Kultura v psychologii
- Antropologický pohled
- vše,co odlišuje člověka od zvířete
- nedostatky ( instinkty, reflexy)¨nahrazeny kulturou…GEHLEN
HERDER– každý národ má svou historickou úlohu
- kultura je adaptace na přírodu
Slované tzv. „ holubičí národ“
- specifické uspokojování potřeb
- Relativně integrovaný celek chování, činností výtvoru určitého seskupení lidí
- antika, východní kultura
- soubor výtvorů, které vytvořila určitá skupina lidí
- seskupení má svá daná pravidla
- Umělecká povaha, jednota……zaměňováno
- výbory estetické povahy
( expresivní, výchovná, poznávací funkce)
Kultura= jev: právě teď
= proces: dynamicky se vyvíjí ( soustava)
= vztah: odraz vztahu člověka ke kultuře
Þ systém určitých vzorců regulujících lidské chování, fungování je zajištěno systémem sankcí
Znaky: 1) není vrozená, ale naučená
2) kolektivní záležitost
3) kontinuita ( odmítání minulého)
4) adaptabilita
5) difúze (= přenos)= symbolicky zprostředkováno
Struktura:
1/ materiální: oblečení, spotřební prostředky, krátkodobé, dlouhodobé výrobní prostředky, pracovní nástroje, postupy, technologie, výrobky
2/ duchovní: světové názory, filosofie, umění, náboženství, morálka, právo
3/ normativní: někdy součástí duchovních, pravidla určující chování+ právo
Funkce:
1/ antropologické: humanizační– polidštění člověka, lidský obraz
2/ sociální: socializační– díky kultuře se stáváme lidmi
enkulturace= začlenění se do kultury
3/ akumulativní-shromáždění, zásobárna poznatků
4/ expresívní
5/ výchovná= didaktická
6/ relaxační, rekreační, terapeutická
7/ kompenzační– každému jde něco jiného
Subkultura= kultura určité skupiny v rámci národa ( romská kultura)
Masová kultura= určená pro nejširší veřejnost® DEMOKATIZACE- -široké publikum bez rozdílu věku, vzdělání, zaměstnání ../ telenovely= postmoderní dílo oslovující každého/ ® STANDARDIZACE ® KOMERCIONALIZACE
Příjemce= konzument
2 vrstvy Masa X Skupina výjimečných lidí- ELITA PARETO