Převodovky
Udržují počet otáček motoru v optimálním rozsahu pro zajištění maximálního výkonu motoru. Převodovka umožňuje např.: couvání, brždění motorem, volnoběh motoru.
Rozdělení převodovek :
- podle druhu převodu
- ozubenými koly (čelní, planetové)
- tření
- elektrické
- hydrodynamické
- řemenové variátory
- podle změny převodu :
- stupňové
- plynulé
- podle způsobu řazení :
- s přímým řazením
- s nepřímým řazením (pomocné ústrojí)
- samočinné (s možností zásahu řidiče)
Synchronizace
- umožňuje při řazení spojení hřídelů nebo ozubených kol do záběru v převodovce zubovou spojkou i při velkém rozdílu otáček
Volnoběžka
- je převodové ústrojí, které samočinně přerušuje přenos točivého momentu, jestliže má hnaná část větší otáčky než hnací, přenáší pohyb i moment jen v jednom smyslu (úspora paliva). Používá se jen u některých vozidel (poháněných dvoudobým spalovacím motorem – mazání motoru).
Parní turbíny
Parní turbíny
- jsou rotační lopatkové stroje, kde pára protékající mezilopatkovými kanály expanduje a předává svou energii běhounu (rotoru). Tepelná energie páry s mění v energii kinetickou, která se odvádí jako točivý moment na hřídeli turbíny.
Používají se
- hlavně pro pohon el. generátorů, čerpadel, turbodmychadel a turbokompresorů, pohon lodí atd.
Dělení podle způsobu přeměny tlakové energie :
- rovnotlaké
- přetlakové
- kombinované
Podle výstupu páry
- kondenzační
- protitlakové
- odběrové
Rovnotlaké
– oběžné kolo se otáčí v prostoru s konstantním tlakem, expanze páry nastává pouze v rozváděcím zařízení, tlak klesá – rychlost páry roste. V oběžném kole zůstává tlak páry konstantní. Tato podmínka je zajištěna tvarem mezilopatkového kanálu. Při průtoku páry mezilopatkovým kanálem se relativní rychlost nemění, tlak se také nemění. Radiální i axiální vůle mezi oběžnými lopatkami a ostatními díly mohou být dosti velké, aniž by se mimořádně zvětšily ztráty.
Je použit částečný (parciální) rozstřik, první řada lopatek by měla mít dostatečnou délku (krátké lopatky – snížená účinnost). Vhodná pro zpracování velkého tepelného spádu a pro vysokou oblast tlaků. Pro nízké tlaky účinnost klesá.
Přetlakové
- tlak v rozváděcím zařízení i v oběžném kole klesá, oběžné kolo pracuje s přetlakem. Vůle by měly být co nejmenší. Musí být použit úplný ostřik. Rozváděcí lopatky jsou letmo upevněny ve statorové skříni. U přetlakových turbín je rozváděcí zařízení tvořeno pevným lopatkovým věncem, jehož průtočné mezilopatky se zužují , takže i v rozváděcím kole roste rychlost a klesá tlak.