Hřídelové čepy
Jsou častí hřídelí, kterými se hřídel opírá o rám stroje a jsou uloženy v ložiskách
Rozdělení čepů podle směru zatěžující síly
- radiální – síla působí kolmo na podélnou osu
- axiální – síla působí ve směru podélné osy
Radiální čepy
1) Válcové čepy
- čelní
- jsou namáhány na ohyb a na otáčení
- krční
- jsou namáhány na ohyb, na otáčení a krut
2) Kuželové čepy
- zachycují i menší axiální síly
3) Kulové čepy
- zachycují i menší síly ve všech směrech
- vypadá jako předchozí, ale místo kužele a válce je kulička
Axiální čepy
- počítáme je na tlak a otlačení a přenášejí sily, které působí v ose namáhání
- Nožní (patní)
- válcový
- kuželový
- místo válce kužel
- kuličkový
- místo kužele kulička
- Prstencové
- Hřebenové
Výtahy
Výtahy jsou zvedací zařízení pro dopravu osob nebo nákladu ve svislém, případně šikmém směru. Doprava probíhá přerušovaně mezi dvěma nebo více stálými místy nebo nepřetržitě při nástupu a výstupu za chodu. Kabina, klec, plošina nebo nádoba je tažena lanem nebo řetězem podél pevných vodidel. Pohon je převážně elektrický
Nosnost výtahu
- je nejvyšší dovolené zatížení klece bez vlastní hmotnosti klece
Rozdělení
- Pro dopravu osob
- samoobslužné
- s řidičem
- Nákladní výtahy ( zákaz dopravy osob)
a )se vstupem osob
b)bez vstupu osob
- Výsypné (skipové)
- Oběžné výtahy osobní s nepřetržitým provozem (páternoster)
- Stolové s poklopem (do sklepů)
- Speciální výtahy (kontrola stožárů, čištění budov)
Ovládání výtahů
- Tlačítkové
- různé varianty odesílání, přivolávání, alarm tlačítko, stop tlačítko, řízení počítačem
- Pákové
Zdvihací rychlost
1,6 až 2,8 m/s
- při rychlostech nad 2 m/s se jedná o rychlovýtahy
0,3 m/s – páternoster
Konstrukční uspořádání výtahů
- Výtahové stroje nahoře
- nejrozšířenější provedení
- bez vyvažovacího lana
- s vyvažovacím lanem (pro vysoko podlažní budovy)
Vyvažovací závaží používáme pro snížení nároků na výkon elektromotoru
mk – hmotnost kabiny
mQ – hmotnost výtahy
mlmax – hmotnost lan na straně kabiny
mlz – hmotnost lan na straně závaží
mz – hmotnost závaží
Výpočet hmotnosti závaží
1
mz= mk + — . mQ
2
Síla v lanech kabiny
F1= (mQ + mk + mlmax) . g
Síla v lanech závaží
F2= (mz + mlz) . g
Výkon elektromotoru
1
P=(F1 – F2) . v . —- η = 0,45
η
- Výtahový stroj dole
- méně hlučné
- Oběžný výtah(páternoster)
Konstrukční části výtahů
- Kabina (klec)
- ocelová svařovaná kostra vedená vodítky v šachtě
- interiér – ocelový plech, dřevo s dveřmi nebo bez, pokud dveře jsou otevírají se vždy dovnitř
- Závěsy kabiny
- vahadlový – výhodnější, pro lepší vyrovnávání tahového napětí
- pružinový – zabraňuje vychylování lana
- Zvedací člen
- lana – u osobních výtahů 3 kus, minimální průměr 10mm, stejnosměrně vinutá
- kloubové řetězy – př: Gallovi řetězy u páternosteru
- Výtahový stroj – má šnekový samosvorný převod, hnací třecí kladku, v ose šneku ruční ovládací kolo pro vyprošťování
- samočinná brzda – je ovládána elektromagnetem
- spojka
- alternativa –místo hnací třecí kladky je řetězové kolo
- Závaží – je tvořeno betonovými bloky, je-li ve společné šachtě s kabinou musí být vedeno
6) Bezpečnostní zachycovače – při překročení přípustné rychlosti o 40% zachytí kabinu zabržděním ve vodítkách
- klínový
- kleštinový
- Výtahová šachta – je osazena vodítky pro kabinu a závaží
- společná pro kabinu a závaží
- šachta pro kabinu a závaží samostatně
Dno šachet je osazeno tlumiči a pojistnými vypínači
Provoz a údržba výtahu
- Týdenní kontroly
- bezpečnostní zařízení dveří a celková kontrola funkcí
- Měsíční kontroly
- čistí se, popřípadě se mažou pohyblivé části (vodítka, lana, vodítka, závěsy, zachycovače, brzdy a obložení)
- Tříletá kontrola
- důkladná prohlídka, opravy a zkouška znovu uvedení do provozu
Do prohlídky zvláště patří – bezpečnostní zařízení(koncové spínače), zajiťovače šachtových dveří, závěsný vypínač(reaguje ne prodloužení lana), vypínač řídícího lana (lano uvádí do činnosti zachycovače)
O všech kontrolách je veden písemný záznam v dokumentaci výtahu, uložené u provozovatele