Charakteristické disonance a vedlejší septakordy
- a) charakteristické disonance – jsou hlavní septakordy, které leží na 2,5,7 stupni v tónině. Charakteristickými disonancemi
jsou proto, že obsahují interval zm.5 a jeví snahu po rozvodu do tóniky
vedlejší septakordy – leží na 1,3,4,6 stupni v tónině, jsou také disonancemi, nejsou však disonancemi charakteristickými,
neobsahují interval zm.5 a nejeví snahu po rozvodu do tóniky
- b) na 5.stupni – se rozvádí dominantním rozvodem D7èT æ
a fundam.bas buď o 5ä nebo o 4æ
ä
septak. na 2.stupni S+èT6 – rozvádí se subdominantním rozvodem
—-
æ
äæ
ä spodní septima stoupá
septak. na 7.stupni DS/7èT – kombinovaný rozvod
æ
æ
ä
ä
DèST/ – citlivý tón stoupá, ostatní klesají, u ST/ je zdvojená tercie
ID7èD – dominantní rozvod
- c) Metoda uplatnění zásad prav. rozvodů v obratech char.disonancí
– jde o stejné rozvody, jen v base je jiný tón akordu a fundamentální bas je ve vyšších hlasech
podle toho jde-li o 6/5, 4/3 nebo 2.
- d) Vedlejší septakordy – se nerozvádí jen do tóniky, rozvádí se do ostatních funkcí a podle postupu fundamentálního basu
určujeme jakým rozvodem:
dominantní rozvod – fundamentální bas o 5 klesá a vrchní 7 taky klesá
subdominantní rozvod – fundamentální bas o 2 klesá a spodní 7 stoupá
kombinovaný rozvod – fundamentální bas o 2 stoupá, obě septimy postupují äæ
částečně dominantní – fundamentální bas klesá o 3 a septima klesá, ostatní tóny nahoru
částečně subdominantní – fundamentální bas klesá o 4 a septima stoupá
– částečné rozvody nejsou tak uspokojivé jako úplné