Metodické prvky účetnictví
Metodickými prvky účetnictví rozumíme:
– účetní záznam
– účetní doklady
– účetní zápisy
– účetní knihy
1.Účetní záznamy
– jsou informace o stavu a pohybu majetku a zdrojů jeho krytí, které jsou průkaznou formou zaznamenávány buď na papíře nebo na technických nosičích dat. Jde tedy o prvotní informaci o tom , že ve firmě došlo k nějakému pohybu, co budeme muset účetně spravovat.
Příklady účetních záznamů:
Např.: – záznam o převzetí zboží
– záznam o převzetí peněz v hotovosti v paměťovém registru pokladny
Počítačový záznam o pohybu peněz na účtu:
-byla uzavřena smlouva o prodeji majetku. Účetní záznam je průkazný tehdy, když je možné jej potvrdit jinou osobou ( bankou, jiným podnikatelem atd.)
Na základě účetních záznamů se vystavují účetní doklady. Účetní doklady jsou však sami také účetními záznamy ( informují o stavu a pohybu majetku).
2. Účetní doklady
-
náležitosti
§ 12 zákona o účetnictví
a) označení, že jde o účetní doklad, pokud to není jasné již z jeho obsahu ( např. ID). U ostatních to vyplývá z obsahu ( faktura, příjemka, výdejka, VBÚ)
b) popis obsahu operace – přepis náležitosti
c) označení účastníků operace ( firmy, osoby) – není potřeba razítko- jakákoliv forma
d) údaj o množství a ceně
e) podpis osoby odpovědné za účetní případ a osoby odpovědné za jeho zúčtování
f) pořadové číslo ( není stanoveno zákonem)
Doklady mohou být písemnou formou i elektronickou formou. Musí však být zajištěna jejich čitelnost po dobu nejméně 5- ti let, u daňových dokladů 10 let. Na FD musí být podpis osoby, která schvaluje fakturu a potvrzuje její věcnou správnost ( zboží došlo ve fakturovaném množství). Dále ji musí podepsat účetní, která obvykle uvede i předkontace.
-
oběh a zpracování účetních dokladů
– firma si musí udělat interní směrnici, ve které stanoví, jak se budou dokumenty ve firmě předávat a do má podpisová oprávnění. Dále musí stanovit termíny pro předávání dokladů jednotlivým osobám.
3. Účetní zápisy
– jsou záznamy v účetních knihách, které se provádějí podle účetních dokladů. Tyto zápisy jsou průkazné tehdy, když lze identifikovat čas a osobu, která zápis provedla. Pokud opravujeme zápis, tak musí být v počítači vždy uložen stav před opravou.
4. Účetní knihy
jsou:
1) deník
2) hlavní kniha
3) knihy analytických účtů } mohou být součástí hlavní knihy
4) knihy podrozvahových účtů }
5. Syntetická a analytická evidence
Syntetické účty si stanový účetní jednotka v předepsaných účtových skupinách sama ve svém účtovém rozvrhu.
Má 3 místné číselné označení 3 2 1 → pořadové číslo účtu ve skupině
Účtová třída
Účtová skupina
Účetní jednotky, které nepodléhají auditu mohou vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Tyto účetní jednotky mohou používat i tzv. skupinové účty končíc 0. Např.: 510 – služby
Pokud se tak rozhodnou mohou na skupinových účtech evidovat všechny účetní případy patřící do dané skupiny.
Př.:
V praxi se toho nevyužívá.
6. Analytická evidence
-se vede na analytických účtech, které si účetní jednotka volí sama ve svém účtovém rozvrhu.
Např.: 5 0 1 . 1 4 3 2 → (2) přímý materiál
(1) Ve skladu č. 1 (3) Zodpovědná osoba ( pan Novák)
(4) Materiál č. 4. desky
Součet obratů všech analytických účtů se musí rovnat obratům příslušného syntetického účtu.U jednotlivých účtů je třeba znát hlediska vytváření analytické evidence.
Př.: účt 022– analytická evidence, podle jednotlivých inventárních karet
0 – analytická evidence se vede podle jednotlivých majetků, každá inventární karta je analytickým účtem
1 – zásoby – vedou se podle druhů a míst uložení. Každá skladová karta je analytickým účtem
2 – Např. peníze- ( 211) – podle měn
( 221) – podle účtů
3. Pohledávky- závazky- podle jednotlivých dlužníků a věřitelů
4. 411– podle jednotlivých společníků
5. také podle daňové uznatelnosti a podle druhu nákladu
546. 1 – daňově uznatelné
546. 2 – daňově neuznatelné
6. Podle jednotlivých výkonů ( např. za výrobek A, za výrobek B)