Maturitní otázky z pedagogiky
- Pedagogika a její předmět, vztah pedagogiky k ostatním vědám, pedagogické obory, zdroje informací v pedagogice.
Předmět pedagogiky jako vědy, stručná historie disciplíny, původ názvu – paidagogos, vývoj v rámci filosofie, Komenský jako zakladatel vědy o výchově, Lindner jako zakladatel pedagogiky na UK, prameny pedagogiky, co je to paradigma v pedagogice, funkce pedagogiky, využití pedagogiky, kdo je to pedagog – teoretik, praktik, třídění pedagogických věd – základní, hraniční, aplikované a další pedagog. disciplíny, vztah k ostatním vědám – filosofie, sociologie, psychologie, biologie atd., zdroje ke studiu pedagogiky – tištěné, elektronické, knihovny – uvést konkrétní příklady časopisů, učebnic, portálů, stránek…
Zdroje: sešit, Musil (s.10-23), Stodůlková (s.18-26).
- Základní pedagogické kategorie, výchova, vzdělávání a vzdělání, cíle edukace.
Základní pedagogické kategorie – cíle, výchova, vzdělávání, činitelé, prostředky, metody, formy, zásady. Kategorie moderní pedagogiky – edukační realita, procesy, konstrukty, prostředí. Co je to výchova, znaky výchovy, funkce výchovy. Pedagogické teorie a přístupy – optimismus, pesimismus, realismus, pragmatismus, pedocentrismus, utopismus, enviromentalismus, hereditarismus a jiné –ismy… Spojit s nějakým konkrétním představitelem. Co je to vzdělání a vzdělávání, klasifikace vzdělání, gramotnost – funkční, počítačová, matematická, ekologická. Mezinárodní klasifikace vzdělávání dle ISCED. Cíle edukace – Co je to cíl, požadavky na cíle, typy cílů, druhy cílů. Konkretizace cílů – učební osnovy, vzdělávací programy, kurikulum, Národní vzdělávací program, Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy, Individuální vzdělávací programy. Cíle v kurikulárních dokumentech –rámcový cíl, dílčí cíl, klíčové kompetence, dílčí kompetence.
Zdroje: sešit, Stodůlková (s.8-15, 28-34), Musil (s.101-127), www.rvp.cz
- Prostředky výchovy.
Rozdělení – materiální, nemateriální, hromadné sdělovací prostředky. Materiální – didaktické technické prostředky + vše co učitel používá, vybavení třídy, pomůcky… Nemateriální: Učení – podle záměrnosti, psychického procesu – senzomotorické, intelektuální, sociálně afektivní, prožitkové. Práce – fyzická, duševní – pracovní činnosti ve výchově a vzdělávání, výchovný význam. Hra + hračka – znaky, vývojové etapy, klasifikace, výchovný účinek, teorie her.
Zdroje: sešit, Stodůlková (s.34-47), Musil (s.46-56)
- Metody vzdělávání a výchovy, didaktické zásady.
Co je to metoda, jak volíme metodu, klasifikace metod – hledisko procesuální, aktivity žáků. Vzdělávací metody – klasické, aktivizující, zážitkové. Výchovné metody – rozdělení (uvědomování, návyky správného chování, podněcování a hodnocení. Stimulační a Inhibiční metody, pochvaly, tresty. Zásady efektivní komunikace. Didaktické zásady. Vše doprovodit konkrétním příkladem.
Zdroje: sešit, Stodůlková (s.47-58, 61-64), Musil (s.133-147)
- Hromadné sdělovací prostředky a jejich vliv na výchovu.
Co jsou to média, funkce médií, druhy médií, co je infotainment, média a výchova – pozitivní a negativní vliv, média a násilí, pornografie, nebezpečí na internetu, virtuální drogy, co je to digitální demence… Četba a její význam. Doplnit konkrétní příklady dětských tv programů, časopisů, knih, www stránek, programů, her…
Zdroje: sešit, Stodůlková (s.64-68).
- Sociální pedagogika a její předmět, prostředí a výchova, vliv lokálního a regionálního prostředí a jeho výchovná role, významné osobnosti dějin sociální pedagogiky.
Předmět sociální pedagogiky, prostředí výchovy – rozdělení (přírodní, společenské, kulturní), podle velikosti prostoru (mikro, mezzo, makro), charakteru (městské, venkovské, velkoměstské, sídlištní), povahy činnosti (obytné, pracovní rekreační), frekvence podnětů (chudé, optimální, přesycené), struktury a stavby podnětů, kvality podnětů. Vliv prostředí na výchovu – enviromentalismus x hereditarismus, nebo také spor nature x nurture, konvergentní teorie. Vliv prostředí na jedince (přírodní, společenské, kulturní), přirozená prostředí výchovy a jejich charakteristika (rodinné, školní, lokální, skupinové, pracovní, volnočasové). Vliv lokálního a regionálního prostředí – charakteristika město x venkov (sídliště, satelity, sousedství…). Osobnosti sociální pedagogiky: K.S. Amerling, R. Jedlička, P. Pitter, S. Breuer, J.H. Pestalozzi, Don Bosco a Salesiánská pedagogika, A. Makarenko, J. Korczak.
Zdroje: sešit
- Rodina a její význam, vývoj rodiny, typy rodin, formy rodinných vztahů, funkce rodiny, výchovné styly v rodině.
Co je to rodina, znaky rodiny, potřeby a principy rodiny, manželství a rodičovství, vývoj rodiny. Typy rodin z hlediska velikosti, úplnosti, vývoje, lékařského a poradenského, pedagogického. Formy rodinných vztahů, funkce rodiny. Rodinná výchova, výchovné styly – vhodné a nevhodné.
Zdroje: sešit, Stodůlková (s.126-127), Musil (s.75-79)
- Zákon o rodině, práva dítěte, náhradní rodinná péče, ústavní a ochranná výchova.
Zákon o rodině, úmluva o právech dítěte, náhradní rodinná péče – adopce, poručenská péče, pěstounská péče, hostitelská péče, mezinárodní adopce, adopce na dálku, Sos dětské vesničky, Klokánky. Ústavní a ochranná výchova – diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy.
Zdroje: sešit, Musil (s.79-92), Stodůlková (s.106-110, 140-148)
- Týrané a zneužívané dítě, syndrom CAN, sexuální deviace, možnosti intervence školského zařízení.
Týrané a zanedbávané dítě – co to je syndrom CAN, projevy týrání (fyzické, psychické), typy zneužívání a týrání, kdo se týrání dopouští, jaké děti jsou rizikové, jak rozpozná učitel takové dítě a jak může pomoci škola. Sexuální zneužívání – co to je, právní hledisko. Statistika – kdo, jak dlouho je zneužíván a kým, svěřují se ? komu? Následky sexuálního zneužívání, druhy sexuálního zneužívání. Jak může pomoci škola? Pachatelé – sex. devianti. Zmínit ty nejčastější – pedofilie, exhibicionismus, sadismus, masochismus, voyerství, frotérství, transvestismus x transsexualita, co je to incest, homosexualita a pohled na ní.
Zdroje: sešit, Musil (s.228-229)
- Klima školy a klima třídy, zjišťování klimatu třídy, postupy jak zlepšit klima třídy.
Co to je klima školy, jaké faktory ho ovlivňují, uzavřené a otevřené klima školy, vliv strukturálního charakteru školy (počet žáků, složení uč. sboru, věk….), sociálně – environmentální charakter školy (vybavení, hygiena, personál, bezpečí, spolupráce s rodinou), zjišťování klimatu školy (dotazníky, ankety). Klima třídy – co to je?, pozitivní x negativní klima a jeho projevy, sociální, emocionální a pracovní klima třídy, jak ovlivňuje klima třídy osobnost učitele – způsob komunikace, hodnocení, metody výuky, motivace žáků. Jak ovlivňuje klima třídy struktura třídy. Diagnostika třídy, sociometrické metody, standardizované testy. Jak postupovat pro zlepšení klimatu třídy.
Zdroje: sešit
- Sociálně patologické jevy a jejich prevence, preventivní program školy, preventivně výchovná školská zařízení.
Co to je sociálně-patologické chování, sociální deviace, teorie vzniku soc. deviace. jednotlivě probrat sociálně-patologické jevy: závislosti (drogy, tabakismus, alkoholismus, znaky závislosti, rozdělení drog, účinky, léčba, prevence), virtuální drogy, digitální demence, kyberšikana, šikana, záškoláctví, gamblerství, rasismus, xenofobie, homofobie, sebepoškozování, poruchy příjmu potravy. Preventivní program školy, střediska výchovné péče – co dělají, jaké nabízejí služby.
Zdroje: sešit, prezentace, Stodůlková (s.116-123), Musil (s.215-231, 81-83), Minimální preventivní program naší školy na webu.
- Šikana, projevy šikanování, vývoj šikanování, první pomoc obětem šikany.
Šikana jako sociálně-patologický jev, co je to šikana. projevy šikany, typická oběť a agresor, vývoj šikany, jak odhalit šikanovaného žáka (z pohledu učitele, z chování spolužáků, z pohledu rodiče). První pomoc při šikaně, potrestání agresorů, následná péče o třídu. Podoby kyberšikany a jak jí čelit.
Zdroje: sešit, Stodůlková (s.116-120)
- Pedagogika volného času, volnočasové instituce a sdružení, moderní trendy pedagogiky volného času.
Předmět pedagogiky volného času, co je a co není volný čas, pozitiva a negativa volného času, co ovlivňuje způsob trávení volného času. Volnočasové instituce a sdružení: ZUŚ, Jazykové školy, sdružení dětí a mládeže – Junák, Pionýr, Sokol, Orel, TJ, ekologické organizace (Brontosaurus, Hnutí Duha, Greenpeace, Děti země…), církevní a náboženské organizace (YMCA, Salesiáni, křesťanská mládež), Sdružení dobrovolných hasičů, Český červený kříž. Moderní trendy – animace, facilitace, participace, streetworking, výchova zážitkem, Larpy, Nízkoprahová zařízení pro mládež.
Zdroje: sešit, prezentace, Stodůlková (s.95-98), Musil (s.28-32, 70-73, 93).
- Výchova mimo vyučování, školská zařízení pro zájmové vzdělávání, školská výchovná a ubytovací zařízení.
Co je to výchova mimo vyučování, funkce výchovy mimo vyučování, obsah výchovy mimo vyučování, únava, zájmy. Požadavky na realizaci výchovy mimo vyučování (dobrovolnost, aktivita, pestrost….) dělení volnočasových institucí, školská zařízení pro zájmové vzdělávání (ŠD, ŠK, SVČ, DDM, Stanice zájmových činností), školská výchovná a ubytovací zařízení (DM, Internát). Konkrétní příklady činností!
Zdroje: sešit, prezentace, Musil (s.36-44, 61-70), Stodůlková (s.84-95)
- Výchova a vzdělávání od prvopočátků do středověku.
- A. Komenský a jeho pedagogický systém.
- Významné osobnosti pedagogiky.
- Reformní pedagogika a alternativní směry vzdělávání v ČR.
- Vývoj školství na našem území do 20 století.
- Pedagogická profese.