Pedagogika volného času
Specifickými obory pedagogiky jsou teorie výchovy mimo vyučování, která zkoumá zákonitost výchovy mimo vyučování; a pedagogika volného času, která zkoumá výchovu člověka pro volný čas a ve volném čase.
Čas v životě člověka můžeme rozdělit na pracovní (zaměstnání, vyučování), mimopracovní (doprava, spánek) a volný (psaní dopisů, procházky, hra). Volný čas je takový čas, který zbývá po splnění všech povinností a se kterým může člověk svobodně manipulovat.
Výchova mimo vyučování (VMV) má za úkol výchovné působení na děti v době mimo vyučování. Zajišťují ji instituce pro volný čas a zájmové činnosti. Tyto instituce jsou sociální útvary, které se snaží o uspokojení společenských a individuálních potřeb. Cílem výchovy mimo vyučování je vést jedince ke kulturnímu využívání volného času, seberealizaci a rozvoji.
význam VMV:
- pedagogický – rozvoj osobnosti, poznatků
- psychologický – seberealizace člověka
- sociální – umožňuje prevenci negativních společenských jevů, usnadňuje socializaci člověka, společensky prospěšná činnost ve volném čase přispívá k rozvoji společnosti
- hygienický (zdravotní) – regenerace sil, upevňování zdraví
funkce VMV:
- výchovná – prostřednictvím pestrých zájmových činností se děti motivují k hodnotnému využití volného času, získávání vědomostí, dovedností a návyků a tím přispívají k celoživotnímu vzdělávání
- zdravotní – podporuje zdravý tělesný a duševní vývoj
- sociální – zajišťuje péči v době, kdy se nemohou rodiče věnovat dětem, zajišťuje i stravování, rozvíjení žádoucích sociálních vztahů, může pomoci k vyrovnání rozdílů povahy rodin s odlišným materiálním s podnětným zázemím
- preventivní a rozvojové zaměření výchovy
- primární prevence – určena celé populaci
- sekundární prevence – zahrnuje aktivity na kriminálně rizikové jedince a skupiny nebo jedince, kteří mohou být ohroženi (minoritní skupiny, oblasti s velkou kriminalitou)
- terciární prevence – léčení závadového jednání
principy VMV:
- princip dobrovolnosti – dítě se VMV účastní dobrovolně, je to jeho svobodné rozhodnutí pro činnost, je to také dobrovolná služba rodině (školní družiny, kluby)
- princip pestrosti, zajímavosti, přitažlivosti – obsah, metody, formy práce
- princip rekreace, relaxace – hry
- princip všeobecné přístupnosti – všem různorodým skupinám (mentálně postižení, sociální skupiny, zájmové skupiny)
- princip integrace – začlenění i zdravotně postižených
- princip humanizace- úcta k dítěti, pedagogovi
- princip individualizace – respektování jedinečnosti každé osobnosti
- princip seberealizace a sebevzdělávání – vytváření si zájmů, samostatné studium
obsah výchovy mimo vyučování:
- odpočinková nebo rekreační činnost – pomáhají odstraňovat únavu z vyučování, kompenzují jednostranné zapojení žáků ve škole
- odpočinková činnost – je to velmi klidná, pohybově i psychicky nenáročná činnost, např. klid na lehátku, koberci, křesle, klidné hry námětové, konstruktivní, stolní, prohlížení obrázků, sledování televize, poslouchání pohádky, čtení, neformální rozhovory vychovatelů s žáky. Nejvydatnější formou odpočinku je spánek
- rekreační činnost – má charakter vydatné pohybové aktivity, nejlépe na zdravém vzduchu, např. tělovýchovná, manuálně pracovní činnost – vycházky se sportovními, turistickými, přírodovědnými a jinými prvky, kalanetika, správné držení těla
Únava je fyziologický jev, kterým se organismus brání proti přetížení, jeho podstatou jsou změny funkce mozkové kůry. Školní vyučování vyvolává u žáků únavu psychickou i fyzickou. Příčinou fyzické únavy je nerovnoměrné zatížení svalových skupin a příčinami fyzické únavy jsou průběh myšlenkových operací, pracovní tempo a požadavky učitele. Nedostatek odpočinkové a rekreační činnosti vede k přetížení, nepozornosti, vzdorovitosti, odmítání poslušnosti a poruchám chování.
křivka výkonnosti:
VÝKONNOST
6 10 12 13 15 18 ČAS
- zájmové činnosti – rozvíjejí potřeby, zájmy a sklony s potřebami a zájmy společnosti.
Podílí se na rozvoji biologickém (tělesném) a psychickém (rozumový, citový, volní, sociální).
druhy zájmové činnosti:
- společenskovědní – seznámení se společenským děním, vzdělávání jazykové, filatelistický, historický kroužek
- přírodovědná – úkolem je vypěstovat vztah k přírodě (ochrana, pěstitelství, chovatelství, živá i neživá příroda)
- pracovně-technická – vztah k práci, manuální dovednosti, seznámení s technikou, tvořivost, profesionální orientace
- esteticko-výchovná – hudební, výtvarná, literárně-dramatická činnost, estetický vztah k přírodě, společnosti, materiálním a kulturním hodnotám, rozvoj tvořivosti, kultura chování, pěstování vkusu
- tělovýchovná, sportovní a turistická – fyzická zdatnost, psychická odolnost, pozitivní vliv na zdraví, znalosti, dovednosti (šplhat, skákat přes švihadlo), návyky
- příprava na vyučování – cílem je pomoci škole v přípravě na vyučování, pomáhá plnit úkoly uložené školou, nutná spolupráce učitele a vychovatele. Formy: písemná příprava, didaktické hry, ověřování poznatků v praxi. Pozornost je věnována dětem z málo podnětného prostředí
- sebeobslužná činnost – slouží k upevnění hygienických návyků, kulturních návyků, péče o vlastní osobu, ale i osobní majetek, čistota prostředí, jednání s lidmi
- společensko prospěšná činnost – slouží ve prospěch menšího či většího kolektivu, např. vystoupení pro mateřskou školu či dětský domov, sběr, vysazování stromků
Zařízení VMV:
- školská výchovná zařízení pro VMV
- školní družiny, školní kluby, domovy mládeže, domy dětí a mládeže, střediska volného času
- zařízení pro náhradní rodinnou péči
- dětské domovy, diagnostické ústavy, výchovné ústavy
- zařízení spadající pod rezort ministerstva zdravotnictví
- nemocnice, léčebny
- zařízení v rezortu ministerstva práce a sociálních věcí
- ústavy sociální péče, domovy důchodců, domy s pečovatelskou službou
- kulturní instituce
- divadla, kina, koncertní síně, galerie
- osvětové instituce
- knihovny, planetária, zoo, naučné stezky
- hromadně sdělovací prostředky
- tisk, rozhlas, televize, internet
- sdružení pro děti a mládež
- Junák, Hnutí Brontosaurus, Česká tábornická unie, Duha, Sokol, Český červený kříž
- politické strany konající činnost s dětmi
Školní družina (ŠD)
- je to výchovně vzdělávací zařízení, které je součástí ZŠ, víceletých gymnázií a ZŠ pro děti se zdravotním postižením (zrakově, sluchově, řečově), je určena pro žáky 1. – 5. ročníku
- úkolem je zajišťovat kvalifikovanou výchovně vzdělávací práci v době mimo vyučování, o prázdninách, ve spolupráci se školou, s rodinou a dalšími organizacemi a institucemi
- obsah: odpočinková, rekreační, zájmová činnost, příprava na vyučování
- docházka je dobrovolná a pravidelná
- děti jsou rozděleny do oddělení, kde za kvalitu práce odpovídají vychovatelé, kteří také vedou dokumentaci
- přednostně jsou přijímány děti a 2. ročníku, zohledňují se také sociální problémy nebo jiné závažné okolnosti
Školní klub (ŠK)
- je pro žáky 6. – 9. ročníku, účast je dobrovolná
- sociální funkce zde ustupuje do pozadí a klade se větší volnost ve výběru zájmové činnosti
- provoz je od 1. září do 31. srpna !!
Domovy mládeže (DM)
- jsou učeny pro žáky středních škol a zajišťují ubytování, stravování a výchovnou péči
- navazují na činnost učitelů a výchovu rodičů
- provoz se řídí řádem DM – musí zajišťovat osm hodin spánku, vycházku, přípravu na vyučování, zájmovou činnost, návštěvy rodičů
- pobyt se uzavírá na jeden rok, poté se může přihlášení obnovit
- výchovné prostředky: režim dne, společensky prospěšná činnost (služby, výzdoba, brigády), zájmová činnost, příprava na vyučování
Střediska pro volný čas
- Domy dětí a mládeže – zájmová a rekreační činnost, různorodé kroužky
- Stanice zájmových činností – specializované na konkrétní zájmovou činnost (např. přírodovědná)
- cílem je rozvoj zájmové činnosti a má také metodickou funkci – pedagogicky školení pracovníci radí vedoucím těchto zařízení
- provozují pravidelnou zájmovou činnost (kroužky, kurzy), příležitostnou zájmovou činnost (zájezd, exkurze), spontánní aktivity (nejsou ovlivňovány pedagogem – čítárna, dětské hřiště, organizace soutěží, přehlídek vyhlašovaných MŠMT, které slouží k vyhledávání talentů), prázdninovou a víkendovou činnost (odborná pomoc, mohou se na ně obrátit učitelé, veřejnost)
- pracovníci jsou stálí a externí
Občanská sdružení pro děti a mládež:
- Junák (Skaut) – vychází ze světového skautského hnutí založeného roku 1906 B. Powelem ve Velké Británii. U nás ho zavedl profesor tělesné výchovy Antonín Svojsík roku 1912. Poslání Junáku je tělesná zdatnost, vlastenectví, rozvoj mravní stránky, vztahy mezi národy. Náplň: turistika, pobyt v přírodě, složení slibu
- Hnutí Brontosaurus – nezávislé hnutí sdružující děti a mládež zaměřené na ochranu přírody
- Sokol – založen Miroslavem Tyršem roku 1862. Usiluje o harmonii duševní i morální stránky osobnosti, mají tradice všesokolských sletů. V současné době se zabývají tělovýchovnou a osvětovou činností (knihovny, tisk)
Základní umělecká škola (ZUŠ)
- specializuje se na obory výtvarné, hudební, taneční, literárně-dramatické
- studium je základní, přípravné a rozšiřující
- účast je dobrovolná určena pro děti s nadáním
- přijímání probíhá podle průzkumu nadání v MŠ, ZŠ, SŠ
Jazykové školy
- poskytují základní jazykové vzdělání v hlavních světových jazycích
- studium probíhá v kurzech
- vyučování může být i s odborným zaměřením (politické, novinářské, kulturní)
- studium je ukončeno státní zkouškou