Spoje klínové
- vytváří rozebíratelné spojení dvou strojních součástí
- patří mezi spoje s tvarovým a silovým stykem
- slouží k přenosu krouticího momentu z hřídele na náboj, nebo k nastavení vzájemné polohy těchto částí, nebo k vymezení vůle mezi nimi.
Podstata klínového spoje:
- Podstatou fungování klínových spojů je tření, které vzniká ve stykových plochách mezi klínem a spojovanými součástmi.
- Klín má v podélném směru úkos a zaráží se ve směru osy hřídele mezi hřídel a náboj. Výška a šířka klínu a také hloubky hřídelových i nábojových drážek jsou normalizovány.
- Tyto spoje nejsou vhodné tam, kde jsou vysoké otáčky. V důsledku zaražení klínu dochází k vyosení náboje a následně při vysokých otáčkách k vibracím.
- Klíny jsou normalizované a najdeme je ve strojnických tabulkách.
Druhy klínů:
a) podélné
- třecí (torný)
- ploské
- drážkové
- tangenciální
b) Příčné
1. Třecí klín
Slouží k upevňování malých kol, která se dodatečně nasazují na smontovanou hřídel. Jelikož
nepůsobí bokem, může přenášet rovněž jen malé krouticí momenty. Drážka je jen v náboji,
hřídel je válcovitá.
2. Drážkový klín
Je zasazený v drážce náboje a hřídele a může, pokud je i bočně namáhán, přenášet
velké krouticí momenty.
Všechny drážkové klíny mají v podélném směru úkos 1 : 100. Stejný úkos má i drážka
v náboji.
3. Ploský klín
Může přenášet sílu bokem pouze podmíněně, a tím také přenášet pouze menší kroutící
momenty. Hřídel je pouze zploštěna, drážka je v náboji.
4. Tangenciální klíny
Používá se tehdy, když je nutné přenášet velké krouticí momenty při proměnlivém směru otáčení. Pokud je měnící se smysl otáčení, volí se dva páry klínů vzájemně umístěných pod úhlem 120°. Zde je krouticí moment přenášen výhradně bokem klínu.
5. Příčné klíny
Slouží k rozebíratelnému spojení dvou strojních součástí.
Příčné klíny mohou být jednostranným nebo oboustranným úkosem.
Zarážejí se kolmo k podélné ose spojovací součásti.