Determinace lidské psychiky= určení
A/ biologická
B/ sociální
A/ Biologická determinace
Nervový systém
1/ centrální= mozek + mícha
2/ periferní ( nervy vystupují z CNS)
- a/ aferentní= nervy ze senzorických receptorů do mozku = čidlo příjmu vzruchu
- b/ eferentní= nervy z mozku k výkonným orgánům, tj. svalům, žlázám)
- 1/ somatický= kontrola činnosti kosterního svalstva
- 2/ vegetativní=autonomní (kontrola svalstva vnitřních orgánů)
a/ sympatetický– uvolňuje energii
b/ parasympatetický– konzervuje energii
Neuron= základní stavební prvek
Dendrit= rozvětvený, krátký, vzruchy do buňky
Neurit ( axon= výběžek, nervové vlákno v myelinovém pouzdře)- dlouhý, v=25- 125 m/s, vzruchy z buňky, nerozvětvený ( až na konci), liší se tvarem a velikostí
Synapse= místo, kde dochází k přenosu vzruchů= spoj
Transmitery= chemické látky bílkovinné povahy ( díky nim přenos vzruchu na synapsích)
Reflex= reakce na podráždění
Periferní nervový systém: spojuje smyslové orgány (= receptory) zachycující informace z vnějšího světa, ale také vnitřní orgány s centrem nervového systému
Autonomní nervový systém: analyzuje impulzy z vnitřního prostředí organismu, z jeho tkání, a řídí činnost vnitřních orgánů
- sympatikus– řídí výdej energie- uvolňuje cukr do krve, zvyšuje krevní tlak a příliv krve do svalů, stimuluje činnost vnitřních orgánů
- parasympatikus– řídí procesy restartující zásoby energie, snižuje krevní tlak, intenzitu činnosti srdce, odvádí krev ze svalů k zažívacímu systému, zpomaluje činnost vnitřních orgánů
Centrální nervový systém: na různých úrovních zpracovává interní a externí informace a podílí se na vypracování reakcí
1/ páteřní (= spinální) mícha– přepojuje informace z receptorů do vyšších ústředí mozku a naopak z mozku k efektorům, vytváří určité druhy reflexů
2/ prodloužená mícha– „vitální centrum mozku“, kontroluje činnost srdce, plic, krevní tlak, dýchání, spánek
3/ mozeček (= cerebellum)– podílí se na regulaci pohybů, rovnováhy a svalového napětí (= tonus)
4/ střední mozek– reguluje reflexy vidění, slyšení, zahrnuje retikulární formaci, která aktivuje činnost mozkové kůry, fungování, v případě poškození—spánek
5/ hypothalamus– reguluje činnost autonomní nervové soustavy, integruje reflexy a výraz emocí, obsahuje centra jedení, agrese, sexu, a dalších fyziologických potřeb
6/ thalamus– „velká převodní stanice mozku“, dává emoční akcent senzorickým procesům, které převádí do vyšších složek mozku – X kůra, X podkorová oblast
7/ limbický systém + paměť– podílí se rozhodujícím způsobem na utváření emocí a na řízení autonomního nervového systému, nelze probádat
8/ mozkové hemisféry– nejvyšší složka a stavby mozku, obsahuje centra smyslových orgánů (= analyzátory) a pohybů
- řídí vývojově vyšší psychické procesy (= myšlení), úmyslné pohyby, obsahuje centrum řeči
- vývojově a funkčně nejvyšší částí je mozková kůra
9/ hippokampus– rozhoduje o uložení informací do dlouhodobé paměti
žlázy s vnitřní sekrecí:
epifýza
hypofýza
příštítná tělíska
štítná žláza
nadledviny
slinivka (= pancreas)
vaječníky (= ovaria)
varlata (= testes)
brzlík
škálování= určování pozice na stupnici
Nervová soustava:
- cortex= kůra
- podkorová oblast
1/ mozkový kmen= prodloužená mícha
= mozeček
= hypothalamus
= thalamus
= retikulární formace
……………………………pudy, instinkty, sex, emoce… „ještěr v nás“
2/ limbický systém– „savec v nás“…dává najevo emoce
3/ mozková kůra– „člověk v nás“
- 2-5 mm- šedá barva- gyry- gyryfikace= rýhování— bílá=axony
2 HEMISFÉRY: spojeny kalózním tělískem ( zde křížení)
—– LATERALITA—funkční dominance
Funkce | Levá hemisféra | Pravá hemisféra |
Vizuální systém (= zrakový) | Písmena
Slova |
Komplexní geometrické vzorce
Obličeje |
Auditivní systém (= sluchový) | Zvuky v mluvené řeči | Neřečové zvuky |
Somatosenzorický systém
(= hmat) |
? | Hmatové rozpoznání komplexních podnětů |
Motorický systém | Komplexní,
volní (= uvědomované) pohyby |
? |
Paměť | Verbální paměť
Mluvení |
Vizuální |
Řeč | Čtení
Psaní Aritmetika |
– |
Prostorové vnímání | – | Geometrie
Smysl pro směr |
Centra
Motorická: — temenní lalok- pohyb ( chůze)
- volní pohyby těla
Senzorická, senzitivní:– centrum hmatu S1, S2, S3, S4
Hmatová agnosie= v mozku se nedá dohromady obraz předmětu, hmat je v pořádku, ale nedokáže rozlišovat předměty, popsat je
Zraková:– týlní lalok ( reakce na určitou intenzitu podnětu)
Myšlení:– čelní= frontální lalok
Sluchové:– spánkový lalok
Brockovo motorické centrum Řeči: ovládání mluvidel, tvoření řeči
Vernickovo senzorické centrum Řeči: vnímáme řeč
Vnímání
Princip pregnantnosti= doplnění si do tvaru ( nedopsaná písmena…), celostnost, výběrovost
Redundance a rekonstrukce tvaru-systému vnímání stačí pouze části k rekonstrukci tvaru
FIGURA X POZADÍ – vybírám si zaměřený předmět, ostatní opominu
Spánek a sny
EEG– elektroencefalogram
Mozek vytváří kolísavé elektrické potenciály, jsou zaznamenávány EEG.
Normální EEG je tvořen čtyřmi typy vln= a, b, J, d– mají různou amplitudu a frekvenci
a-vlny mají frekvenci 8-13 Hz, amplitudu 50 mV
b-vlny mají frekvenci 14-30 Hz ( také až 60 Hz), amplitudu 5-10 mV
d-vlny mají frekvenci 0,5-3 Hz, amplitudu 300-200 mV
J-vlny mají frekvenci 4-7 Hz
a-vlny- objevují se v klidu při zavřených očích
- charakterizují synchronizovaný EEG
- mizí při otevření očí nebo jiných smyslových podnětech (= tzv. blokáda a-rytmu)
b-vlny- střídají d-vlny
- projev desynchronizace
Desynchronizace koreluje (= souvisí) s probuzením a bdělostí, je vyvolávána senzorickou stimulací.
d-vlny- objevují se v hlubokém spánku ( stádium E)
- pokud se projeví u dospělých osob mimo spánek- signalizují patologický stav ( tumor, intoxikaci, epilepsii)
spánek
- cyklický charakter – počáteční fáze lehčího spánku přechází do hlubokého a nazpět
- opakování cyklu cca 4-5x/ noc
- opak bdělosti ( X stav bdělosti nastává aktivací retikulární formace)
- změna funkční organizace CNS
- zvýšený práh smyslových podnětů
- redukovaná motorické projevy
- změněny reflexy
- snížen svalový tonus
- metabolismus a tělesná teplota klesají
- zpomalení srdeční frekvence
- změna dýchání
- snížení tlaku krve
- V bdělém stavu je EEG desynchronizován ( nepravidelné vlny o nízké voltáži a vysoké frekvenci).
- Zavření očí vyřadí vizuální podněty a objeví se a-vlny ( synchronizace EEG)
- Lehkému spánku odpovídají vlny J [théta]
- Pro fázi lehkého spánku je typický rychlý rytmus EEG s nízkou amplitudou—toto období je charakterizováno rychlými pohyby očí= REM= Rapid Eye Movements=paradoxní spánek : uvolňování noradrenalinu
: snění
: stoupá srdeční tep a dechová frekvence
: erekce u mužů
— perioda REM je 20 minut, opakuje se každých 90 minut, k ránu se prodlužuje ( u dětí je fáze REM delší než u dospělých)
- Všechny ostatní fáze spánku jsou charakterizovány synchronizací EEG rytmu= označována jako non-REM. Souvislost s vnitřním vylučováním serotoninu
- Během spánku ubývá a-vln, přibývá pomalých vln
- Ve stadiu nejlehčího spánku mizí a-vlny—nastupují pomalé hippokampální vlny a spánková vřetena
- Po prohloubení spánku mizí spánková vřetena, nastupují pomalé vlny o vysoké amplitudě.
- Rytmus bdění-spánek je synchronizován s 24hodinovým cyklem den a noc.
Učební styly: A) kinesthetic= pohybový ( psát si, přepisovat, cvičit)
- B) visual= zrakový ( číst si)
- C) audithory= sluchový ( poslouchat, číst si)
Závislost– úzus= užívání
- abúzus= nadužívání
- závislost= zneužívání
…toxikomanie, narkomanie MuDr. Presl- Drop In
Aspirace- úroveň sebehodnocení, máme přiměřené cíle úměrné schopnostem?
- úroveň cílů, kterou si klademe
Mentální deficit
- demence, oligofrenie
Vrozené vývojové vady-
- Embryo= zárodek – 15. den – 3. měsíc ( do 15. dne rýhování vajíčka)
- vznik všech zárodečných orgánů ( zárodečných listů)
- oplození vajíčka při průchodu z vejcovodu do dělohy—rýhování= morula
- den= blastocysta—zanoření do sliznice dělohy
Virové infekce: zarděnky (= rubeola)– zákal čočky, hluchota, defekt mladšího chrupu, srdeční vady
: chřipka, příušnice, spalničky
: cytostatiky, hormonální přípravky
- thalomid ( NSR), malformace (= znetvoření) končetin
- Fetus= plod
- nedostatek látek
- nedostatečný průchod placentou—nízká váha
- kouření
- enzymy ( jejich funkce)
- mutace= změna genů ….mutageny (= př. radiace)
- reverzibilní= vratná
- ireverzibilní= nevratná
Vrozené vady u 4% novorozenců
Chromozomové mutace jsou častější než genové
DOWNŮV SYNDROM
- vrozená chromozomová vada ( 1 z 1500 narozených)
- 46 chromozomů ( 2 x 23)- v nich dědičné informace
- 1 chromozom navíc v každé buňce
- 23 párů normálně, ale u postižených DS 22 párů+ 1 trojice
- špatné sání
Léčení VOJTOVOU METODOU= cílenými tlaky na místa na těle se vytvoří a uvede v činnost spoj, který tam již byl, ale pozbyl svojí činnost…v ČR KOLÁŘ
Metoda CASTILLA MORALESE
Amniocentéza= napíchnutí plodové vody v děloze+ rozbor—genetický kód—zjišťování poruch plodu
Speciální pedagogika
= pedagogická disciplína
- speciální výchova dětí, mládeže a dospělých s handicapem
- socializace, pracovní začlenění do kolektivu
disciplíny:
- Psychopedie= výchova a vzdělávání dětí s mentálním postižením
- Etopedie= v. a v. s poruchami chování
- Somatopedie= s tělesným postižením+ zdravotně oslabení jedinci
- Logopedie= řečové poruchy, komunikační problémy
- Sodopedie= sluchové poruchy
- Tyflopedie (= dříve Oftalmopedie)= zrakové poruchy ( tyflos= slepý; oftalmos= zrakové poruchy)
- Parciární obtíže= specifické poruchy učení
- Kombinované vady– většinou s mentálním postižením
Vady (= Defekty):
Závada ® oslabení ® odchylka ® porucha ( náprava, redukce) ® vada ( kompenzace) ® postižení ( celková rehabilitace)
Defekt– A/ vrozený ( pre-, peri-, postnatální období)
B/ získaný
C/ orgánový ( vývojová vada, chybí části orgánu, rozštěpy, nemoci, obrny, záněty, poúrazové stavy, amputace, deformace)
D/ funkční ( porucha funkce – mezilidské vztahy, chování)
E/ tělesné, zrakové, sluchové……..
Defektivita= vzniká v důsledku defektu, záleží na jedinci jak vyrovná s defektem
Cíl: péče o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami+ maximální společenské zařazení a uplatnění
Studium: VŠ Praha, Olomouc, Brno,….Plzeň nástavba
Lehčí charakter ® integrace do normální školy
Těžší charakter ® speciální školy a) zvláštní
- b) pomocné
- c) ústavní péče
Vývojové poruchy: SVPU= speciální vzdělávání poruch učení
SPUCH= poruchy učení a chování
John LOCK– první speciální péče ( počítání, čtení..kostky)
- články „O slovní slepotě“- 1895-6 Anglie
Samuel ORTON= „otec dyslektiků“, neurolog, psycholog
Prof. Antonín HEVEROCH– UK Praha, docent chorob duševních a nervových, dyslexie, „ O jednostranné neschopnosti číst při znamenité paměti“
selhání běžných metod vzdělání
Poruchy= Dysfunkce– báze na základě LMD= lehká mozková dysfunkce
Čtení= dyslexie
Psaní= dysgrafie
Pravopis= dysortografie
Počítání= dyskalkulie (ve 3. třídě testy- možná pseudodyskalkulie způsobená jinou dysfunkcí)
Rytmus, hudba= dysmúzie
Práce, činnost= dyspraxie
Výtvarné= dyspinxie ( testy v 1. třídě, spojení s dyslexií)
…..® nápravné programy
LMD– 15-20% dědičné ( po otci) 4:1 postihuje chlapce
Dříve LDE= lehké dětské encefalopatie
- nezralost NS
- lehké potíže CNS ( pre-, peri-, postnatální)
- chemické postižení plodu
- při porodu ( narkóza, přidušení)
- zlepšení s vyzráváním
- jinde bráno jako nemoc, ale u nás PÉČE
Novorozenec: škube sebou, špatně spí, nechce sát® nesprávný vztah k matce a okolí® náhrada cucáním, kousáním, žužláním
: nepřesné pohyby, padá, říká stále „ne“, destrukční hry, konflikty
Péče: pevný režim a jídelníček ( žádné sladkosti, kořeněná jídla), reakce na blízkost druhého člověka, opakovat zadané úkoly, dodržení mezí v chování
Společnost „DYSLEXIE“ České logopedické společnosti Miloše SOVÁKA
100 PŘÍZNAKŮ:
- pozornost, soustředěnost ( vnímají vše)
- hyperaktivita: nezvládnutelný pohyb, divokost, dříve jednají než přemýšlejí, krátkodobost soustředění, rychlá unavitelnost
- hypoaktivita: nehnou se z místa, nic nestíhají
- emoční labilita: žádná sebekontrola, tykají místo vykání
- percepční: zrakové, hmatové, sluchové poruchy, špatná koordinace senzomotoriky, jízda na kole
- motorická koordinace: jemná motorika, oční pohyby, komunikace, oko+ ruka ® O
- číst a psát
- myšlení, řeči, paměti: není abstrakce, artikulace, komolení
SSA= specifické sykavkové asimilace
- neurologické potíže a abnormality: šilhavost, leváctví, vlezlí lidé, normy, lichotí
- nerovnoměrnost ve výkonnosti
Hra
Nepodmíněné reflexní (= instinktivní) hry | |||
1) | Experimentační | Cloumání předmětem, chňapání, kousání, tahání | Novorozenec |
2) | Lokomoční | Pobíhání, skákání, přeskakování, poletování, hopkání, plavání | Batole |
3) | Lovecké | Honičky, vyskakování na partnery, trkání, číhání, pohyby s fiktivní kořistí | 3 roky, batole, mladší školní věk |
4) | Agresivní a obranné | Škádlení, pronásledování, unikání, bojové zápasení, hra na schovávanou | Předškoláci, ml. šk. věk, puberta |
5) | Sexuální | Dvoření, milostné zápasení, upejpání, laskání | Adolescence, předškolák |
6) | Sběratelské | Sbírání lesklých předmětů, známek | Školní věk |
Senzomotorické hry | ||||||
1) | Dotykové a haptivní=
=doteky |
Uchopování, ohmatávání předmětů, cumlání, trhání, lechtání, olizování | Kojenec | |||
2) | Motorické | A/ házení, vrhání | ||||
B/ neobvyklá lokomoce | Lezení na stromy, žebříky, chození nazpět, po špičkách, přemety | Předškolák, batole | ||||
C/ manipulace předměty | ||||||
D/ atletické hry | Školní věk | |||||
E/ rytmicko-taneční hry | Předškolák | |||||
3) | Sluchové | a) bubnování, troubení, zvonění | Kojenec, batole | |||
b) povykování | Kojenec | |||||
c) výskání, pokřikování, řev | Kojenec | |||||
d) pískání | Mladší školní věk | |||||
e) hry hudebně rytmické | Předškolák | |||||
4) | Zrakové | A/ dělání ohníčků | ||||
B/ zrcadlení a hra s paprskem | ||||||
C/ hra s krásnohledem | Předškolák | |||||
D/ prohlížení obrázků, hra s barevnými předměty (= leporelo) | Batole | |||||
Intelektuální hry | ||
Funkční | houpání na dřevěném koni, přelévání vody, brouzdání, přikrývání a odkrývání nádoby s pokličkou, přesýpání písku, hrabání tunelů, dělání rybníčků | Kojenci, předškolák |
Námětové | na listonoše, lékaře, průvodčí (konduktéra), psa, koně ® 1 znak | Batole, předškolák |
Napodobivé | mytí nádobí, utírání prachu, kouření, holení, nasazování brýlí | Předškolák, batole |
Fantastické | ošetřování loutky, užití prutu jako ručnice, hovor s vymyšlenou osobou | Předškolák |
Konstruktivní | stavení, vystřihování, klížení předmětů, řezání, zatloukání hřebíků( jemná motorika), mýdlové bubliny, vozík | Předškolák, školák |
Hlavolamné a skládací | otevírání kouzelných skříněk, vymotávání kroužků z drátěné hračky, skládání obrázků z rozházených kousků | Předškolák, mladší školní věk |
Kombinační | šachy, dáma, řešení kryptogramů, rébusů, křížovky | Puberta, adolescence, stáří |
Kolektivní hry | ||
Soutěživé | míčové
akrobatické lehkoatletické střílení do terče |
Mladší školní věk |
Pospolité | turnaje, manévry
hry na spolek, klub hry na školu reje, taneční kola táboření hry dramatické |
Předškolák, mladší školní věk |
Rodinné | na tatínka a maminku
hra na domov mateřské hry s panenkou |
Mladší školní věk |
Stolní | loto, domino
karetní, hazardní hry, ruleta,vrchcáby ping-pong |
Řešení náročných životních situací
Techniky vyrovnávání se:
1) Únik– faktický
– do závislosti
– do nemoci® somatizace
2) Regrese= únik ( neodpovídá věku…pláč, jiné chování)
3) Kompenzace= únik® jiný, ne tak hodnotný cíl
= náhrada stejně hodnotným
4) Egocentrismus= vzbuzování pozornosti- žalování, nadměrný zájem ( o učitele)
5) Izolace= žádný kontakt, NE…
6) Negativismus
7) Racionalizace= odůvodnění— + nebo – ; úspěch X neúspěch
8) Projekce= vlastní vinu přenáším na druhé
9) Identifikace= ztotožnění se ( dosáhnout, čeho rodiče nedosáhli)
10) Agrese – a) slovní
- b) faktická ® vůči sobě, problému, okolí
Duševní zdraví X porucha
Duševně zdravý člověk– chování se neodlišuje od průměru
Znaky: 1/ vnímání reality ( kdo, kde)
2/ zdůvodnitelnost chování, ovládání
3/ sebepoznávání
4/ sebeúcta
5/ činorodost
6/ schopnost utvářet citové vztahy, vazby
Příčiny duševní choroby: ® vlivem příčina nastartování psychické choroby
- A) Biogenní ( genetické ): pre-, peri-, postnatální
- B) Somatogenní: analýzy, úrazy, stařecká demence, závislost, mozek
- C) Psychogenní: traumata ( zneužívání)
- D) Sociogenní: soc. vztahy, rodina
forenzní= soudní psycholog, píše posudky
Dělení duševních chorob:
- Poruchy jednotlivých psychických funkcí ( viz. LMD)
- Poruchy celé psychiky
- a) reaktivní stavy: forenzní ps.- adekvátní X neadekvátní?
– úmrtí v rodině, negativismus
- b) neurózy: reverzibilní funkční nervové onemocnění
sociální + psych. příčiny
- psychózy– schizofrenie, maniodepresivita, neuvědomění si poruchy,
AD neurózy: A) Hysterie
- B) Neurastenie
- C) Psychastenie
HYSTERIE= emocionální život
- afektivita= zesílená citová reakce
- pořád hraje divadlo, tendence jevit se v lepším světle, snaha upoutat pozornost, většinou si to neuvědomuje
Hystrón= herec, hraje, předvádí, přehnané složky osobnosti
Hysterik= egocentrik, citově labilní, chce udělat dojem, labilita, náladovost
- stereotypnost chování
Hysterická hluchota, slepota= následek záchvatu afektu
- negativní projevy: třes, tik, poruchy vědomí
způsob jednání se osvědčil
NEURASTENIE= nervová slabost, porucha vegetativního nervstva
- porucha spánku, příjmu potravy, sexuality, potence, frigidita, únava
- chronický únavový syndrom
PSYCHASTENIE= neadekvátní chování
pedant= puntičkář, pořádek
vyhovuje jim to…
Asociální osobnosti= psychopatické až asociální osobnosti
- proti společenským pravidlům
Vrah..IQ …pocit viny, svědomí, stud….. př. pedofílie, sexuální úchylky
Léčení duševních chorob
- I) Léky- psychofarmaka– psychotropní látky® ovlivňují psychiku
– útlum nebo nabuzení
Zklidňující– Antidepresiva
Antifobika
Neuroleptika
Nabuzující= psychostimulanty
Halucinogeny® psychedelický stav= zvýšení představivosti, mánie, tvary
…stavy poté se liší: fóbie, děsy, strach
- II) Psychoterapeuticky® metody
kolektivní terapie… psychodrama= přehrání situace
- individuální: pacient + terapeut
- skupinové- jen klienti nebo klienti + terapeut
Přístup: 1/ autoritativně ( říká, co má dělat)
2/ empatie- vcítí se
3/ princip abreakce= vyvolání negativních zážitků® uvědomění® zrušení
4/ hypnóza
Problematika RODINY
Úkoly: 1) vyživovací povinnost
2) biologická
3) reprodukce
4) výchovná
5) ekonomická
6) psychologická ( zázemí, vztahy, podpora)
Gender problematika– rozpor pohlaví ♀ X ♂….emancipace