Harmonické funkce v diatonice
- a) Pojem diatonika: – diatonika pracuje s tóny v tónině, skupina tónů, vzané z určité tóniny
– vyjímka – 2 tóny jsou jiné – míšení tónin patří do diatoniky
- b) Funkce: – hlavní – 1., 4. a 5. stupeň (T- klid, S – směřuje do centra, je na vrcholu melodie, D – směřuje do T)
– vedlejší – 2.st (S/, ID – stř.d. zastupuje dominantu, stojí-li před ní, neúplná sub. je silnější zástupce S)
– 3.st (TD/ – 2 tóny z tóniky, 2 z dominanty)
– 6.st (ST/ – zastupuje T, protahuje hudbu, DèST = klamný závěr)
– 7.st (D/ – neúplná dominanta, silnější zástupce dominanty)
- c) Kadence, závěry: Kadence – logický sled akordů T S D T, užití – má vrchol a spád, u lid. písní, charakterizuje tóninu
Závěry – celý – končí na tónické funkci – autentický – DèT
– plagální – ?èT
– poloviční – končí na jiné funkci než T – autentický – TèD
– plagální – Tè? (jiná, než D)
– dokonalý – harmonicky – DèT
– melodicky – 7-8
– rytmicky – na těžké době
– klamný – DèST/
– nedokonalý – opačně
Dokonale uzavřená věta – závěr celý, autentický, harmonicky, melodicky a rytmicky dokonalý
– pokud nesplňuje závěr tyto podmínky, můžeme říci, že je věta pootevřená
– závěr v pootevřené větě je oslabený
Otevřená věta – vychýlení do jiné tóniny nebo ukončení na netónické harmonii.
– tato otevřenost může být – tonální – závěr na T ve vedlejší tónině
– harmonická – to je poloviční závěr na netónické funkci v hl. tónině
– tonálně-harmonická – poloviční závěr na netónické funkci ve vedl.tón.)
– pokud se vyskytuje otevřené závětí, jde většinou o otevřenost tonální
– předvětí jsou nejčastěji otevřená harmonicky (na D)
– velmi vzácné je závětí otevřené harmonicky (končí na D)
- d) Míšení tónin: – týká se stupnic stejnojmenných ð vypůjčení tónu mollové stupnice do durové tóniny
– např. C dur – bé, as
– a naopak, nejčastěji v moll – durová D
v dur – mollová S