Hlavní činnosti podniku
8.1. Majetek podniku
- Majetek podniku představují hospodářské prostředky potřebné k zajištění činnosti podniku
- Např. budovy, stroje, zařízení, materiál, finanční prostředky….
Členění
- Dlouhodobý majetek
- Dlouhodobý hmotný majetek DHM
- Movitý
- Nemovitý
- Dlouhodobý nehmotný majetek DNM
- Finanční dlouhodobý majetek FM (akcie)
- Oběžný majetek
- Závazky
- Pohledávky
- Krátkodobý finanční majetek KFM
8.2. Oběžný majetek
- Oběžný majetek je majetek krátkodobé povahy, který mění svou formu během krátké doby
- Většinou se jednorázově spotřebovává (peníze, zásoby materiálu, výrobky a pohledávky)
- Oběžný majetek členíme:
- zásoby
- materiál
– Základní suroviny tvoří podstatu výrobku a zcela nebo z části do něj přecházejí (stavební materiál, kovy, dřevo, kůže)
– Pomocné látky přecházejí také do výrobku, ale netvoří jeho podstatu (nitě při šití oděvů)
– Provozovací látky jsou nezbytné pro provoz podniku jako celku (paliva, čistící prostředky, kancelářské potřeby)
– Náhradní díly jsou určeny k uvedení hmotného majetku do původního stavu
– Obaly slouží k ochraně a k dopravě (kartony, plasty, plechovky)
– Drobný hmotný majetek – jednotlivé věci, které podnik nezařadil do dlouhodobého drobného majetku - Nedokončená výroba
– Jsou výrobky, které prošly výrobními operacemi, již nejsou materiálem, ale nejsou hotovým výrobkem (nedošitý oblek, roztavené železo v peci) - Polotovary vlastní výroby
– Jsou produkty, které neprošli všemi výrobními operacemi, budou se ještě dokončovat nebo kompletovat, ale již se dají i samostatně prodat (mouka na výrobu moučníků, dřevěná deska - Hotové výrobky
– Jsou produkty, které prošli všemi výrobními operacemi, jsou dokončené a připravují se k prodeji (oběd v restauraci) - Zvířata
– Jsou druhem zásob v zemědělské výrobě (husí a kachní hejna, ryby) - Zboží
– Představuje vše, co podnik zakoupí za účelem dalšího prodeje (cukrovinky prodávané v hotelové recepci)- Krátkodobý finanční majetek
- Mezi tento majetek patří
– Peníze v pokladně
– Peníze na účtech u peněžních ústavů
– Ceniny např. kolky, stravenky, poukázky, losy
– Krátkodobé cenné papíry (např. směnky, akcie, depozitní certifikáty, vše s dobou platnosti kratší než jeden rok)
- Pohledávky
- Můžeme je rozdělit:
– Na odběratele – vznikají prodejem výkonů a odesláním faktury odběrateli a zanikají úhradou faktury
– Na zaměstnanci a společníky – vznikají např. poskytnutím půjčky, výplatou zálohy na pracovní cestu
– Ostatní pohledávky např. pohledávka za náhradu škod
8.3. Zásobovací činnosti
- Zásobování je jedna z podnikových činností
- Zabezpečuje na trhu část výrobních činitelů nutných k zajištění hlavní funkce podniku
- Zásobování zahrnuje:
- Plánování materiálových zásob
- Výběr vhodného dodavatele a právní zajištění dodávek
- Nákupní činnost
- Skladování
- Výdej zásob ze skladu do výroby
- Při zásobování by se měli dodržovat tyto zásady
- Nakupovat jen to co je potřebné
- Nakupovat jen tolik kolik je potřeba
- Určit kdy a kolik nakoupit
- Bezproblémové a plynulé zásobování je rozhodující pro hlavní činnost podniku a pro kvalitu jeho výrobků nebo poskytovaných služeb při pracích
- Pro správné zásobování je důležitá co nejpřesnější znalost objemu výroby, který je firma schopna na trhu prodat
8.4. Plánování materiálových zásob
- Zahrnuje:
- Plánování objemu nákupu materiálních zásob dle jednotlivých druhů materiálu
- Podle technické dokumentace
– tato metoda je využitelná v případě, kdy lze přesně propočítat a znormovat spotřebu jednotlivých materiálů, metoda je velmi přesná, ale nejpracnější - Podle výtěžnosti
– v případě některých materiálů nelze přesně spočítat spotřebu na 1 výrobek a používá se při výtěžnosti (těžba dřeva) - Indexní metoda
– vyžaduje znalost spotřeby v minulém období, pokud chceme vyrobit stejně jako v minulém roce, naplánujeme si stejnou spotřebu, chceme-li vyrobit více, zvýšíme plán potřeby - Norma spotřeby materiálu
– určuje maximální množství materiálu, které se může spotřebovat na jednotku výkonu
– jednotka výkonu – výrobek, služba
- Plán objemu nákupu má bilance zdroje = spotřeba
- Plánování norem zásob podle jednotlivých druhů materiálu
- Většina podniků musí pro zajištění plynulé činnosti vytvářet určité zásoby materiálu
- Musí je nakoupit, skladovat a zaplatit
- Terminologie:
- Běžná zásoba (c)
– zásoba, která má zajistit předpokládanou spotřebu v období mezi 2 dodávkami - Zásoba pojistná ( p )
– množství zásob na skladě nad běžnou zásobu - Technologická zásoba ( t )
– bývá u některých druhů materiálů, které je třeba před výdejem do spotřeby upravit (sušit) - Dodávkový cyklus (c)
– čas, mezi dvěma smluvními dodávkami, c = běžná zásoba - Maximální zásoba (c + p + e)
– je po dodávce a zahrnuje (běžná zásoba + zásoba pojistná + technologická zásoba) - Minimální zásoba (p + t)
– před dodávkou, zahrnuje pouze zásobu pojistnou nebo pojistnou a technologickou
- Při normování zásob se vypočítávají 3 normativní ukazatele:
- Časová norma zásob
– udává čas ve dnech, na kterých nám vydrží průměrná zásoba, závisí na délce dodávkového cyklu a pojistné zásobě (případné technologické zásobě) - Normovaná zásoba v naturálních jednotkách
– udává fyzický objem zásoby, průměrně v naturálních jednotkách
– tento ukazatel je důležitý především pro nákupce - Normovaná zásoba ve finančním vyjádření (finanční normativ)
– udává objem peněz
Význam normování
- Úkolem normování zásob je zajistit optimální velikost zásoby pro výrobu firmy a tím i zjistit, jak velké finanční prostředky jsou v těchto zásobách vázány
8.5. Výběr vhodného dodavatele
- Výběr dodavatele je záležitostí nákupního oddělení, cílem je zajistit nejlepší dodací podmínky
- Odběratel zjišťuje spolehlivost, solventnost (má peníze), solidnost, kvalitu jeho výrobku, cenu, a plnění smluvních podmínek, vzdálenost, možnost množstevních slev, možnost prodloužení doby splatnosti faktur, dopravu zboží se slevou nebo zdarma
- Právní stránka obchodních vztahů mezi dodavatelem a odběratelem je upravena obchodním zákoníkem
8.6. Nákupní činnost
- Nákupní činnost navazuje na právní zajištění
- Jedná se o praktické provádění činností, které vyplývají z kupní smlouvy
- Způsoby objednávání:
- Písemně
- Prostřednictvím zástupců firem
- Na základě vlastního výběru ve skladě
- Výběr podle katalogu
- Telefonicky, faxem, emailem
- Ústně
8.7. Skladování
- Převzetí materiálu na sklad
– dodavatel zasílá zboží dopravou prostřednictvím veřejného přepravce popř. si pro zboží dojede odběratel
– při převzetí u výrobce řidič provede pouze rámcovou kontrolu v počtu nakládaných jednotek, zkontroluje neporušenost obalů a pak převezme dodávku
– příjem materiálu se děje na základě dodacího listu dodavatele
– při fyzické příjemce se kontrolují nakoupené zásoby po stránce:
a) kvalitativní
– spočítáme, změříme, zvážíme a zkontrolujeme dodané množství z původními doklady, především z dodacím listem
b) kvalitativní
– zkontrolujeme, zda dodávka odpovídá dohodnuté jakosti např. zda zásilka má odpovídající chut, vůni, konzistenci, barvu
c) reklamace
– zjištěné vady musí být reklamovány ihned po jejich zjištění bez zbytečného odkladu
– je-li stanovena reklamační lhůta, tak do konce této lhůty
– reklamaci je třeba provádět písemně, formou individuálního dopisu nebo do předtištěného reklamačního protokolu
– pokud projednáváme reklamaci osobně nebo telefonicky musí se písemně potvrdit
– reklamace musí obsahovat sjednané nebo stanovené náležitosti:
- Označení zboží – číselný kód a název
- Vymezení vad
- Způsob jakým se vady projevují
- Nárok, který uplatňujeme
- Reklamaci lze doložit vzorky či rozbory, pokud projednáváme reklamaci osobně, telefonicky, musí se písemně doložit
- Uložení materiálu a jeho skladování
– skladování je činnost, při níž se materiál nebo výrobky soustřeďují na určitém místě a připravují na vydání do výroby nebo do obchodní sítě
– ke skladování jsou nutné prostory, zařízení pro ukládání zásob a jejich skladování (palety, kontejnery, paletizační a vysokozdvižné vozíky, regály, mrazící a chladící boxy … )
– vybavení a způsob skladování závisí o druhu zásob
– platí, že zásoby by se měli skladovat tak, aby nedošlo k jejich poškození nebo znehodnocení, je nutné zachovat jejich původní vlastnost (velikost, konzistenci, barvu, chuť … ) - Výdej materiálu
– v průběhu skladování se provádí kontrola:
Dodržování skladovacích podmínek (teplota, prašnost, vlhkost)
2. Zda skutečné zásob na skladě odpovídá stavu zásob podle dokladu (inventarizace – zjištění skutečného stavu)
- Inventarizace zásob:
- Etapy inventarizace
- Zjištění skutečného stavu zásob (inventura)
Inventura:
– fyzická (přepočítáním, zvážením, měřením)
Dokladová (kontrola dle jednotlivých druhů dokladů)
– inventurní soupis – vystavujeme při inventuře, obsahuje seznam všech zásob
- Porovnání skutečného stavu se stavem účetním a zjištění inventarizačním rozdílů
SS (skutečný stav)>ÚS (účetní stav) => přebytek
SS<ÚS=>Manko
SS=ÚS=>IR (inventarizační rozdíl)= 0 - Sestavení inventarizačního systému
– součástí Iren. Záznamu je inventurní soupis
– inter. zápis se vyhotovuje na závěr inventarizace - Inventarizační komise (minimálně 3 členové), sepisuje v průběhu inter. Inventurní zápis (přehled o skutečném stavu zásob v naturálních jednotkách i korunách), během Inventarizace se nesmí žádný majetek přijímat, ani vydávat a nesmí se taky převádět ze skladu do skladu; po skončení inventarizace sepisují pracovníci komise inventarizační zápis, který obsahuje výsledky kontroly a návrhy na vypořádání případných inventarizačních rozdílů; inventarizační komise svými popisy stvrzuje správnost průběhu inventarizace
- Výdej zásob ze skladu do výroby
– Zásoby se vydávají do spotřeby podle požadavků výrobních útvarů (provozu). Pracovník na skladě pracovník, kterýsi zásoby ze skladu přebírá, má povinnost při výdeji zásoby zkontrolovat, přepočítat, převážit …
- Přehled dokladů, se kterými se v zásobování setkáváme:
- Dodací list – vystavuje dodavatel při expedici pro kontrolu, jaké zboží zasílá. Je původním dokladem materiálu a zboží a zároveň dokladem o fyzickém převzetí (musí jít s dodávkou, aby odběratel mohl provést fyzickou přejímku)
2. Faktura – dodací doklad – je dokladem, který vyjadřuje splnění dodávek, slouží pro:
: zanesení do účetnictví
: pro účely zúčtování daně z přidané hodnoty
: vznik a uhrazení závazku
– fakturu smí vystavovat dodavatel, nejdříve v okamžiku předání zboží odběrateli nebo veřejnému přepravci
– faktura se může vystavit i později než je okamžik předání zboží, ale pak se zbytečně prodlužuje doba uhrazení faktury odběratelem
– pokud dodavatel chce, aby odběratel zaplatil za zboží předem (v případě nových kontaktů), lze vystavit zálohovou fakturu (není daňový doklad)
- 3. příjemka
– doklad vystavený ve skladu odběratele a spolu se skladní kartou a výdejkou se vztahuje ke skladovému hospodářství
– na jednu příjemku lze přijmout větší množství druhů zboží
– příjemka slouží jednorázově pro jedno přijetí - vkladní karta
– doklad vystavený ve skladu, který slouží pro evidenci pohybu zásob určitého druhu v čase
– je to doklad pouze pro jeden druh zásob a slouží ve skladě dlouhodobě
– vkladní karta udává aktuální přehled o stavu zásob určitého druhu na skladě
- převodka
– používá se při převodu zásob ze skladu do skladu v rámci jednoho podniku - výdejka
– slouží k výdeji zásob ze skladu do výroby
– jednorázový doklad použitelný pro více druhů zásob (zároveň se při výdeji provede odepsání vydaného množství ze skladní karty) - kniha došlých faktur
– evidence slouží v účtárně k přehledu o vzniklých závazcích firmy a o datu a způsobu uhrazování těchto faktur
– kniha je potřebná jak při běžné práci, tak při inventurách
- Doklady spojené se zásobovací činností lze rozdělit podle toho, kdo je vystavil na:
- a) vystavené dodavatelem
– faktura, dodací list
b) vystavené odběratelem
– příjemka
– skladní karta
– výdejka
8.8. Investiční činnost
- Je v podmínkách tržní ekonomiky plně v rukou podniku a znamená použití na:
- Nákup potřebného dlouhodobého majetku (hmotného, nehmotného)
- Vložení (investování) do cenných papírů, budov, pozemků, uměleckých předmětů
- Terminologie:
- Modernizace DHM (dlouhodobého hmotného majetku)
– rozšíření vybavenosti a použitelnosti majetku např. kuchyň – konvektomat - Rekonstrukce
– zahrnuje zásahy do stavební a technologické části majetku, výsledkem je změna účelu nebo technických parametrů např. rozšíření kuchyně, výměna oken - Nástavba
– využívá se u stavebních objektů – dochází ke zvýšení výšky celého objektu - Přístavba
– rozšíření půdorysu, plochy, objektu např. garáž
8.9. Pořízení dlouhodobého majetku
- Způsoby pořízení DM:
- Nákupem nového nebo již použitého dlouhodobého majetku tzv. dodavatelským způsobem
– nakupujeme od dodavatele - Vlastní výrobou
– může ji realizovat ten podnik, který si investiční akci zajistí vlastními prostředky a pracovníky např. stavební firma si postaví nové sklady, strojírenský podnik si vyrobí novou výrobní linku - Darováním (bezúplatné nabytí DM)
- Přeřazením z osobního užívání do podnikání
- Lízíngem (finanční, provozní lízing)
8.10. Efektivnost investiční činnosti
- V investiční činnosti musí být uplatňována zásada hospodárnosti
- Podnik by měl pořizovat jenom takový dlouhodobý majetek, který potřebuje a který bude efektivně využíván
- Pro hodnocení efektivnosti se používá různých metod, které posuzují:
- Výnosnost
– Výpočtem zjistíme kolik korun čistého zisku přinese 1 koruna nákladů v průměru ročně, vynásobíme-li ukazatel 100, výsledek získáme v %
Př. Pořídíme nový stroj za 580 000,-, čistý roční zisk, který plyne z produkce tohoto stroje je 90 000,-, vypočítejte výnosnost
Nový stroj nám vynáší ročně 15,5 % čistého zisku, tj. 1 kč vložených nákladů na investici přinese
0, 155 kč zisku
- Doba návratnosti
, za jak dlouho se vynaložené prostředky na investice vrátí v čistém zisku
Doba návratnosti DM je 6, 44 let
Př. Vypočítejte rovnoměrným a zrychleným způsobem odpisy kopírky – pořizovací cena 160 000.
Kopírka – doba odepisování 3 roky
odpisové sazby pro rovnoměrné sazby 20 a 40 a pro zrychlený odpis
koeficienty strana 104 3 a 4
- Rovnoměrný odpis (RO)
Kopírka – 1. Rok – sazba 20
2. Rok – sazba 40
3. Rok – sazba 40
celkem 3 roky
- Zrychlený odpis (ZO)
- Rok – 3 koeficient
- Rok – 4 koeficient
- Rok – 4 koeficient
8.11. Personální činnosti
- Personalistika zahrnuje následující činnosti:
- Plánování počtu zaměstnanců
- Získávání zaměstnanců
- Hodnocení a odměňování zaměstnanců
- Motivaci zaměstnanců
- Péči o zaměstnance a jejich kvalifikační růst
- Evidenci
- Soubor právních norem, který upravuje vztahy mezi občany a organizacemi (zaměstnanci a zaměstnavatelé) se nazývá Zákoník práce
Plánování počtu zaměstnanců
- Plánování počtu zaměstnanců je nutné k včasnému zajištění provozu podniku podle jednotlivých kategorií
- Podnik si musí naplánovat potřebný počet vedoucích pracovníků, administrativních a technických pracovníků, dělníků, provozních a ostatních pracovníků
- Kategorie zaměstnanců:
- Dělníci
– pracovníci vykonávají činnost, kde převládá práce fyzická - Provozně obsluhující pracovníci
– pracují v obchodě a službách, dopravě, ve skladování - Technickohospodářští zaměstnanci
– převládá zde práce duševní - Při plánování počtu zaměstnanců se využívají výkonové volby času, množství, normy obsluhy, …
Získávání zaměstnanců
- Výchovou vlastních učňů
- Náborem pracovníků z volných zdrojů (absolventi středních a vysokých škol, ženy po mateřské dovolené, uchazeči o zaměstnání, …)
- Mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem vzniká pracovně právní vztah
- Existují 3 základní formy pracovně právního vztahu:
- Pracovní poměr
- Práce konaná mimo pracovní poměr – na základě dohody o pracovní činnosti
- Práce konaná mimo pracovní poměr – na základě dohody o provedení práce
Vznik pracovního poměru
- Pracovní poměr lze uzavřít:
- Pracovní smlouvou
- Volbou
- Jmenováním
Pracovní smlouva
- Základní forma vzniku pracovního poměru
- Návrh na uzavření pracovní smlouvy může podat zaměstnanec i zaměstnavatel, smlouva vzniká okamžikem jejího přijetí
- Povinné náležitosti pracovní smlouvy:
- Druh práce, na kterou je zaměstnanec přijímán
- Místo výkonu práce
- Den nástupu do práce
- Kromě těchto náležitostí může pracovní smlouva obsahovat další ujednání (části):
- Zkušební doba
– může být maximálně 3 měsíce a během této doby je možné rozvázat pracovní poměr oznámením druhé strany
– musí být sjednána písemně, nelze ji sjednat v případě uzavření pracovního poměru na dobu určitou - Doba, na kterou se pracovní poměr sjednává
– doba určitá, neurčitá – přesné datum - Kratší pracovní doba
– na základě pojednání mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem - Způsob odměňování
Volba
- Další způsob vzniku pracovního poměru
- Dochází k němu v případech upravených zvláštními předpisy (starosta městského úřadu)
Jmenováním
- Jmenování vzniká pracovní poměr u vedoucích zaměstnanců (ředitel je jmenován zřizovatelem)
Změny pracovního poměru
- Převedení na jinou práci – jde o změnu druhu práce buď na základě dohody, nebo z důvodů stanovených zákonem – zákoník práce
- Dohoda po přeložení – jde o změnu místa výkonu práce – je možné pouze se souhlasem zaměstnance a pouze v rámci zaměstnavatele nebo v případech stanovených zákonem
Skončení pracovního poměru
- Pracovní poměr může zaznamenat pouze způsoby, které jsou uvedeny v zákoníku práce
- Pracovní poměr může být rozvázán:
- Dohodou
– Je nutný souhlas obou stran, může být uzavřena z jakéhokoliv důvodu i bez důvodu
– Lze ji uzavřít písemně i ústně - Výpovědí
- ze strany zaměstnance
– Může být udána z jakéhokoliv důvodu nebo i bez uvedení důvodu, výpovědní doba je 2 měsíce - ze strany zaměstnavatele
– může být dána pouze s uvedením důvodů dle zákoníku práce (hrubé porušení kázně, odsouzení pro úmyslný trestný čin, organizační důvody na straně organizace)
-Výpověď je jednostranný právní akt, pracovní poměr končí uplynutím výpovědní doby stanovené zákonem
– Výpovědní doba začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího, po ukončení (doporučení výpovědi)
- Zrušením ve zkušební době
– Zrušit pracovní poměr může jak zaměstnanec, tak i zaměstnavatel, písemné oznámení by mělo být doručeno druhé straně alespoň 3 dny předem - Okamžitým zrušením ve zkušební době
– Jedná se o výjimečnou formu, pracovní poměr může zrušit zaměstnanec i zaměstnavatel, ale pouze z důvodů uvedených v zákoníku práce:
- Ze strany zaměstnavatele
– Pro hrubé porušení pracovní kázně, zaměstnanec byl odsouzen pro úmyslný trestný čin - Ze strany zaměstnance
– Pracovním dál nemůže vykonávat svou práci vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, zaměstnavatel mu neproplatil mzdu do 15 dnů po uplynutí její platnosti
- Uplynutím doby
– Pracovní poměr končí uplynutím doby, na kterou byl sjednán - Smrtí zaměstnance
– Automatický zánik pracovního poměru - Vyhoštěním nebo zákazem pobytu
– Tento způsob se týká pouze cizinců v případě, že jsou např. vyhoštěni soudem nebo soud vysloví zákaz pobytu, tímto rozhodnutím pracovní poměr končí
Motivace zaměstnanců
- Motivace je důležitou součástí správného vedení lidí
- Cílem motivace je dát do souladu osobní a pracovní úsilí zaměstnanců s cíli firmy
- Každý zaměstnavatel vypracuje určitý systém motivace a stimulace zaměstnanců
- Důvody vedoucí k rozhodování, motivování a stimulování jsou hlavně tyto:
- Získat kvalitní pracovníky
- Zlepšit výkonnost stávajících pracovníků
- Udržet si dobré pracovníky
- Formy stimulů se dají rozdělit na:
- Hmotné stimuly (odměny) – např. mzda, prémie, podíly na HV (hospodářský výsledek)
- Nehmotné stimuly – např. možnost pohyblivé pracovní doby
- Vedoucí pracovník by se měl zajímat i o zázemí zaměstnance, jeho zájmy, záliby, měl by být dobrým psychologem, aby odhalil správný způsob motivace jednotlivých zaměstnanců
- Kromě kladných forem stimulace existují i jiné způsoby pro zaměstnance méně přidané např. potrestání … které může mít formu:
- Ústního napomenutí
- Písemného napomenutí
- Finanční postih (např. odebrání osobního ohodnocení)
- Výpovědí nebo okamžitých zrušením pracovního poměru
Péče o zaměstnance a jejich kvalifikační růst
- Povinnosti zaměstnavatele podle zákoníku práce je zabezpečit vhodné pracovní podmínky
- Vhodné pracovní prostředí, pracovní místo a metody se musí vytvářet tak, aby braly v úvahu fyzické a psychické předpoklady pracovníků
- Jedná se především o:
- Správné osvětlení pracovního místa
- Snižování účinnosti
- Čistotu vzduchu
- Dobré pracovní podmínky jsou také jedním z vhodných stimulů posilujících kladný stav zaměstnance k firmě
- Zaměstnavatel se stará, aby zaměstnanec:
- Absolvoval preventivní lékařskou prohlídku
- Růst odborné kvalifikace
- Závodní stravování
- Odborná kvalifikace pracovníků se zvyšuje neustálým vzděláváním
- Vzdělávání může být organizováno jako:
- Školení v podniku
– v rámci pracovního procesu - Školení mimo podnik
– odborné kurzy, jazykové stáže, dálkové studium - Školení prováděno oprávněnými firmami
Evidence zaměstnanců
- Evidenční karta
- Vyhotovuje se po přijetí zaměstnance do pracovního poměru
- Slouží k osobní evidenci i odměňování
- Obsahuje údaje o
dosaženém vzdělání, vyučení,
předchozím zaměstnání,
délce odborné praxe,
nárocích na dovolenou,
údaje o vzniku, změnách a skončení pracovního poměru,
platovém zařazení, důchodovém zabezpečení …
- Mzdový list
- Je další evidencí pracovníka, kde se eviduje mzda, podle jednotlivých měsíců a měsíční mzdy se pak sčítají
- Mzdový list slouží jako podklad pro výpočet průměrných mezd, které jsou potřebné při výpočtu dávek, nemocenského pojištění
8.12. Odbyt
- Je souhrn činností, jejichž úkolem je zajistit uplatnění na trhu
- Funkce
- Aktivní
- Spočívá v usměrňování výroby tak, aby uspokojoval potřebu trhu
- Pasivní
- Samotný prodej výrobku a služeb
- Aktivní
- Odbytové činnosti
- Plánování odbytu
- Personální zajištění prodeje
- Operativní odbytové činnosti
- Vyřizování reklamací
- Skladování výrobků
- Expedice
- Fakturace
- Evidence a hodnocení prodeje
- Obchodní technické služby
- Podnikové prodejny
- Marketingové činnosti