Účetní závěrka a uzávěrka
12.1. Závěrka
Význam účetní závěrky
- Sestavení účetní závěrky uzavírá účetní práce v konkrétním účetním období, ještě před tím musí účetní jednotky uvést účetnictví do takového stavu, aby účetní závěrka věrně zobrazovala stav majetku a zdrojů jeho krytí
- Dále pak i výsledek hospodaření za účetní období
- Teprve potom bude moci splnit účetní závěrka svůj hlavní cíl – poskytnout komplexní informace o účetní jednotce vedení firmy
- Práce, které účetní jednotku v této souvislosti čekají
- Lze rozdělit:
- Přípravné práce před účetní uzávěrkou
- Účetní uzávěrka – představuje uzavření účtů, převedení zůstatku
- Účetní závěrka – sestavení účetních výkazů (rozvaha, výkaz zisků a ztrát, příloha)
Druhy a rozsah účetní závěrky
- Řádná účetní závěrka
- Sestavuje se k rozvahovému dni
- Mimořádná účetní závěrka
- Sestavuje se v mimořádných situacích, likvidace podniku, kontrola
- Mezitím uzávěrka
- Sestavuje se, pokud si to vyžadují zvláštní předpisy, i během účetního období
Rozsah:
- Výkaz v plném rozsahu
- Musejí sestavovat všechny a.s., a dále všechny účetní jednotky, které mají zákonem stanovenou povinnou auditu
- Výkazy ve zjednodušeném rozsahu
- Sestavují všechny účetní jednotky
12.2. Případné práce před účetní jednotkou
- Přípravné práce zahrnují provedení inventarizací a zaúčtování účetních operací, které do běžného období patří a bez nichž by zůstatky na rozvahových účtech věrně nezobrazovali stav majetku a zdrojů a ani výsledek hospodaření by nebyl vyčíslen ve správné výši, jde zejména o tyto činnosti:
- Inventarizace majetku a zásob
- Závěrečné operace
- Kontrola časového rozlišení nákladů a výnosů
- Zaúčtování dohadných položek
- Tvorba a zaúčtování rezerv
- Zaúčtování kursových rozdílů
- Odpis pohledávek a opravné položky k pohledávkám
- Výpočet a zaúčtování splatné daně z příjmu
- Výpočet a zaúčtování odložené daně z příjmu
12.3. Uzávěrka účtu v hlavní knize
- Po skončení přípravných prací se provádí uzávěrka, spočívá v tom, že zůstatky ze všech účtů se převedou na dvojici uzávěrkových účtů, zůstatky z rozvahových účtů se převedou na účet 702, zůstatky z účtu výsledkových na účet 710, oba tyto účty se stanou podkladem pro sestavení účetních výkazů
Obsah a struktura účetních výkazů
- Účetní jednotky sestavují na základě uzavřených účetních knih povinně tři druhy účetních výkazů:
- Rozvaha
- Výkaz zisků a ztrát
- Příloha
- Plný nebo zjednodušený rozsah
Rozvaha
- Představuje přehled jednotlivých aktiv a pasiv
Výkaz zisků a ztrát
- Určuje náklady, výnosy, HV
- Zjišťuje se za každý měsíc HV, povinně se sestavuje 1x ročně (4x) nepovinně 1x měsíčně, čtvrtletně
- Výsledovka – sestavuje se na konci účetního období
Příloha
- Má stanovený obsah, příloha se sestavuje v plném rozsahu
- Obecné údaje o účetní jednotce
- Informace o účetních metodách a obecných účetních zásadách
- Doplňující informace k rozvaze a výkazu zisků a ztrát