Spojovací součásti – čepy
Jsou to strojní součásti určené ke spojování součástí u kterých požadujeme, aby se v tomto spoji mohli otáčet.
Čepy jsou vlastně tlustší válcové kolíky, které jsou obvykle uloženy v součástech s vůlí a vytváří tedy kloubové spoje, např. táhel a vidlic. Mohou však též nahrazovat krátké nosné hřídele pojezdových kol, kladek apod. Potom se musí pečlivě mazat.
Druhy čepů
Většina čepů je normalizována.
Čepy | ||||
Hladké čepy | Čepy s hlavou | |||
Bez děr | S dírami pro závlačky | Bez děr | S dírami pro závlačky | Se závitovým koncem |
Materiál čepů
Tažené tyče z automatové oceli, 11 500, 11 600. Čepy zvlášť namáhané se vyrábějí z cementačních ocelí a jsou cementovány a kaleny. Obvyklá uložení: D11/h11, B11/h11, A11/h11
Pojištění čepů a konstrukce čepových spojů
Čepy se proti podélnému posunutí pojišťují:
- závlačkou a podložkou
- pojistným třmenovým kroužkem
- pojistným kroužkem (Seegerovou pojistkou)
- pojištění čepu s hlavou a závitem
Proti pootočení se čepy pojišťují:
- kolíky
- pojistnými šrouby
- přišroubovanou přídržkou