Jeřáby
- Používají se ke zvedání, přemísťování a spouštění břemen ve svislém nebo vodorovném směru.
- Břemeno je uchyceno pomocí různých prostředků.
- Na nosné konstrukci jeřábu je uloženo pojížděcí zdvihací nebo pohybové zařízení.
- S jeřáby nesmí jezdit každý, musí mít jeřábnický kurz (průkaz)
Používá se:
- Ve stavebnictví
- V přístavech
- Ve výrobních halách
|
Rozdělení:
- Podle druhu pohybu – stabilní, pojízdné a otočné.
- Podle konstrukce – mostové, otočné, lanové, silniční a kolejové.
- Podle druhu pohonu – ruční (klikový), pneumatický, hydraulický, elektrický (nejpoužívanější) a spalovací.
Názvosloví a parametry jeřábů:
- Jmenovitá nosnost Q (kg) – největší dovolená hmotnost seč kterou může jeřáb v provozu pracovat.
- Rozpětí jeřábu – L (m) – vodorovná vzdálenost středních kolejnic jeřábové dráhy.
- Rozvoz jeřábu b (m) – kolmá vzdálenost os pojezdových kol mostu ve směru jízdy.
- Výška zdvihu h (m) – svislá vzdálenost nejvyšší a nejnižší polohy háku.
- Rychlosti jeřábu v (m*mm-1) – zdvihací, pojížděcí a zdvihu pojezdu mostu – (uvedeny v normě ČSN).
Zařízení pro uchopení břemene:
- Umožňují snadné a rychlé uchopení břemene, mají nízkou hmotnost a zaručují určitou bezpečnost.
- Při přenášení nesmí poškozovat břemeno.
- Části:
-
Hák od jeřábu Háky – jednoduché a složité (větší nosnost)
- Břemenové kleště a magnety
- Lana a řetězy
- Lana-slouží k vázání, zvedání a tahání břemen
- Konopná a bavlněná
- Ocelová
- Řetězy-Používají se jako lana k vázání, zvedání a táhání břemen. Pro zvedací mechanismy se používají řetězy s krátkými články. Pro vázání břemen a zakotvení použijeme řetězy s dlouhými články. Vyšší bezpečnost zajišťují Gallovy řetězy. Řetězy jsou normalizovány.
- Drapáky
- Traverzy
- Třecí drážky
- Nádoby – slévání
- Chapadla
- Zvedací plošiny
Zdvihací zařízení:
- Tvoří elektromotor, převodovka, kladkostroj (násobný), brzda a navíjecí buben.
- Kladnice se pohybuje při zvedání i spouštění břemena svisle (na všechna lana působí stejné zatížení.
- Převodem do „pomala“ se snižují otáčky od motoru k bubnu a zvětšují se tažné síly v lanech.
- Břemeno v požadované poloze se zastavuje pomocí čelisťové nebo pásové brzdy (stavěcí).
- Spouštěcí brzdy zajišťují stálou rychlost spouštění břemene – pásové a lamelové brzdy.
- Vyrovnávací kladka slouží k vyrovnání délek lana (stejné na obou stranách).
Pojížděcí zařízení tvoří:
- Elektromotor
- Spojka
- Brzda
- Převodovka
- Pojížděcí kola
- Slouží k pojíždění jeřábů, zakladaček a kaček po kolejnicové dráze.
- Kolejnice – (má tvar daný normou), čtvercového, obdélníkového nebo složitějšího tvaru (železniční a jeřábové).
- Nejvíce se používají pojížděcí kola se dvěma nákolky, které zachycují boční síly kolmé k směru pohybu.
- Pojížděcí kola jsou buď hnací nebo hnaná, volně otočná na čepu nebo naklínovaná.
Nosná konstrukce (ocelová):
- Zachycuje tíhu břemene a všech mechanismů.
- Má být lehká, dostatečně bezpečná a tuhá.
- Je složená z nosníků, sloupů a výložníků, jednotlivé části jsou snýtovány nebo svařeny, pro zvýšení stability se používá závaží.
Druhy nosníků:
- Válcovaný
- Prolamovaný
- Plnostěnný
- Skříňový
- Příhradový