklóru (jeho matka španělka)
☻Španělská hodinka
☻Dítě a kouzla
– k Debussymu se přiblížil ranými klavírními pracemi
☻ Kašpar noci
☻Vodotrysky
☻Zrcadla
– nejznámější Bolero z baletu Dafnis a Chloe
– v české tvorbě některé skladby Vítězslava Nováka (1870-1949)
-symfonické básně: ☻ V Tatrách
☻ Toman a lesní panna
– svou tvorbou se ale řadí k české moderně