Psychologie jako věda
- Ze slov psyché = duše a logos = věda
- Věda o duši, psychice, prožívání a chování
- Jako samostatná věda vznikla v 19. století, do té doby byla součástí filozofie
– vznikla první experimentální laboratoř (W. Wundt) → 1872 publikoval svou psychologickou práci
- Vědomí a nevědomi / podvědomí
- Má řadu disciplín:
– základní (teoretické)
– aplikované (praktické)
- obecná psychologie
- Vysvětluje podstatu lidské psychiky
- Zabývá se lidskými procesy (čití, vnímání, myšlení, paměť, představivost)
- psychologie osobnosti
- Zaměřuje se na podstatu osobnosti a její vlastnosti především temperament (povaha) a charakter (získané vlastnosti, vypovídá o naší morálce)
- ontogenetická psychologie
- Vývojová psychologie
- Zabývá se psychologickým vývojem člověka od prenatálního období až do smrti
- fyziologická psychologie
- Zabývá se biologickou determinací lidské psychiky (nervová soustava)
- Endokrinní žlázy – produkují hormony
- sociální psychika
- Sociální determinace lidské psychiky
- Socializace = začleňování lidí do kolektivu
- psychopatologie
- Zkoumá duševní poruchy a jejich příčiny
- Navrhuje způsob léčby
Aplikované psychologické disciplíny
- Pedagogická psychologie
– zabývá se motivací žáka a učitele
– průběh vyučovacího procesu (fáze)
– vztah učitel x žák
- Klinická psychologie (zdravotnická)
– aplikuje teorii v praxi
– diagnostikuje a léčí
- Psychologie práce
– průmyslová a inženýrská
- Psychologie forenzní (soudní)
- Poradenská psychologie
Lidská psychika
- Vědomí = uvědomované bytí (existence)
– jsme schopni si uvědomit své JÁ a rozdíl mezi okolním světem
– u zdravého jedince se vědomí utváří kolem 3 roku života
– nemají ho lidé OLIGOFRENICI (=slabomyslnost, nedostatek IQ, vrozené) a schyzofrenici (paranoidní) nebo lidé s vážnými psychickými nemocemi
- Nevědomí (podvědomí)
– jako 1. se jim zabýval Sigmund Froid
– důkazy existence podvědomí:
- sny (cenzura)
- deja vu (už prožito)
- kóma
- hypnóza
- Prožívání = část vědomí
– ryze subjektivní
– to co se děje uvnitř mě, tak o něm vím pouze já
– tok vědomí, protože neustále plyne v čase => každé prožívání je jedinečné (v dané podobě neopakovatelné)
– nikdy nic nebude totožné
– je u každého člověka jiné
- Chování = jakákoliv aktivita, která je pozorovatelná zvenčí jinými osobami
– detektor lži (není 100%)
– patologické lhaní = lže i když nemusí a věří svým lžím
- Reakce
– nepodmíněné reflexi (vrozený)
– ucuknutí při bolesti
- Odpovědi
– podmíněné reflexi
– naučené reflexi (etika= společenské návyky)
- Jednání
– zapojujeme myšlení, paměť, pozornost, čití a vnímání, řeč
– Nejsložitější
– Provázeno komunikací → verbální (2%), neverbální (98%)
Determinace lidské psychiky
= určení
=> co ovlivňuje naši psychiku
= souhrn různých faktorů, které působí na naší psychiku
Biologická determinace
- nervová soustava
- Mozek, dostředivé a odstředivé nervy – přivádějí rozruch do mozku a zde dojde ke zpracování
- Neuron = nervová buňka
- Pendrid = přivádějí vzruch do buňky
- Neurit = slouží ke spojení mezi buňkami => synapse (zápoj)
- endokrinní žlázy (s vnitřní sekrecí)
– vyměšují hormony do krve
- Hypofýza (podvěsek mozkový)
– porucha => zpomaluje se duševní vývoj (demence)
- Štítná žláza
- Slinivka břišní = pankreas
– hormon SEROTONIN = štěstí
– nemoc = deprese
- Nadledvinky
- Šišinka
- Kojenecká žláza
- Pohlavní žlázy
– pubertas praecox = předčasná puberta
– pubertas tardas = opožděná puberta
- Poruchy endokrinních žláz vyvolávají i deformace organismů
– špatná produkce růstového hormonu (gigantismus x nanismus)
- tělesný stav
– podmíněný zdravotním stavem
– vliv má také tělesná konstituce (stavba těla)
– na počátku 20. století někteří psychologové vytvořili tzv. SOMATOTYPOLOGIE
(piknik – tlusťoši, leptozom – vysoký, hubený, atletik – stabilní, vyrovnaný)
- biologické potřeby
– uspokojení biologických potřeb
– kyslík, světlo, teplo, pitný režim, potrava, spánek, sdružování, potřeba rozmnožování, pohyb, potřeba vyměšování)
=> nedostatek uspokojení = biologická deprivace
– deprivace = mít něčeho nedostatek
- dědičnost
– dědíme dispozice = vlohy
– anatomickofyziologické zvláštnosti organismu = to co si neseme na svět po svých předcích
– IQ dědičnost 80% / sociální prostředí 20%
Sociální determinace
– vliv sociálního prostředí / okolí ve kterém vyrůstáme
=> zabývá se tím také sociologie
– socializace → „zespolečenštění“, stáváme se členy jednotlivých skupin (celý život)
– př. disharmonické rodiny => slabší socializace (odraz v sociální inteligenci)
– pokud neproběhne socializace => vlčí děti (příklad extrému)
Formy socializace (způsoby)
=> probíhá celý život
- IMITACE – dětský věk, 3-5 let
- IDENTIFIKACE – nápodoba, mluva, lokomoce
- PŘEBÍRÁNÍ SOCIÁLNÍCH ROLÍ – ztotožnění = záměrné/vědomé napodobování → dítě si vybírá své modely chování
– kladný – obdivuje někoho a napodobuje ho
– záporný – identifikace ze strachu (táta chtěl být hokejista ale nevyšlo mu to tak do toho nutí svého syna)