Hřídele
- jsou to válcové součásti umožňující a přenášející rotační pohyb
- Nosné hřídele – nepřenášejí kroutící moment
- jsou namáhány na ohyb a otlačení
- nepohyblivé
- jsou součástí rámu se kterým jsou pevně(nehybně) spojeny, nesou na sobě otáčející se součásti(kladky, bubny, kola)
- otočné
- mají naklínované nebo nalisované kola (náprava železničního vagónu)
- Hybné hřídele
- přenášejí kroutící moment a jsou namáhány na krut i ohyb
- na hybných hřídelích jsou upevněny kotouče převodů(řemenice, řetězová kola, kliky, páky, ozubená kola, spojky a vačky)
Rozdělení podle funkce:
- hnací hřídel(hřídel elektromotoru)
- hnaný hřídel(hřídel stroje popřípadě převodovky)
Rozdělení podle tvaru:
- přímé, klikové, ohebné(flexibilní), duté, tvarované
Výpočet a namáhání hřídelů
Nosné
- jsou namáhány na ohyb a na otlačení. Počítáme průměr hřídele.
Hybné
– jsou namáhány na ohyb, krut
Materiál hřídelí
- oceli třídy 11 (11500; 11600; 11700)
- záleží na namáhání hřídele(rázové, statické, míjivé,třídavé)
Druhy pohyblivých uložení hřídelí
- uložení v ložiskách – umožňuje vzájemný otáčivý pohyb
- uložení ve vedeních – umožňuje vzájemný posuvný pohyb
Použití
– kladkostroje, zvedáky, navíjedla, elektromotory, obráběcí stroje
Spalovací zážehový dvoudobý motor
Pístový spalovací motor je tepelný motor, ve kterém se část tepelné energie vzniklé spálením paliva mění v pracovním prostoru válce v tlakovou energii a ta se mění prostřednictvím klikového mechanismu v energii mechanickou. U zážehového motoru se výbušná směs paliva a vzduchu zapálí elektrickou jiskrou. Pracovní oběh dvoudobý – celý oběh probíhá během dvou zdvihů pístu, čtyřdobý viz. otázka 10.
procesy :
- komprese, sání
- expanze
- výfuk
- plnění
Plnění válců i vypouštění spalin
– je převážně řízeno pístovým rozvodem. Při pohybu pístu z dolní do horní úvratě se nejdříve pístem uzavře přepouštěcí kanál. Potom píst uzavírá výfukový kanál a nastává polytropická komprese. V druhé polovině zdvihu otevírá spodní hrana pístu sací kanál a směs je nasávána do klikové skříně. Těsně před dosažením horní úvratě pístem se směs zapálí elektrickou jiskrou. Při pohybu pístu z horní do dolní úvratě nastává polytropická expanze – vykonává se práce. Před ukončením zdvihu píst uzavírá sací kanál a stlačuje směs v klikové skříni. Ke konci expanzního zdvihu otevírá píst výfukový kanál a po snížení tlaku přepouštěcí kanál, kterým je směs pístem vtlačována do válce a vyplachuje spalovací prostor.
Chlazení spalovacích motorů
Při pracovním oběhu je v prostoru válce až 2 000°C. Tuto teplotu je nutno snížit na 170 až 190°, protože při 250°C dochází k rozkladu oleje a zapékají se pístní kroužky. Teplota nemá klesnout pod 75°C jinak dochází ke kondenzaci vodní páry na stěnách válců a hrozí nebezpečí koroze a stárnutí oleje.
Podle druhu chladící látky je chlazení.
– vzduchové nebo kapalinové
Vzduchové:
– válce a hlavy válců jsou žebrované, vzduch proudí mezi žebry a odvádí teplo.
Proudění vzduchu: přirozené (motocykly), nebo nucené a to přetlakové (menší objem vzduchu, špatně se rozděluje k válcům) nebo podtlakové (Ü naopak)
Kapalinové:
- chladící kapalinou je voda, glykol, Fridex
- motory mají dvojité stěny válců a i v hlavách válců jsou dutiny. V dutinách proudí voda, která se ohřívá a tím odvádí teplo. Nejčastější je kap. chl. oběhové. :
- samočinné (termosifonové) – oběh vody je umožněn rozdílem hustoty teplé a studené vody. Nevýhodou je možnost selhání při nižší hladině vody.
- nucené – stejná chladící soustava jako u Ý, ale má navíc čerpadlo, které umožňuje oběh vody a termostat, jenž uzavírá průtok vody do chladiče při studeném motoru.
Chladič – slouží k odvádění tepla z chladící kapaliny, ohřáté chladícími plášti motoru.
Výhody chlazení vzduchem
– pohotovost k provozu v zimním období, minimální obsluha, malá poruchovost, menší potřeba neželezných kovů, provoz není ovlivněn nedostatkem vody.
Výhody chlazení vodou:
– tišší chod motoru, vyšší měrný výkon, menší sklon ke klepání, jednodušší konstrukce motoru, rovnoměrnější tepelné namáhání součástí motoru, možnost použití chladící kapaliny k vytápění vnitřku karoserie.