Řetězové převody
Obvodová síla se přenáší z hnacího hřídele opatřeného řetězovým kolem na tažný element (řetěz) a z něho na hnanou hřídel přes druhé řetězové kolo.
Použití
Zejména u zemědělských strojů, stavební stroje, kladkostroje, transportní zařízení apod.
Výhody a nevýhody
výhody
- vysoká účinnost, až 95%
- přesnost Mk je možný na větší vzdálenosti, až 5 metrů
- menší namáhání hřídele (menší tření přítlačné síly)
- konstantní převod
nevýhody
- dražší než řemenové, pracná výroba kvalitních řetězů, hlučné
- vyžadují nároky na přesnou montáž
- vyžadují většinou mazání
Druhy řetězu
- Svařované článkové – zejména ruční zvedadla pro malé rychlosti
- Gallovi řetězy – pásnice otočně uloženy na osazených čepech, pro malé rychlosti a velká zatížení. Zatížení se zvyšuje počtem pásnic.
- Pouzdrové řetězy – vznikne spojováním článků v provedení pouzder + čepů, jednořadé i víceřadé.
- Válečkové řetězy – obdoba jako pouzdrové pouze na pouzdrech jsou nasazeny ještě duté válečky.
Řetězy Gallovi, pouzdrové, válečkové nazýváme
Kloubové řetězy
Řetězy mohou být v provedení:
- bezkoncové (nerozebíratelné)
- částečně rozebíratelné (umožňují zkracování)
Spojování se provádí pomocí vnějšího spoj. článku spojka se zářezem (pojistka). Při volbě řetězu se u těchto typů volí lichý počet článků plus spojka (nepočítá se do počtu článků). Řetěz může mít i více řad.
Řetězová kola
Nejčastěji pastorek – lichý počet zubů (aby se řetěz rovnoměrně opotřeboval)
Materiál – malé kolo – 11 600, 11 700, 12 020
velká kola – litina, ocel na odlitky
Provedení kol – odlitek, svařenec, obráběním
Montáž a údržba
– po nasazení řetězového kola na hřídel zkontrolovat rovnoběžnost hřídelí a rovinnost kol
– řetěz má být napnut tak, aby ve spodní odlehčené části byl nepatrný průběh
– řetěz se nusí mazat a chránit proti nečiistotám
– chránit krytem proti přímému dotyku