Kompresory objemové
Kompresory slouží ke stlačování a následně k dopravě plynů a par rozdělují se:
- dle kompresního poměru
Kompresory
25 MPa – nízkotlaké
25-100 MPa – středotlaké
100 a více – vysokotlaké
- dle výtlačného tlaku:
- kompresory p > 0,3 MPa
- dmychadla p 0,1 – 0,3 MPa
- ventilátory p 0,1 – 0,11 MPa
- vývěvy p < 0,1 MPa
- dle konstrukce:
- objemové – pístové, lamelové, membránové, šroubové
- dynamické –
- lopatkové odstředivé radiální
- ..……………………..axiální
- proudové ejektory
Legenda: úplný pístový kompresor (obr. 1.)
- úplná kliková skříň
- klikový mechanismus
- píst
- válec
- výtlačné hrdlo
- výtlačný ventil
- hlava válce
- sací hrdlo
- sací ventil
Základní hodnoty charakterizující kompresor:
– tlakový poměr – vztah mezi tlakem vytlačeným a tlakem sacím (0,1 MPa)
– výkonnost – V-nasátý objem za určitý čas
– příkon – Pef – příkon na hřídeli elektromotoru
Pístové kompresory s vratným
pohybem pístu: obr. 2
1…2 – izobarická sací
2…3 – polytropická komprese
3…4 – izobarický výtlak
1…4 – polytropická expanze
Vz – zdvihový objem
Vs – nasátý objem
Vš – škodlivý prostor
Teoretický předpoklad:
- ventily nezabírají žádný prostor
- kolíkový mechanismus včetně pístu nemění vlivem teploty svoji délku
- válec nemění svoji délku
Výpočtové vztahy při kompresy dle stavové rovnice plynů:
Vliv škodlivého prostoru
protože klikový mechanismus se ohřívá a tím prodlužuje, ventily potřebují pro svůj pohyb také prostor v hlavě válce, píst nesmí narážet do hlavy válce, musí být mezi zadní úvratí pístu a víkem (nebo hlavy kompresoru) vůle, bývá 3-5% objemu zdvihového.
Objemová účinnost
poměr skutečně nasátého objemu (Vs) a zdvihového objemu (Vz) se nyzývá objemová účinnost.
Několikastupňová komprese
se zvyšováním kompresního poměru:
- se zvyšuje objemová účinnost
- stoupá teplota
- stoupá nám příkon kompresoru
z těchto důvodů děláme kompresi do více stupňů a mezi stupni provádíme chlazení vzduchu v mezichladiči, doporučuje se aby kompresní poměr v jednom stupni nepřesáhl hodnotu 4 – 6. Je prokázáno, že nejoptimálnější je volit hodnotu kompresního poměru 4 – 6 stejnou pro všechny stupně vícestupňového kompresoru.
Pro vícestupňovou kompresi používáme vztah:
p – kompresní poměr v jednom stupni
n – počet kompresních stupňů
Pv – výtlačný tlak
Ps – sací tlak
Hlavní rozměry kompresoru
z – zdvih
n – otáčky
h – dopravní účinnost
Regulace pístových kompresorů
- menší rozdíly průtoku vzduchu nám vyrovnává vzdušník
- změnou otáček – plynulá, stupňovitá
- zastavování a spouštění motoru