Valivá ložiska
Ložiska zajišťují vzájemnou polohu pevných a otáčejících se součástí a přenášejí zatížení hřídele na ostatní části stroje
Ložiska se rozdělují na radiální, axiální a na kluzná a valivá
Porovnání s kluznými ložisky
Valivá ložiska
- valivé tření po vložených tělískách, styk – bodový a přímkový
- výhody – malá, lehká, málo maziva, pro vysoké otáčky, beze ztrát při rozběhu a doběhu
- nevýhody – nevhodné pro vysoké obvodové rychlosti(velká odstředivá síla na kroužky), hlučná
Rozdělení podle konstrukce:
- jednořadá, dvouřadá
- podle použitého valivého tělíska
Rozdělení podle směru zatěžující síly:
- radiální
- axiální
Radiální jednořadé kuličkové ložisko
Obvodové zatížení vnitřního kroužku ložiska:
Vnější kroužek – neotáčí se a je pevně spojen se skříní
Vnitřní kroužek – otáčí se společně s hřídelí (obvodové zatížení)
Radiální jednořadé kuličkové ložisko s kosoúhlým stykem
– snese i axiální síly
to je přehnaný, je to trochu níže
Válečkové radiální jednořadé ložisko typu NJ
opět je ten váleček přehnaný, má být užší
- částečně přenáší axiální sílu v jednom směru
- radiální únosnost válečkového lož. proti kuličkovému je o 60% vyšší(valivý styk je v přímce)
Jehlová ložiska
úzký váleček
- sklecí – pro vyšší otáčky
- bez klece – pro nižší otáčky, ale pro vyšší radiální únosnost Důvod – vejde se jich tam víc
- bez vnitřního kroužku – Důvod – rozměrová nouze
- bez obou kroužků
Axiální kuličkové ložisko
Výpočet valivých ložisek
Základní pojmy:
- jsou uváděny v katalozích a v normách ložisek
C (N) – základní dynamická únosnost – je to zatížení v Newtonech při kterém dosáhne ložisko 106 otáček
C0 (N) – základní statická únosnost – je to zatížení, které vyvolá u nejíe zatíženého ložiska trvalou deformaci 0,0001 (desetitisícinu) jeho průměru
n (1/min) – dovolený počet otáček
Mazání ložisek
– maznice, broděním, nucené mazání
Části valivých ložisek
– 2 kroužky, valivé tělesa a klec
Spalovací motor vznětový čtyřdobý
Princip:
- do stlačeného vzduchu (vyšší kompresí zahřátého na 500 až 600°C) se vstřikuje palivo, které se teplem vznítí. Píst nasává čistý vzduch, který se stlačením zahřeje. Do horkého vzduchu se vstřikuje před horní úvratí palivo, které hoří částečně i při expanzním zdvihu.
Hlavní části vznětového motoru
– klikový mechanizmus, píst, válec, sací ventil, výfukový ventil, sací hrdlo, výfukové hrdlo