DOPRAVNÍKY
Dopravníky => a ) definice použití
b ) druhy dopravníků
c ) pasové dopravníky – schéma
– hlavní části
– volba pohonu – umístění
- způsob
d ) dopravní pasy – provedení
e ) bubny – druhy, provedení, použití
f ) válečky – druhy, provedení, použití
g ) tříválečková stolice
h ) samostavitelná stolice
i ) silové poměry v dopravním pasu
j ) doprava materiálu – korýtkovým dopravníkem
a ) Pro hospodárnou dopravu, nejčastěji sypkých či kusových látek hromadného charakteru ( velké objemy ) na velké vzdálenosti, nejčastěji kontinuálním způsobem.
b ) Rozdělení dopravníků : s tažným prvkem – pasové, – článkové ( řetězové ), – korečkové
(elevátory), – závěsné, – vozíčkové
bez tažného elementu – šnekové, – vibrační, – válečkové dráhy, –
žlabové (skluzy), – potrubní (vzduchové)
c ) Pasový dopravník :
1 – vlastní dopravní pás 9 – elektromotor
2 – poháněcí buben 10 – napínací zařízení
3 – vratný a napínací buben 11 – čistící stěrač
4 – vodící buben
5 – podpěrné válečky horní, dolní (girlandy)
6 – násypka 12 – shazovací vůz pojízdný
7 – kuželočelní převod 13 – strážný váleček
8 – kotoučová brzda
d ) Dopravní pasy – je to jedna z nejnamáhavějších částí – velké opotřebení.
Nejčastější provedení :
Pryžový pás s textilní vložkou
Je to bavlna, umělé hedvábí nebo polyamid.
Ocelokordový
Dopravní rychlost až 6,3 m/s
Šíře pasu 2 500 mm
Označení : PA , PAD
Čím tlustší pás, tím větší musí být průměr bubnu ( 1 400 mm ).
Spojování pasu – za tepla ( vulkanizace )
– za studena ( lepením )
e ) Bubny – hnací buben ( většinou pogumované, zvýšení součinitele tření )
– vratné – na konci dopravníku => pro převod pohybu opačným směrem
– vodící – zvyšuje opásání hnací hřídele
– napínací – uložen pohyblivě v posuvných ložiskových vedení
Jsou součástí dopravníků, které nesou, vedou a pohánějí pás. V případě velkých dopravních vzdáleností se provádí dvoububnový pohon
f ) Válečky – (girlandy) – bývají součástí válečkové stolice ( spodní nebo horní ) a nebo jako
zavěšené válečky vzájemně mezi sebou – girlandy. Bývají ve vzdálenosti 1 – 1,5 m u horní větve
2 – 2,5 u dolní větve
Jejich funkcí je vést pás s materiálem mezi bubny.
Válečky jsou nejčastěji vyrobeny s trubek uložených na ložisku otáčející se na hřídeli. Utěsnění proti prachu, který vzniká provozem, pomocí labyrintových ucpávek.
Dopadové válečky – opatřeny silným gumovým obalem, který tlumí rázy dopadajícího materiálu pod násypkou.
Příklad tříválečkové stolice ( pevné )
Pro středění pasu se nejčastěji používají tzv. samostavitelné stolice – svislý strážný váleček spojený otočně s táhly, dá impuls k vychýlení celé válečkové stolice a potřebný úhel.
i ) Silové poměry v dopr. pase
T1 a T2 … síly v důsledku Mk
F = T1 – T2 dle Euklerovy rovnice pro látkové tření T1 = T2 e
E = 2,71
= uhel opásání v míře obloukové
= součinitel tření
Poháněcí síla se přenáší s poháněcího bubnu na pas třením. Potřebný výkon : P = F * v [ W, N, m/s]
Obvod. síla rychlost
F = T1 – T2 T1 = T2 * e T1 = F * 1
——–
e – 1 T 1 – F * } 1 + 1
———–
e – 1