Jan Amos Komenský ( 28.3.1592 – 15.11.1670 )
Vynikající český myslitel, poslední biskup Jednoty bratrské, teolog a pedagog
Svým dílem položil základy novodobé pedagogiky, i ve světové literatuře je nejčastěji citovaným pedagogem, jehož odkazem se zabývá vědecká disciplína komeniologie
– narodil se 28. 3. 1592 na Moravě – spory mezi Nivnicí, Uherským Brodem a Komňou
– brzy osiřel – v péči poručníků, kteří o výchovu nedbali
– 1608 vstoupil na latinskou školu v Přerově
– 1611 – pobyt v Herbornu – akademie, poté na teologické fakultě v Heidelbergu, ještě v době studií se rozhodl vytvořit Poklad jazyka českého
– 1616 – kazatel Jednoty bratrské v Přerově
– 1618 – kazatel Jednoty bratrské ve Fulneku
– 1620 – období persekuce protestantů
– Komenský se skrývá na panství Karla staršího ze Žerotína, píše Labyrint světa a ráj srdce
– 1628 – příchod do Lešna, kam se uchýlil poté, co jako nekatolík musel opustit vlast
– 1631 – píše Dveře jazyků otevřené – dětská encyklopedie latinského jazyka, Předsíň Dveří jazyků otevřených
– Informatorium školy mateřské – poprvé v dějinách pedagogiky odůvodnil nutnost předškolní výchovy, informatorium určeno matkám jako návod pro výchovu dětí do 6 let v rodině, upozornil na důležitost smyslové výchovy, na zvláštnosti způsobu vnímání dětí, na význam pohybu spojeného s hrou a činností pro vývoj dětského myšlení apod.
– 1642 – odchod do Švédska, 1642 píše Nejnovější metoda jazyků
– 1648 – návrat do Lešna, Vestfálský mír uzavřel exulantům návrat do země, píše Kšaft umírající matky Jednoty bratrské
– 1652 – 1654 Komenský na pozvání knížete Zikmunda Rákocziho vede školu v Blatném Potoku, zde píše díla:
- Škola vševědná
- Pravidla mravů
- Zákony školy dobře spořádané
- Schola ludus ( Škola hrou ) – soubor 8 her pro žáky, které zdramatizoval
- 1653 sepsal zjednodušenou jazykovou učebnici Orbis pictus ( Svět v obrazech ), obrázková učebnice
1654 – 1656 – poslední pobyt v Lešně, kde se Komenský věnoval tvorbě svého nejvýznačnějšího díla Obecná porada o nápravě věcí lidských, které se mělo stát základem Komenského pansofických snah
1656 – při bojích Švédů s Poláky shořel v Lešně Komenskému celý majetek včetně vzácných rukopisů jeho děl, Komenský odchází do Amsterodamu, vydává sbírku spisů Opera didactica omnia
– 1657 – vydává v Amsterodamu dílo Didactica Magna ( Velká didaktika )
- 11. 1670 Komenský umírá v Amsterodamu, pochován v Naardenu
Odkaz Komenského
- Komenský podal ve svých pedagogických dílech ucelený výchovný systém, jehož progresivní prvky dodnes neztratily svou hodnotu
- Obecný výchovný cíl viděl v přípravě k věcnému životu
- Tato příprava má tři stupně: poznat sebe a svět, ovládnout sebe, povznést se k Bohu
- Z toho vyplývají 3 základní oblasti výchovy: vzdělání ve vědách a umění, mravní výchova, náboženská výchova
- Komenský vysoce hodnotí význam výchovy – podle něj se člověk stává člověkem pouze výchovou – pedagogický optimismus
- Chce všechny rozvíjet všestranně, ve výchově nezná rozdíly stavů, pohlaví, odmítá jednostrannost výchovy a i její pragmatismus
- Nejčastěji je připomínána Komenského Didaktika – kterou rozumí umění, jak dobře učit. Podal zde charakteristiku poznávacích procesů, paměti i věkových zvláštností dětí. Základním požadavkem je učit všemu příkladem, pravidlem, praxí
- Rozpracoval základní didaktické principy, které jsou dosud platné, hlavním principem je názornost
- Školská organizace
Škola je členěna na 4 stupně:
do 6 let – škola mateřská, soustavná výchova v rodině
6 – 12 let – škola obecná v mateřském jazyce
12 – 18 – škola latinská v univerzálním světovém jazyce
18 – 24 – akademie
– na rozdíl od středověkého systému individuální práce se žáky různě pokročilými doporučuje třídně hodinový systém s trvalou skupinou žáků stejně vyspělých, v určité časové jednotce, kde všichni probírají jedno učivo
– idea celoživotního vzdělávání – umožňuje výrazný rozvoj celé společnosti