Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Šikana
S e x u á l n í z n e u ž í v á n í – zvláštním případem zneužívání
– zneužívání mimo rodinu, nejčastěji vzdálenější příbuzní (strýcové, dědové, nevlastní
otcové)
vlastní otcové zneužívající dceru – intelektově podprůměrní, psychopati, anomální osob.
– schizofrenie, demence, pedofilie
– alkoholici, drogově závislí, odmítání vlastními ženami
! Někdy dávají dívky otci samy podnět – zneužívané dítě finančně vydírá pod pohrůžkou,
že zveřejní, co se v rodině děje
! Nárůst incestních poměrů mezi matkou a synem (matky citově neuspokojené, často
rozvedené, netroufají si navázat vztah k novému muži,
vyvine se z běžných mateřských něžností; dítě může hrát
aktivní roli (př. schizofrenie – díky ní je sexualita syna
odbrzděna a matka mu vyhoví v představě, že ho zklidní
a normalizuje chování)
FORMY: a) nekontaktní sexuální chování – exhibicionismus, voyerismus, obscénní
telefonáty – děsí
- b) kontaktní sexuální chování – osahávání, koitus
- c) sexuální využívání dětí – pornografie, prostituce
Důsledky: obtížné dospívání, paradoxně se může fixovat na rodiče, který zneužívá (zvl. syn)
problém. Navazování vztahů k opačnému pohlaví
dívky – stávají se se prostitutkami, chladný postoj k sexu
chlapci – propadají drogám, alkoholu, nepřátelský postoj k druhému pohlaví,
mnoho z nich žije bez trvalého partnerského vztahu
– většina dětí tají zneužívání do dospělosti, proto je obtížné je zjistit a chránit
je před nimi
– odhaleno při psychologickém, psychiatrickém, pediatrickém vyšetření dítěte
– podnětem depresivní nálada dítěte
Vyšetření: pouze 1x /velkým stresem/, za přítomnosti rodiče, který nezneužívá
provádí speciálně trénovaní policisté s využívání pomůcek – velké loutky, kresby
Co dělat v případě podezření?
– promluvit o dotycích „ dobrých“ a „ nedobrých“
– nesprávnost utajování
– nepřenášet na dítě vlastní obavy
– nikoho neobviňovat, zvláště ne dítě
– poukázat na fyzický příznak
– dopracování se k pravdě může trvat několik týdnů (otevřeně se zeptáme, až je dítě dostateč.
připraveno)
PREVENCE (pro děti)
- Moje tělo patří jenom mně (právo chránit vlastní tělo)
- Intuice (vlastní pocity měřítkem hodnocení ohrožení)
- Styky a dotýkání (rozeznat špatné, odmítnout z vlastní vůle)
- Říci ne, bránit se, neposlouchat! PRÁVO dítěte.
- Rozlišovat tajemství (která prožívají špatně, úzkostně, sdělit přátelům, dospělým)
- POMOC (děti se učí znát, kde hledat pomoc) – ve škole informační letáky,…
Pozn. Důležitým činitelem průběhu i zvládání sexuálního zneužívání dítěte je matka.
Pokud je dítě dlouhodobě zneužívaní je o tom zpravidla informována.
Jsou volena tato řešení:
- a) poskytne dítěti jednoznačnou ochranu i za cenu konfliktu v rodině a vlastní sociální
Újmy (pro dítě jistota, zázemí)
- b) matka dítěti neuvěří (nechce věřit), popírá, že by se něco takového mohlo stát, není
schopna situaci řešit
– chladné, distancují se, obviňují dítě
– nechtějí o problému vědět (nemusí řešit)
– starší dívka zneužívána (matku traumatizovat v její roli – nahrazena mladší, ona
je nežádoucí; matky jsou slabé, závislé, nemají dostatečnou
sebedůvěru, jsou bezohledné, bojí se násilníka
Fyzické týrání
Znaky: poranění nebo popáleniny nevysvětlitelného původu
vysvětlení poranění dítětem nebo dospělou osobou nepravděpodobná!
nechuť dítěte hovořit o poraněních, neochota odhalovat paže a nohy v horkých dnech
pohmožděniny „ měkkých“ částí těla ( nadloktí, stehen, tváří) – následkem štípání,
kousání, bití. Pozn. NE lokty a kolena!
lysiny
strach ze styku s rodiči, strach jít domů, chronické útěky od rodičů
strach z lékařské pomoci
Důsledky: agresivita vůči ostatním, strach z rodičů,…
sklony k sebetrýznění (vytrhávání vlasů, tlučení hlavou)
CITOVÉ STRÁDÁNÍ !!
Tresty: odnětí svobody (podmínečné propuštění spojené s protialkohol. léčením)
léčba obou rodičů
Pomoc: Sociálně – právní ochrana dětí – oddělení péče o děti a rodinu, odbor sociálních věcí
a zdravotnictví, kurátor mládeže
Dětské krizové centrum, Linky důvěry, Fond ohrožených dětí, Bílý kruh bezpečí
Zanedbávání dětí
Znaky : mají trvale hlad, nedodržují základní hygienická pravidla, chronická únava, omšelé
oblečení, znečištěné, zapáchající
– vyzáblé, pozdní příchody do školy nebo chodí za školu
– postrádají sociabilní chování, nutkání ke krádežím, útěky z domova
– neurotické chování, malá sebeúcta
Emocionální zneužívání
lze těžko odhalit, odehrává se v srdci dítěte, dítěti je sugerováno, že je hloupé, neužitečné,
ošklivé, nechtěné = dítě tomu nakonec uvěří
– láska upírána nebo vázána na podmínky (za splnění podmínek si vyslouží lásku)
-nikdy si není jisto, zda je někdo miluje, nemůže počítat s oporou rodičů – CITOVĚ
STRÁDÁ!
Důsledky: opoždění mentální, fyzické, citové
podceňování se, obavy z nové situace, nejistota ve vztazích (neví jak udržet přá-
telství)
chová se pasivně, extrémně agresivně, neurotické chování (cucání prstů, vytrhává
ní vlasů, bezdůvodné mytí, nepřiměřeně reaguje na bolest (hysterie x necítí bolest)
hledá pobyt v jiné rodině (i když je návštěva nevhodná), sklon k drogám
Šikana
= jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně týrá a zotročuje spolužáka
či spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci
Formy:
a/ fyzická – bití, fackování, kopání, tahání za vlasy, věšení…
b/ slovní agrese a zastrašování zbraněmi – vyhrožování, vysmívání
c/ krádeže, ničení a manipulace s věcmi
d/ násilné manipulativní příkazy – zákaz mluvení s kamarádem, vynucena práce
za agresora
e/ zraňování izolací, ignorace, pomlouvání / často mezi dívkami/
Agresor – chlapci i děvčata
– mají potřebu ovládat druhé, bezohledně se prosazovat, touží po moci, chtějí být
rádi se předvádějí
– hrubý, impulzivní, kázeňské problémy / agrese a brutalita u rodičů/
– slušný, kultivovaný, zvýšeně úzkostný, šikana cílená, beze svědků / vychov.vojenským
řádem bez lásky
– srandista, značná sebedůvěra, šikanuje pro zábavu
P r o č t o d ě l a j í ?
– mají nedostatek rodičovské lásky, sami jsou doma ponižováni, biti, jsou lhostejní,
nepřátelští, násilnosti jsou jim tolerovány, nemají žádné zájmy
Oběť – chlapci či děvčata, kteří
– jsou nějak výjimeční
– mají nějaký handicap, liší se od ostatních, mají nízké sebevědomí, nedokáží se bránit
těžko se prosazují
Projevy chování, které mohou svědčit o šikaně:
– dítě je často samo, je nejisté, má-li promluvit před třídou, působí smutně, zhoršuje se
jeho prospěch, má poškozené věci, odřeniny – nedovede je uspokojivě vysvětlit,
ve škole vyhledává blízkost učitelů
– ze školy chodí hladové
– usíná s pláčem, křičí ze snu
– žádá o peníze a nedokáže zdůvodnit jejich potřebu
– je neobvykle agresivní
– zdržuje se doma více, než mělo ve zvyku
POSTUP RODIČU :
- Poskytnout dítěti maximální oporu
- Oba rodiče navštíví ředitele školy a třídního učitele
- Podle situace ve škole a dalších okolnostech uvažovat o dalších opatřeních
Šikana je vedena pod paragrafy: výtržnost, ublížení na zdraví, omezování osobní svobody, týrání svěřené osoby atd.
Pomoc těmto dětem poskytují pedag.psycholog.poradny a další…
————————————————————————————————————–
CAN- syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte …… trpí 1-2% dětí
Základní charakteristika: necitlivost a bezohlednost k dítěti, jeho podřízení nebo
využití k uspokojení potřeb dospělého. Poškozuje tělesný, duševní a soc. vývoj (popř. smrt)