Elementární útvary v hudbě
- a) Motiv: – je nejmenší celistvý útvar hud. díla, není možno jej už dělit na menší části, porušil by se
hudební smysl, jeho páteří je rytmus, ale může převládat harmonická nebo melod. složka
– musí končit akordickým tónem, délka 1-2 takty, i jeden tón může být motivem (dynamika),
– nemusí končit u taktov čáry, zcela krátkému motivu říkáme submotiv
Druhy: rytmický motiv – Tábor – Kdož sú boží bojovníci, Ravel – Bolero (ostinátní rytmus), Beethoven – Osudová
dynamický motiv – Wagner – opera Rienzi (dynamika na jednom tónu)
harmonický motiv – Smetana – Vyšehrad (harfa)
melodický motiv – Dvořák – Humoreska, Fibich – Poem
Druhy motivické práce:
změny melodické – absolutní opakování motivu (zřídka)
– opakování relativní ð vnáší do melodie dílčí změny ð přeložení, transpozice, změna tónorodu,
změna obratu akordu (Pod dubem, za dubem), rozšiřovat-zužovat intervaly
– variace témat, přidávání akordických tónů, melodické tóny vyplňují větší kroky
změny rytmické – u tématu – diminuce (krácení rytmických hodnot, z čtvtky je osminka)
augmentace (opak diminuce – prodloužení hodnot)
krácení (vypuštění několika tónů), dělení (samost.prac.s malou částí motivu)
změny harmonické
změny dynamické a bar.
variace motivu – k melodii jsou přidávány akordické nebo melodické tóny, jimiž se vyplňují větší kroky nebo skoky,
obrat (inverze) motivu – obrácení uspořádání melodie ð zrcadlový postup, ze vzestupné je setupná melodie
– přísná (zachovány stejné intervaly), volná (pozmění velikost intervalu)
- b) Téma: – delší, závažnější hud. myšlenka, která slouží jako kompoziční základ hud. díla (motiv-slovo,
téma-věta, převládá v něm melodie (Largo – Novosvětská), většinou 8 taktů, ale také 4,6,16 i více,
– je možno jej dělit na motivy
– hlava tématu – skupina nápadně melodicky nebo rytmicky výrazných tónů na začátku tématu
Druhy: podle toho, která složka vystupuje do popředí – melodické, rytmické, dynamické, harmonické
podle charakteru a povahy uvnitř tématu – jednolité (motivy uvnitř jsou si podobné), různorodé (motivy jsou odlišné)
ostinátní téma – stálé opakování hudební myšlenky, z níž se vytváří celé dílo (Passacaglia, Fuga)
antitetické téma – zde se střetává hudba dvou protikladných charakterů, motivy ostře kontrastní
- c) Figura, pasáž:
figura – sdružení několika tónů na podkladě melodickém, rytmickém a harmonickém
– uplatňuje se obvykle v některém z vedlejších hlasů
– má menší myšlenkovou závažnost oproti motivu či tématu, stále se opakuje a to pouze s malými
změnami melodie či rytmu, v některých skladbách je figura kompozičním jádrem (Bach-prel.C)
– často vytváří doprovod ve skladbách tvz. užité hudby (např. tango)
– polohu v níž se pohybuje mění jen pozvolna
ostinátní figura – opakuje se beze změny v některém hlase
charakteristická figura – je nápadná rytmem, jde často o opakování výrazného rytmu (např. Tango)
pasáž – slet více tónů následujících po sobě v rychlém tempu, může být v kadencích, rychlá záležitost
- a) diatonická
- b) chromatická c) jednohlasá, dvojhlasá, stupňovitá, figurační, akordická…
– až na výjimky se ve skladbách neopakuje a nezpracovává, většinou se uplatňuje v mezivětách
- d) Drobná věta, dvojperioda:
drobná věta – nejmenší hud. celek, půs. jako samost. skladba, je uspokojivě harmonicky uzavřena
– rozsah obvykle 8 taktů (složena z motivů),
- a) periodická – lze ji rozdělit na 2 polověty – a) symetrická (4,4), b) nesymetrická (6,5)
– předvětí a závětí, větš. D-T, nemohou vystupovat samostatně, pro předvětí char. závěr poloviční
pro závětí char. závěr celý,
– jednotu sjednocuje – odpovídající si závěry (D-T)
– metrická shoda obou polovět, tonální jednota, jeden mel. vrochol (2.pol.záv.)
– ve vokálních skladbách text, motivická zpřízněnost
– jednotu ruší – příliž přesvědčivé uzavžení předvětí (T)
– přílišná neúměrnost mezi předvětím a závětím (např. 3+8 taktů)
- b) neperiodická – nelze rozdělit na 2 polověty, převažuje ve středověkké, renesanční, barokní a mod. hudbě
dvojperioda – pokud za sebou následují dvě periodické věty téměř totožné, nazýváme tento útvar dvojperioda
– tvoří neoddělitelný celek, nejčastěji předvětí stejné, 1. perioda končí méně přesvědčivým závěrem,
nesmí způsmí způsobit rozpad na 2 periody
– druhá perioda nesmí bát příliš kontrastní, musí být pouze lehce pozměněna
Rozvrstvení podle metrického tepu:
– skladbu můžeme dělit nejen podle motivů, ale také podle metrického tepu
– zvláště některá velká témata nemůžeme rozdělit na motivy, ale můžeme však použít dělení
metrické
dvoutaktí – nejmenší metrická jednotka, 2 takty jsou stejné nebo různé
trojtaktí – méně často
- e) Analýza jedné ze Smetanových polek