MATERIÁLOVÉ ZÁSOBY, JEJICH POŘÍZENÍ, OCENĚNÍ A EVIDENCE
Osnova: – charakteristika, členění,
- způsoby pořízení, oceňování,
- účtování způsobem A a B, evidence,
- účtování na konci úč. období – nevyfakturované dodávky,
- materiál na cestě,
Evidence a oceňování zásob materiálu
Evidenci ve skladech vece skladník a skladní účetní.
Dodací list – přejímka materiálu
Převzatý materiál – příjemka /originál oddělení likvidace faktur, kopie materiálová účtárna a skladník/
Při nepřevzetí materiálu vyhotoven protokol o vadách /doklad pro reklamace/
Doklad výdejka – vyhotovuje odebírající středisko /originál skladník, kopie odebírající středisko/
Převodka – doklad pro převedení materiálu ze skladu do skladu
Skladní karta – AE, vyhotovuje se pro každý druh materiálu
Obratová soupiska zásob –sestavuje skladní účetní, účelem je odsouhlasit AE na skladních kartách zásob s AE materiálové účtárny vedení podle jednotlivých skladů a s SE
Podobná evidence se vede o výrobcích a zboží ve skladech
S dodávkou materiálu přichází faktura /zápis do knihy přijatých faktur/.
Faktura musí být přezkoušena /formálně a věcně/
Účtování zásob materiálu
Nákup materiálu:
účtování lze provádět 2 způsoby – způsob A – pořízení materiálu přes Pořízení materiálu
– způsob B – vše se účtuje na Spotřeba materiálu
Účtování nákupu materiálu způsobem A:
Nákup materiálu účtujeme prostřednictvím účtu Pořízení materiálu –účet kalkulační – stanovení pořizovací ceny nakupovaného materiálu (fakturovaná cena + přepravné + clo + provize + pojistné)
např. vnitropodnikové přepravné (Aktivace vnitr. sl. (vzniká aktivum) pořízení mat.
Účtování materiálu způsobem B:
Je použitelný ve všech účetních jednotkách. Použití tohoto způsobu je podmíněno pečlivým vedením skladové evidence – průkaznost stavu zásob v průběhu úč. období. Inventarizace musí být provedena k 31. 12.
V průběhu úč. období se všechny složky PC nakupovaného materiálu účtují přímo do nákladů na účtu 501 – Spotřeba materiálu
Nákup materiálu z dovozu
Při dovozu obsahuje fa zahraničního dodavatele pouze cenu zásob a celní orgán vyměřuje clo a DPH. Obě položky se zúčtují ve prospěch účtu 379 – Jiné závazky, jako závazek za celním orgánem.
Clo se stává součástí PC a vyúčtuje se na vrub účtu Pořízení materiálu u DPH je zúčtován nárok na odpočet (zůstatek na MD)
Zásoby = majetkové složky, představují krátkodobé vázání kapitálu, patří do oběžného majetku, při koloběhu se jednorázově spotřebovávají
Druhy zásob:
a, nakupované
b, vyrobené – získané vlastní výrobou
Oceňování zásob:
a, nakupované zásoby – pořizovací cena (cena pořízení + cena nákladů s tím spojená)
b, zásoby vlastní výroby – vlastní náklady (přímý matriál, přímé mzdy, výrobní režie)
Vlastními náklady jsou buď skutečné náklady nebo náklady předem stanovené podle předběžných kalkulací
Přírůstky a úbytky zásob materiálu jsou zaznamenávány v pořizovacích cenách. Oceňování úbytku materiálu pro případ, že se stejný materiál nakupuje za různé ceny – 3 možnosti:
a, METODA FIFO (v jaké ceně do skladu – v té ceně ze skladu (nevýhoda – musím poznamenat zbývající materiál, když beru jen část do skladu)
b, V CENÁCH ZJIŠTĚNÝCH VÁŽENÝM ARITMETICKÝM PRŮMĚREM Z POŘIZOVACÍCH CEN – proměnlivých– průměrná cena (tzn. po každém novém přírůstku určitého druhu zásob zjišťuji nový průměr
PC = hodnota zásob na skladě + poslední přírůstek v Kč
množství zásob na skladě + poslední přírůstek v množství
– periodických – spočívá v tom, že se vypočítá jediný průměr za určité období (nejdéle za 1 měsíc), a tím se oceňují výdaje materiálu v dalším období (v dalším měsíci) a pak se zjišťuje nová průměrná cena.
PC = hodnota zásob na počátku období + hodnota přírůstku za období
množství zásob na počátku období + množství přírůstků za období
c, V PŘEDEM STANOVENÉ CENĚ POŘÍZENÍ (pevná cena s oddělenou evidencí odchylek od skutečné ceny pořízení)
Z praktických důvodů je účelné evidovat zásoby v předem stanovených (pevných) cenách. Cenový rozdíl (odchylka) mezi předem stanovenou cenou a skutečnou PC se sleduje na samostatném analytickém účtu zásob. Při účtování úbytku zásob (spotřeba, prodej), je nutné zúčtovat i úbytek odchylek připadajících na úbytek zásob
Průměrné % odchylek = pořizovací zůstatek odchylek + přírůstek odchylek
pořizovací stav zásob + přírůstek zásob
Výše odchylek připadající = úbytek zásob * průměrné % odchylek
na úbytek zásob 100
Reklamace při dodávkách materiálu
Reklamace vzniká v důsledku té skutečnosti, že dodavatel nedodal materiál v požadovaném množství, jakost či chyboval v ceně. Reklamační nárok se účtuje jako pohledávka za dodavatelem nebo přepravcem. V případě, že reklamace není uznána, dojde k soudnímu řízení. V případě zamítnutí reklamace soudem musí být pohledávka odepsána jako mimořádný náklad odběratele.
Materiál na cestě
Na konci účetního období došla faktura, ale neobdrželi jsme dodávku materiálu, chybějící příjemku nahradíme VÚD a zaúčtujeme na účet 119 – Materiál na cestě. V příštím úč. období, kdy materiál přijde, odepíšeme dodávku na základě příjemky z účtu 119 /aktivní účet/
Nevyfakturované dodávky
Na konci úč. období jsme obdrželi dodávku materiálu, ale nedošla faktura, příjemka, kterou vystavil skladník, je zaúčtována obvyklým způsobem a materiál je oceněn smluvní cenou. Fakturu nahradí VÚD a zaúčtují nevyfakturovanou dodávku ve prospěch účtu 389 – Dohadné účty pasivní (jde o nevyúčtovaný závazek). V následujícím úč. období, když dojde faktura, dohadnou položku zruším. O dohadných položkách účtujeme, jestliže znám úč. případ, úč. období, kterého se týká, ale neznáme částku.
Materiál vlastní výroby – obaly, náhradní díly
převodka na vybraný materiál 112/621 – aktivace mat. a služeb
Účtování nedokončené výroby, polotovarů vlastní výroby a výrobků
= zásoby vlastní výroby
- účtová skupina 2
- oceňují se vlastními náklady přímé náklady (náklady na materiál a na mzdy) + režijní náklady (výrobní režie)
Nedokončená výroba – prošel fází zpracování, ale není dokončen
Polotovar – také vyroben – prodejný
Vytvořená hodnota úč. jednotkou může ovlivnit výnosy pouze 1x. Při použití zp. A je potřeba alespoň 1x měsíčně účtovat přírůstky a úbytky zásoby vlastní výroby.