Gotika
- Pojem, časové vymezení, zdroje
Období vrchol. a pozdního středověku.Vznikl před pol. 12. st. ve Francii, od 13. st. v záp., stř. a částečně jižní Evropě.
Název gotika vznikl v renesanční Itálii jako posměšný název pro středověké umění, považované za projev hlubokého úpadku a přisuzované barbarským germánským Gótům.Zrodil se v Ile-de-France.
Nejlepší podmínky pro rozvoj byly v severní části Francie (nejvýhodnější podm. politické, ideologické a umělecké).
Vznikaly žebravé řády (dominikáni, minorité).Tyto řády mimo jiné šířily scholastiku (školní učení) – centrum byla Sorbonna.
V gotické době se mezi objednatele umění (panovník, církev, feudálové) zařadili i zámožní měšťané.Města se stále více prosazovala jako kulturní celek.Gotická katedrála slouží také jako městský chrám, shromažďiště a reprezentativní stavba městských obyvatel (slavnosti, disputace a div. předst.).Se vzestupem měšťanstva rostla laicizace gotického umění.
Hlavními znaky gotiky jsou:
- Není určeno jen církvi a feudálům, ale i měšťanstvu.Církevní vliv se zmenšoval à projevily se výsledky studia přírody.
- Nad románským spiritualismem převažoval got. realismus (přesvědčení o hmotném světě).Symbolický přístup k umění zůstal zachován.Dále změna v myšlení a cítění à umělci toužili zobrazit svět zprvu k oslavě Stvořitele, později k vlastní radosti.
- Umělci se postupně vymaňovali z anonymity.
- V různých zemích různé rysy à vznik škol.
Vývoj probíhal v různých evrop. zemích odlišně.
Ve Francii:
- raná gotika (12. st.)
- klasická a poklasická gotika (13. a 14. st.)
- pozdní gotika (15. st.)
V Čechách a na Moravě:
- raná, přemyslovská gotika (13. st.)
- vrcholná, lucemburská gotika (14. st.)
- pozdní, jagellonská gotika (15. st.)
- b) Základní principy architektury, sochařství, malířství
architektura
Hlavní druhy gotické architektury: kostel a klášter (sakrální stavitelství), hrad, tvrz, městský palác, dům (světské stavitelství).Rozvinul se gotický urbanismus a rozmnožily se typy a druhy městských staveb.Vznikaly složitější a mohutnější stavby fortifikační.Gotická katedrála franc. typu: bazilika s chórovým ochozem s věncem kaplí a vnějším opěrným systémem.
Architektura:
- lomený oblouk à zmenšení tlaku klenby
- žebrové klenby křížové à svedení tlaku klenby do čtyř bodů, ztenčení zdi
- vnější opěrný systém (opěrný parabolický oblouk, vnější opěrný pilíř, fiála s kraby a kytkou, vnitřní přípora)
Charakteristické znaky:
- dynamismus (stálé napětí, střídání arkád vytváří dojem pohybu, přípory pilířů jakoby tryskají vzhůru)
- vertikalismus (všechny články stoupají do výšky – tíhnou k nebi)
- odhmotnění (okna nahradila zdi, ztenčení zdí, bohatší článkování)
- sjednocení prostoru (prodloužení chóru a zkrácení příčné lodi à vznik síňových chrámů)
- snaha vytvořit imaginární prostor (barvami povznáší člověka do nebes)
Got. arch. využívala bohatého dekorativního systému – motivy:
- geometrické (fiály – jehlany, baldachýn – ozdobná stříška nad sochami, vimperk – ozdobný štít nad portálem)
- přírodní
sochařství
Hlavní funkce náboženská – propagovat křesťanský názor katolické církve.Od románského se liší tím, že neodvrací od přírody a pozemského života – vytváří z nich hl. náplň uměl. díla.Vznik tzv. laických umělců – spojeni s měšťanstvem.
Dva zákl. druhy:
- monumentální skulptura (zdobí průčelí chrámů, interiéry) – kamenictví spjaté s arch.
- komorní sochařství (volné sochy hl. ze dřeva, také ze slonoviny a z kamene)
Nejdříve větší význam kamenictví, později řezbářství.
Skulptura na průčelí katedrál se podobala jakýmsi kamenným encyklopediím (podávala zrcadlo přírody, vědy, morálky a historie).Kalendářní výjevy předváděly koloběh práce rolníka (práce = cesta ke spáse).
Výzdoba se uplatnila vně stavby i nad portály, v galeriích králů, ve štítů, na věžích, na bočních lodích i na lodi příčné, na opěrných systémech, na chrličích.Uvnitř chrámu na hlavicích, konzolách, svornících, apod.
Řezbářství – náměty Krista, P.Marie, piety (P. Marie s mrtvým Kristem na klíně) a světců ß realistická tendence (jejich zlidštění).
malířství
Zprvu hl. pro církev a vyjadřovalo náb. ideje – potom snaha zlidštit náb. náměty, přiblížit je divákovi a působit na jeho fantazii a emoce.Real. tendence se projevila ve světské tematice – výzdoba katedrál a do knižní ilustrace – souvisí s laicizací got. umění.
Malba na sklo – místo malby nástěnné.Malba desková – plně rozvinuta.Knižní malba – na konci 14. st. položila zákl. pozdně got. malířství.
Vývoj malířství probíhal k realistickému obrazu – opt. výsledek skutečnosti.
Při zrodu got. malířství – Francie a Anglie, později (od poč. 14. st) – Itálie v čele s Giottem.
- Památky české i světové
architektura
Francie
Saint Denis, katedrála v Laonu, Notre-Dame v Paříži, katedrála v Remeši, v Amiens a v Beauvais (v těchto 3 katedrálách vyvrcholilo got. úsilí o sjednocení prostoru).)
Palácovitá kaple v Sainte Chapelle v Paříži.
Vznikaly i školy: normandská, jihofrancouzská, champagneská, burgundská (šířily got. architekturu do ostatní Evropy).
Hrady – spojovaly potřeby reprezentace a pohodlného bydlení, středem byl masivní válcový donjon, pevná opevnění, klášter nebo papežský palác.
Pozdní gotika – protiklad klasické gotiky (místo lom. oblouku stlačený oblouk, žebrovou klenbu křížovou vystřídaly klenby síťové, hvězdové a vějířové, opěrný systém se proměnil v dekoraci).Všude dekorativismus.
Pozdní gotika – styl flamboyant (plaménkový) – char. motiv v okenních kružbách.
Anglie
Katedrála v Exeteru, kaple sv. Jiří ve Windsoru, Jindřicha VII. ve Westminsteru nebo chóry katedrál v Oxfordu a Norwichi.
Řády: ciscerciáti, mendikanti.
Itálie
Gotika se moc neprosadila.Dávali přednost horiz. před vert., prosvětlenému prostoru, plné zdi a vnější opěrný systém nepřijali vůbec.Dóm v Miláně, dóžecí palác v Benátkách, florentská radnice (pojata jako pevnost).
Čechy a Morava
Za posledních Přemyslovců (Václav I.) – zal. tzv. havelského města v Praze, dále prvního českého františkánského kláštera v Praze.
Ciscerciáti stavěli chrámy bez věží.
Královská města: Jihlava, Král. huť, Vyšší Brod.
Král. hrady: Křivoklát, Bezděz, Špilberk, Jindřichův Hradec, Horšovský Týn.
Staronová synagoga v Praze.
Vrchol. gotika – vláda Lucemburků (velký rozvoj) – klášter sv. Anny, minoritský klášter s kostelem sv. Jakuba a kostel P. Marie (zničen husity).
KAREL IV. – pražská univerzita
- město říše římské
- mystická zbožnost a hum. vzdělanost
- byl prvním velkým sběratelem u nás
- výstavba Nového Města pražského (1348)
- největší evrop. město po Římu
- chrám sv. Víta (Matyáš z Arrasu, potom Petr Parléř)
Parléřova huť – kaple Všech svatých, Karlův kamenný most, Staroměstská mostecká věž, sv. Barbora v Kutné hoře
Hrady – Karlštejn.
Luc. gotika vyvrcholila za vlády Václava IV. (kultura jeho dvora má již protorenesanční ráz), reforma církve (J. Hus, M. z Janova, Jeroným Pražský).Za jeho vlády: ornamentální zdobnost, intimnost, kultivovanost.
Hus. hnutí – (Jiří z Poděbrad) à narušení vývoje gotiky a přechodu z vrchol. do pozdní à staveb. hutě se rozpadly.
Pozdní gotika – Vladislav Jagellonský (velkostatky, pivovary, mlýny, cihelny, sklářské hutě, rybníky).Matěj Rejsek, Benedikt Rejt (opevnění Pražského hradu, Vladislavský sál, dokončil kostel sv. Barbory v Kutné hoře).
sochařství
Francie
Sochy – přirozený postoj a pohyb, odpoutaná od architektury (portál v Saint-Denis, Notre-Dame).
Interiérové řezbářství, drobné madony řezané do slonoviny, sochařský portrét.
Pozdní gotika – expresivní naturalismus zpodobňující lidksé tělo v posmrtném rozkladu.
Itálie
Piská škola (sochařská rodina Pisanů) – Niccolo Pisano, Giovanni Pisano (duch. a cit. obsah námětu), Andrea Pisano (jižní bronzové dveře flor. baptisteria; spolupracoval s Giottem).
Čechy a Morava
Naturalistická rostlinná ornamentika.
Madony – Madona strakonická, rouchovanská, Madony michelské (Mistr Michelské madony – odhmotnění postav, esovité prohnutí těla, rytmické kaligrafické křivky, draperie).Sedící madony.
Nejvýznamnějším střediskem českého got. sochařství – Parléřova huť (výzdoba Staroměstské mostecké věže; portrétní galerie).
Krásný sloh – umění se stává záležitostí výlučně estetickou, ztrácí svou spol. fci a přímý vztah k realitě.Nepřirozenost, postavy s malou hlavou, nezájem o prostorové vztahy, zjemnění výrazu a snížení duch. obsahu, dokonalost zpracování, nadvláda lin. rytmičnosti a kaligrafie, dek. stylizace drapérie.Mistr Krumlovské madony, M. Toruňské madony, Mistr týnského Ukřižování.
malířství
Nizozemí
Jan van Eyck (Gentský oltář – obsahuje Zvěstování P. Marii, podobizny donátorů, kamenné sochy sv. Jana Křtitele a Jana Evangelisty, Klanění Božímu beránkovi, ..).
- nové realistické prostředky
- lineární, světelná a barevná perspektiva (à pozoroval skutečnost)
- šerosvit à vytvářel iluzi reality
- vynalezl olejomalbu
Hieronymus Bosch
- vizionářsko-expresivní, bohatá fantazie, symbolické obrazy lidských neřestí
- jeho dílo je „zlatý věk“ nizozem. malířství, bylo výrazem očekávání konce světa a posl. soudu (Poslední soud, obrazy Ráje a Pekla na křídlech).
Itálie
Giotto
Posl. roky života zasvětil architektuře a sochařství jako hl. architekt flor. dómu.Osobní Dantův přítel (namaloval jeho podobiznu v kapli flor. radnice).Stěžejní dílo vytvořil v Padově v kapli Scrovegniů, zvané Arena (alegorie Ctností a Neřestí).
Ve Florencii vymaloval S. Croce.V oboru desk. mal. vytvořil Krucifix, obraz Madony na trůně s anděly a mozaiku zvanou Navicella.
- realistické zobrazování
- nový kompoziční princip
- zvláštní prostor. konstrukce (3D, ale neiluzivní prostor)
- vytvořil nové typy lidí plných živ. síly (líčení jejich duš. stavů)
Čechy a Morava
Zpočátku knižní malba, v karlovském období nástěnné malířství, ve václavském období desková i knižní.
Husitské války – Praha ztratila ved. postavení v evrop. umění; izolace, znemožnění výtv. tvorby, vyvolaly emigraci umělců, zdůraznění mimovýtvarné složky obrazu, nový obsah.
- Jan Hus – dal vyzdobit Betlémskou kapli citáty ze svých knih (+ nástěnné malby antitezí).
Prvním význ. dílem got. slohu u nás jsou liturgické knihy pro cisterciácký klášter ve Starém Brně, kt. objednala královna Eliška Rejčka (soubor tvoří devět knih).
Vláda Karla IV. – vytvoření pražské malířské školy (spojení proudu Franc. a Italského).Ved. úloha patřila nástěnné malbě (Mikuláš Wurmser – nedochovaný Rodokmen předků Karla IV. v hl. sálu cís. paláce na Karlštejně, výzdoba kaple sv. Kříže na Karlštejně)
Mistr emauzského cyklu – výjevy typolog. cyklu, jeho žák:
Mistr Theodorik
- dvorní malíř Karla
- výzdoba kaple sv. Kříže na Karlštejně (alegorie Nebeského Jerzaléma – polodrahokamy, deskové obrazy světců a světic)
Desková malba – Mistr vyšebrodského oltáře – madony (Maodona z Veveří, Madona strahovská, kladská, vyšehradská, zbraslavská a obraz Sv. trojice vratislavské)
Vláda Václava IV. – odklon od monumentálního a reprezentativního malířství k intimnímu projevu, od realismu k idealismu, od italského vlivu k franko-vlámské orientaci, nástěnná malba ztratila ved. postavení.
Mistr třeboňského oltáře – výzdoba kostela sv. Jiljí v Třeboni, bolestná P. Marie z Církve, Roudnická madona.Pražský dvorní malíř a vyvrcholil jím vývoj českého got. malířství král. období.
- hluboký duševní prožitek, cit a mystický stav
- šerosvit má fci prostorovou, náladotvornou, harmonizační a výrazovou
- poprvé u nás užil vrženého stínu
Krásný sloh – představuje ho Epitaf Jana z Jeřeně.Vyznačuje se typ. znaky rozvinutého slohu (přesná kresba, pevná modelace, ornamentalizace, ladné křivky.Vrchol. dílem je Madona svatovítská.
Krásné madony: 1) typ Madony vyšebrodské (dítě na pravé str. madony – Madona
Roudnická)
2) typ Madony zlatokorunské (na levé str. – Madona svatovítská)
Dále knižní ilustrace – Bible václava IV.
Pozdní gotika
Jiří z Poděbrad – hosp. rozkvět.
Vladislav Jagellonský – nástěnná malba (památky v Kutné Hoře – „pokladnice čes. království“ – chrám sv. Barbory, Smíškovská kaple).
Hrady – nástěnné obrazy (Zvíkov, Žirovnice, Jindřichův Hradec, Švihov).