Maturitní otázky z Informatiky
Obsah
1.Popis a nastavení počítačového HW, základní principy fungování výpočetní techniky. 7
- Koncepce počítačové technologie, strojový kód, komunikace uživatele a HW… 7
- Počítačové komponenty, vyjmenování, popis, zapojení do základní desky. 7
- BIOS, nastavení BIOSU, funkce BIOSU, Extended Firmware Interface. 7
- Procesor, technologie procesoru, instrukce procesoru, taktování a chlazení 7
- Grafické karty, funkce, význam, technologie rozšiřující možnosti grafiky. 7
- Vnitřní a vnější paměti; záznamová média (FDD, HDD, DVD, Blue-Ray). 7
- /praktická ukázka – zapojení komponent a popis základní desky, popis obrázku. 7
- Rozdělení SW podle využití a nasazení v praxi 7
- Nejdůležitější kancelářský software. 7
- Multimediální software (Sony Vegas, Pinnacle, SW pro přehrávání multimédií). 7
- Antiviry a jejich význam v praxi 7
- Grafický software, popis funkcí a nasazení v praxi 7
- Ostatní SW (CAD, utility, podnikové aplikace, kompilery, výukové programy). 7
- Programovací jazyky (příklady a použití), API (Aplikační rozhraní). 7
- /praktická ukázka – Corel Draw – manipulace s objekty, nástrojové lišty. 7
- Nejběžnější kancelářský software, rozdělení podle funkcí 7
- MS Excel, popis využití tabulkového softwaru. 7
- MS Access, vysvětlení tvorby jednoduché databáze. 7
- MS Outlook, funkce a význam poštovního klienta (alternativní klienti). 7
- MS Powerpoint, využití v praxi, možnosti prezentací 7
- Spolupráce aplikací Office (exporty a importy souborů). 7
- /praktická ukázka – vytvoření jednoduché prezentace – možnosti animací 7
- spolupráce aplikací – exporty souborů. 7
- Historie Internetu (ARPANET, CESNET, NFS Net), terminálové sítě. 8
- Komercionalizace internetu (boj o otevřený internet). 8
- Internetové prohlížeče- jejich historie, verze, rozdíly, kompatibilita. 8
- Služby internetu (e-mail, google documents, sociální sítě, diskusní fóra). 8
- Webhosting, služby webhostingu, teorie webhostingu. 8
- Jaký SW se používá pro on-line komunikaci, socializace na internetu (Web 2.0, Web 3.0). 8
- /praktická ukázka – příkazový řádek, funkce tracert, ping, ipconfig. 8
- Popis a smysl programování (proč umět programovat). 9
- Proměnné, způsob vyjádření proměnné, příkazy. 9
- Operátory, operandy a operace. 9
- Příklady funkcí a příklady algoritmu. 9
- /praktická ukázka: zápis proměnné a její vyvolání – způsob práce v programovacím jazyce. 9
- Nejběžnější grafické programy. 9
- Grafické formáty (.jpg, .bmp, .gif.) vysvětlení jejich využití 9
- Využití bitmapu a vektoru. 9
- Základy kompozice (tvary, linie..). 9
- Interaktivní počítačová grafika (principy a praktické aplikace, typy problémů). 9
- Vysvětlení rozdílu mezi jednotlivými grafickými aplikacemi 9
- /praktická ukázka – bezierův režim a jeho využití, manipulace s objekty. 9
- Základní principy 3D grafiky (teorie a termíny 3D počítačové grafiky). 9
- Způsoby a implementace, 3D modelování 9
- 3D modelovací programy, využití 3D grafiky (ve filmech, hrách). 9
- Rozdíly mezi 2D a 3D grafikou, procesy modelování 9
- 3D tisk, principy 3D tisku. 9
- /ukázka 3D modelování (blender, AI….). 9
- jaké znáte formáty digitálního videa – popiš, rozděl, v jakých programech se používají 9
- Youtube, využití 9
- Editace videí, popiš základní postup. 9
- Multimediální kodeky. 9
- Streamování videí, videokonference. 9
- /praktická ukázka Youtube. 9
- Jednoduché (čísla a řetězce). 10
- Operace s hodnotami a proměnnými jednoduchých typů. 10
- Složené (seznamy, množiny, dictionaries). 10
- Operace s hodnotami a proměnnými složených typů. 10
- Stringy a Sekvence. 10
- /praktická ukázka. 10
- Tabulky a Relace. 10
- Filtrace a řazení 10
- Teorie relačních databází (smysl a praktická využití). 10
- Dotazy. 10
- Sestavy. 10
- Nasazení MS Access v praxi, principy práce s MS Access. 10
- /popis databázové aplikace – jednotlivých objektů – vysvětlení rozdílu mezi nimi 10
- Definuj použití v kancelářské praxi 10
- Automatizace činností pomocí tabulkového procesoru (praktické aplikace). 10
- Základy práce s tabulkovým procesorem.. 10
- Tvorba tabulek, formátování tabulek. 10
- Vytvoření grafů, typy grafů, úprava grafů (vhodnost a přiměřenost typu grafu). 10
- Zpracování praktického příkladu (přehled průměrných teplot, průměrná mzda, další využití), výhody grafického znázornění 10
- /praktická ukázka – vytvoření a nastavení grafů. 10
- Definuj použití 11
- Formátování textu. 11
- Vkládání tabulek. 11
- Vkládání obrázků. 11
- Formátování dokumentu. 11
- Zpracování praktického příkladu, strukturovaný dokument. 11
- /praktická ukázka – vytvoření kvalitního obsah. 11
- Popis účelu prezentačních programů. 11
- Výhody, nevýhody prezentačních programů. 11
- Rozšířené možnosti prezentačních programů. 11
- Multimediální obsah prezentací, vkládání multimediálního obsahu. 11
- / ukázka nastavení animací v powerpointu. 11
- Co je LAN, Co je WAN, Navrhni strukturu LAN.. 11
- Topologie sítě (fyzická, logická). 11
- Internet a paket (vývoj internetu a ethernetu, teorie paketů). 11
- HW a SW pro datové komunikace. 11
- TCP, DHCP, DNS, Proxy, Firewall, definice a popis funkcí 11
- Transportní , Aplikační vrstva (šifrování a cerfifikování). 11
- Bezpečnost webu (veřejné a privátní klíče, certifikační autority). 11
- Principy návrhu sítě (technické řešení, použitelnost, ohledy na náklady). 11
- /praktická ukázka – příkazový řádek, funkce tracert, ping, ipconfig. 11
- Selection sort. 11
- Bubblesort. 11
- Quick sort. 11
- Counting sort. 11
- Srovnání algoritmů z hlediska časové složitosti 11
17.* Teorie, vývoj a filozofie operačních systémů. 12
- Vývoj operačních systémů. 12
- Hlavní myšlenky a principy fungování a návrhu operačních systémů. 12
- Operační systémy v kontextu doby. 12
- Realtimové, distribuované a cloudové operační systémy. 12
- Integrace, kompatibilita a nasazení různorodých operačních systémů. 12
- Teorie operačních systémů (pojmy proces, úloha, kontext procesu). 12
- Struktura operačních systémů, typy architektur. 12
- Historie, Operační systémy v praxi 12
- Mobilní operační systémy a druhy operačních systémů pro přenosná zařízení 12
- Tablety , Chytré telefony. 12
- Synchronizace s přenosnými zařízeními, vývoj přenosných zařízení 12
- deployment. 12
- / nastavení operačního systému v ovládacích panelech, správce úloh, nastavení zabezpečení 12
20*. Integrovaná vývojová prostředí a herní engine. 12
- Nejběžnější IDE. 12
- Smysl a využití IDE. 12
- Herní engine (Unreal Engine, Unity). 12
- Výhody a aplikace integrovaných vývojových prostředí 12
- .NetFramework, Silverlight ….. 12
- Historie obchodování na internetu. 13
- Výhody, nevýhody obchodování na internetu (způsoby placení na internetu). 13
- Virtuální měny a virtuální statky, platební sítě a jejich dopady. 13
- Obchodní modely na internetu, tvorba elektronických obchodů a tržišť. 13
- Online aukce, způsoby a implementace. 13
- Trendy a budoucnost v obchodování na internetu. 13
- /ukázka esphop nakupování – popis programování zamyšlení na koncepcí eshopů. 13
- Popis a teorie HTML, XML a CSS. 13
- Webdesign, teorie webdesignu, zásady webdesignu. 13
- Využití a nasazení HTML. 13
- SEO (Search engine optimalization). 13
- Výhody a užití CSS. 13
- /ukázka pozicování objektů v |CSS. 13
- Zhodnocení dnešních technologií 13
- Trendy ve vývoji informačních technologií 13
- Možná budoucnost informačních technologií 13
- Kybernetické útoky, kyberkriminalita. 13
- Superpočítače a jejich využití 13
- Technologická singularita. 13
- popis a rozdělení vstupních a výstupních zařízení 13
- klávesnice, myš a jiné moderní ovládací prvky dnešních počítačů. 13
- herní zařízení včetně zobrazovacích zařízení pro virtuální realitu. 13
- tablet, scanner. 13
- kancelářské periferie (tiskárny, jejich rozdělení, popis, princip tisku). 13
- /nastavení připojení periferií, popis správce zařízení 13
- Základní principy. 14
- Zdraví a informační technologie. 14
- Bezpečnost při práci s počítači, ochrana dětí při práci s informačními technologiemi 14
- Vysvětli principy etického jednání v IT. 14
- Etická a bezpečnostní politika ve firmách a institucích. 14
- Etika na internetu. 14
- /popis nastavení zabezpečení firemní sítě (firewall…). 14
- Co je databáze, principy a koncepty relační databáze. 14
- Popis jazyka SQL. 14
- Příkaz SELECT. 14
- Příkaz UPDATE. 14
- Příkaz INSERT. 14
- Příkaz DELETE. 14
- Vizualizace dat. 14
Maturitní otázky z předmětu
INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
pro školní rok 2015/2016
1.Popis a nastavení počítačového HW, základní principy fungování výpočetní techniky
· Koncepce počítačové technologie, strojový kód, komunikace uživatele a HW
· Počítačové komponenty, vyjmenování, popis, zapojení do základní desky
· BIOS, nastavení BIOSU, funkce BIOSU, Extended Firmware Interface
· Procesor, technologie procesoru, instrukce procesoru, taktování a chlazení
· Grafické karty, funkce, význam, technologie rozšiřující možnosti grafiky
· Vnitřní a vnější paměti; záznamová média (FDD, HDD, DVD, Blue-Ray)
· /praktická ukázka – zapojení komponent a popis základní desky, popis obrázku
2. Software – obecné rozdělení softwaru
· Rozdělení SW podle využití a nasazení v praxi
· Nejdůležitější kancelářský software
· Multimediální software (Sony Vegas, Pinnacle, SW pro přehrávání multimédií)
· Antiviry a jejich význam v praxi
· Grafický software, popis funkcí a nasazení v praxi
· Ostatní SW (CAD, utility, podnikové aplikace, kompilery, výukové programy)
· Programovací jazyky (příklady a použití), API (Aplikační rozhraní)
· /praktická ukázka – Corel Draw – manipulace s objekty, nástrojové lišty
3. MS Office
· Nejběžnější kancelářský software, rozdělení podle funkcí
· MS Excel, popis využití tabulkového softwaru
· MS Access, vysvětlení tvorby jednoduché databáze
· MS Outlook, funkce a význam poštovního klienta (alternativní klienti)
· MS Powerpoint, využití v praxi, možnosti prezentací
· Spolupráce aplikací Office (exporty a importy souborů)
· /praktická ukázka – vytvoření jednoduché prezentace – možnosti animací
· spolupráce aplikací – exporty souborů
4. Internet a historie internetové komunikace
· Historie Internetu (ARPANET, CESNET, NFS Net), terminálové sítě
· Komercionalizace internetu (boj o otevřený internet)
· Internetové prohlížeče- jejich historie, verze, rozdíly, kompatibilita
· Služby internetu (e-mail, google documents, sociální sítě, diskusní fóra)
· Webhosting, služby webhostingu, teorie webhostingu
· Jaký SW se používá pro on-line komunikaci, socializace na internetu (Web 2.0, Web 3.0)
· /praktická ukázka – příkazový řádek, funkce tracert, ping, ipconfig
5. Obecný úvod do programování a algoritmizace
· Popis a smysl programování (proč umět programovat)
· Proměnné, způsob vyjádření proměnné, příkazy
· Operátory, operandy a operace
· Příklady funkcí a příklady algoritmu
· /praktická ukázka: zápis proměnné a její vyvolání – způsob práce v programovacím jazyce
6. Počítačová grafika
· Nejběžnější grafické programy
· Grafické formáty (.jpg, .bmp, .gif.) vysvětlení jejich využití
· Využití bitmapu a vektoru
· Základy kompozice (tvary, linie..)
· Interaktivní počítačová grafika (principy a praktické aplikace, typy problémů)
· Vysvětlení rozdílu mezi jednotlivými grafickými aplikacemi
· /praktická ukázka – bezierův režim a jeho využití, manipulace s objekty
7. 3D Modelování a 3D počítačová grafika, Animační technologie
· Základní principy 3D grafiky (teorie a termíny 3D počítačové grafiky)
· Způsoby a implementace, 3D modelování
· 3D modelovací programy, využití 3D grafiky (ve filmech, hrách)
· Rozdíly mezi 2D a 3D grafikou, procesy modelování
· 3D tisk, principy 3D tisku
· /ukázka 3D modelování (blender, AI….)
8. Formáty digitálního videa a programy na přehrávání videa, multimediální kodeky
· jaké znáte formáty digitálního videa – popiš, rozděl, v jakých programech se používají
· Youtube, využití
· Editace videí, popiš základní postup
· Multimediální kodeky
· Streamování videí, videokonference
· /praktická ukázka Youtube
9. Algoritmus, jeho definice a způsoby vyjádření
- Definice algoritmu
- Vlastnosti algoritmu
- Písemné vyjádření algoritmu
- Grafické vyjádření algoritmu
/praktická ukázka
10. Základní datové typy
· Jednoduché (čísla a řetězce)
· Operace s hodnotami a proměnnými jednoduchých typů
· Složené (seznamy, množiny, dictionaries)
· Operace s hodnotami a proměnnými složených typů
· Stringy a Sekvence
· /praktická ukázka
11. Access
· Tabulky a Relace
· Filtrace a řazení
· Teorie relačních databází (smysl a praktická využití)
· Dotazy
· Sestavy
· Nasazení MS Access v praxi, principy práce s MS Access
· /popis databázové aplikace – jednotlivých objektů – vysvětlení rozdílu mezi nimi
12. Tabulkový procesor
· Definuj použití v kancelářské praxi
· Automatizace činností pomocí tabulkového procesoru (praktické aplikace)
· Základy práce s tabulkovým procesorem
· Tvorba tabulek, formátování tabulek
· Vytvoření grafů, typy grafů, úprava grafů (vhodnost a přiměřenost typu grafu)
· Zpracování praktického příkladu (přehled průměrných teplot, průměrná mzda, další využití), výhody grafického znázornění
· /praktická ukázka – vytvoření a nastavení grafů
13. Textový procesor
· Definuj použití
· Formátování textu
· Vkládání tabulek
· Vkládání obrázků
· Formátování dokumentu
· Zpracování praktického příkladu, strukturovaný dokument
· /praktická ukázka – vytvoření kvalitního obsah
14. Prezentační programy
· Popis účelu prezentačních programů
· Výhody, nevýhody prezentačních programů
· Rozšířené možnosti prezentačních programů
· Multimediální obsah prezentací, vkládání multimediálního obsahu
· / ukázka nastavení animací v powerpointu
15. Technologie datové komunikace, její principy a způsoby implementace
· Co je LAN, Co je WAN, Navrhni strukturu LAN
· Topologie sítě (fyzická, logická)
· Internet a paket (vývoj internetu a ethernetu, teorie paketů)
· HW a SW pro datové komunikace
· TCP, DHCP, DNS, Proxy, Firewall, definice a popis funkcí
· Transportní , Aplikační vrstva (šifrování a cerfifikování)
· Bezpečnost webu (veřejné a privátní klíče, certifikační autority)
· Principy návrhu sítě (technické řešení, použitelnost, ohledy na náklady)
· /praktická ukázka – příkazový řádek, funkce tracert, ping, ipconfig
16. Třídící/řadící algoritmy
· Selection sort
· Bubblesort
· Quick sort
· Counting sort
· Srovnání algoritmů z hlediska časové složitosti
17.* Teorie, vývoj a filozofie operačních systémů
· Vývoj operačních systémů
· Hlavní myšlenky a principy fungování a návrhu operačních systémů
· Operační systémy v kontextu doby
· Realtimové, distribuované a cloudové operační systémy
· Integrace, kompatibilita a nasazení různorodých operačních systémů
18. Operační systémy pro nepřenosná a přenosná zařízení
· Teorie operačních systémů (pojmy proces, úloha, kontext procesu)
· Struktura operačních systémů, typy architektur
· Historie, Operační systémy v praxi
· Mobilní operační systémy a druhy operačních systémů pro přenosná zařízení
· Tablety , Chytré telefony
· Synchronizace s přenosnými zařízeními, vývoj přenosných zařízení
· deployment
· / nastavení operačního systému v ovládacích panelech, správce úloh, nastavení zabezpečení
19. Vyhledávací algoritmy
· Hledání extrému
· Binární vyhledávání
· Interpolační vyhledávání
20*. Integrovaná vývojová prostředí a herní engine
· Nejběžnější IDE
· Smysl a využití IDE
· Herní engine (Unreal Engine, Unity)
· Výhody a aplikace integrovaných vývojových prostředí
· .NetFramework, Silverlight …
20. Obchodování na internetu
· Historie obchodování na internetu
· Výhody, nevýhody obchodování na internetu (způsoby placení na internetu)
· Virtuální měny a virtuální statky, platební sítě a jejich dopady
· Obchodní modely na internetu, tvorba elektronických obchodů a tržišť
· Online aukce, způsoby a implementace
· Trendy a budoucnost v obchodování na internetu
· /ukázka esphop nakupování – popis programování zamyšlení na koncepcí eshopů
21. Základy HTML, CSS a teorie Web Designu, SEO
· Popis a teorie HTML, XML a CSS
· Webdesign, teorie webdesignu, zásady webdesignu
· Využití a nasazení HTML
· SEO (Search engine optimalization)
· Výhody a užití CSS
· /ukázka pozicování objektů v |CSS
22. Budoucnost informačních technologií
· Zhodnocení dnešních technologií
· Trendy ve vývoji informačních technologií
· Možná budoucnost informačních technologií
· Kybernetické útoky, kyberkriminalita
· Superpočítače a jejich využití
· Technologická singularita
23. Počítačové periferie
· popis a rozdělení vstupních a výstupních zařízení
· klávesnice, myš a jiné moderní ovládací prvky dnešních počítačů
· herní zařízení včetně zobrazovacích zařízení pro virtuální realitu
· tablet, scanner
· kancelářské periferie (tiskárny, jejich rozdělení, popis, princip tisku)
· /nastavení připojení periferií, popis správce zařízení
24. Bezpečnost, hygiena a etika při práci s informačními technologiemi
· Základní principy
· Zdraví a informační technologie
· Bezpečnost při práci s počítači, ochrana dětí při práci s informačními technologiemi
· Vysvětli principy etického jednání v IT
· Etická a bezpečnostní politika ve firmách a institucích
· Etika na internetu
· /popis nastavení zabezpečení firemní sítě (firewall…)