Frygický a lydický akord
- a) Frygický kvintakord – tvoříme jej na sníženém 2. stupni (frygická sekunda), má charakter dur i moll
– funkčně je tento kvintakord jakousi silnější moll subdominantou s níž má dva spol. tóny
– frygický kvintakord se značí ×T nebo F
– nejčastěji ho používáme ve formě sextakordu, který se nazývá:
neapolský sextakord – a značí se N6
– název – uživali jej skladatelé Neapolské školy
– nejčastěji zdvojíme basový tón (prima sextakordu), někdy též sektu è nesmí být zdvojené
chromatické tóny, je nejsilnější ze subdominantních funkcí
– rozvádíme jej přes dominantu do tóniky, basový tón stoupá do dom. primy, vrchní tři hlasy
klesají do nejbližších tónů akordu. N6 (sexta neapoleského) jde do dominantní tercie. Vzniká
nezpěvný interval zm3 a příčnost (chromatický tón se rozvede v jiném hlase)
Lidický kvintakord – tvoříme na 7. stupni v dur, v moll na 7. stupni zvýšeném
– má dominantní funkci, značíme jej TØ (kvintakord) a L6 (sextakord)
– název podle zvětšené, čili lydické kvarty
– v základní formě se moc nepoužívá, je užíván jeho obrat L6, tedy:
lydický sextakord – je silnější zástupcem dominanty – má 2 citlivé tóny
– nazývá se lydický, protože jeho kvinta (v C dur tón fis) je v tónině tzv. lydickou kvartou
– do tóniky rozvádíme přes S+7 è dochází k příčnosti mezi lydickou 4 a subdomin. 1
- b) Nejčastější uplatnění – neapolský sextakord je možno užít místo moll S v plagálním závěru, někdy bývá před N6
vložena mimotonální dominanta.
– poměrně vzácné je užití formy frygického kvintakordu
– lydický sextakord – v praxi je velmi zvláštní, hlavně v klasické hudbě
– lze užít v autentickém závěru na místo dur D
– bas se zadrží a vrchní tři hlasy stoupají do nejbližších tónů akordických
- c) Modulace fryg. a lyd. akordem
– př. z C dur do As dur
– C dur – neapol. è subdominanta v As dur
– TSDT N6
(C dur) S D T
(As dur)
- d) Postavení v 5 členném systému
– T N6 S D L6 T è 5 členný systém – v chromatické stupnici (v kadenci se použ. tyto 2 akordy)
– T S D è 3 členný systém – charakterizuje diatonickou stupnici
– pomocí frygických a lydických akordů lze harmonizovat doškálné tóny