Pájené spoje
Pájení
- je nerozebíratelné spojovaní různých kovů v tuhém stavu (ohřátých na pájecí teplotu) roztaveným kovem neboli pájkou o nižších mechanických vlastnostech než má spojovaný materiál
Pájka
- má nižší tavící teplotu než spojovaný materiál a proto se spojované materiály neroztavují, ale po ohřátí na pájecí teplotu se difuzí spojí prostřednictvím pájky
- měkká – teplota tání pod 500 oC – na bázi cínu
- tvrdá – teplota tání nad 500 oC – stříbrné, hliníkové slitiny mědi
Výhody pájení
- nízká pájecí teplota, která neovlivňuje spojovaný materiál, jednoduchá výroba, možnost spojování špatně svařitelných materiálů
Nevýhoda pájení
- malá pevnost spoje, složité tvary spojů, spoj není žáruvzdorný
Spoj přeplátováním Spoj s podložením
materiál
pájka
Spoj trubky s přírubou Spoj s přehybem
– na to seru ( takový zatočený a mezi tím je pájka)
příruba
trubka
pájka
Porovnání svarových a pájených spojů
- při svařování má přídavný materiál shodné mech. vlastnosti jako svařovaný materiál
- při pájení má přídavný materiál podstatně nižší mech. hodnoty než materiál spojovaný, pájené místo je nejslabším pevnostním místem spoje
- u svařenců přesně tolerované rozměry, např. třídy přesnosti 11 a nižší provádíme až po svaření
- u svařenců je místo svaru tepelně ovlivněno a u pájení ne
Lepené spoje
Lepené spoje
- spoje nerozebíratelné, zprostředkované, materiálový spoj
- drží přilnavostí, lepidlo proniká do pórů a nerovností slepovaných povrchů
- mezi lepidlem a spojovaným materiálem působí soudržnost(přitažlivé síly mezi molekulami lepidla
Uplatnění
- lepíme bronzové výstelky do ocelových pánví nebo pouzder ložiska, břitové destičky nástrojů, lepení v opravárenství
Výhody lepení
- lepený spoj nezeslabuje materiál, spoj je těsný pro plyny a kapaliny, nevzniká anodická koroze, spoj není tepelně ovlivněn
Nevýhody lepení
- nevhodné pro vyšší teploty, neodolné vůči vlhkosti a stárnutí, malá pevnost na loupání
Lepidla
Pro kovy
- Epoxidové pryskyřice – chemicky odolné
- Formaldehydové pryskyřice – odolné vůči vlhkosti a loupání – jsou drahé
Pro dřevo, sklo, kůži a pryž
- Syntetický kaučuk
Podložený spoj Zkosený spoj
- pájení
Drážkový spoj Spojování trubek
Jeřáby
Jeřáby
- jsou zdvihací zařízení určená k přemisťování břemene ve svislém a vodorovném směru na vymezené vzdálenosti
Skládají se – z nosné konstrukce, pevné nebo pohyblivé na které jsou uložena zdvihací pojížděcí a otáčecí pohybová ústrojí, lan, řetězů, kladnic, kladek a navíjecích bubnů
Jeřáby rozdělujeme podle:
- Tvaru konstrukce
– mostová, portálová, poloportálová, konzolová, sloupová, věžová, třínožková(derek), lanová(kabelová) - Druhu pohybu
– stabilní, otočné, pojízdné, plovoucí, létající - Pohonu
– ruční, elektromotorem, spalovacím motorem, hydraulický, pneumatický, kombinovaný - Druhu práce
– montážní, hutní, stavební, slévárenský, sázecí, lokomotivní, - Místa použití
– přístavní, dílenské, lodní, železniční - Typické části
– drapákový, magnetický, kladívkový
Jeřáby řadíme do 5-ti únavových skupin podle počtů pracovních cyklů a podle průměrného vytížení – poměr průměrného břemene a nosnosti
Označení skupin: 0; I; II; III; IV
0 – velmi lehký provoz, I – lehké provozy(dílenské), II – střední provoz(přístavné, III – těžký provoz (slévárenství), IV- velmi těžký provoz(u pecí, vsazování a vyjímání ingotů)
Základní údaje jeřábů
Hlavní parametr – nosnost jeřábu – je dána hmotností břemene, které může zvednout (nQ) =0,1 až 1000t
Další parametry jeřábů
– výška zdvihu, rychlost zdvihání, rychlost pojezdu jeřábu, rychlost pojezdu kočky, rozchod jeřábu, rozvor jeřábu, vyložení