Hra a hračka v životě dítěte
- 1. Hra
- a) Význam Hry
- dominantní činnost, nelze naplánovat, pouze usměrňovat
- nejdůležitější v předškolním věku
- odbourává nepříjemné zkušenosti dětí
- přináší odreagování
- rozvijí kognitivní (myšlení, představivost) schopnosti a sociální dovednosti
- podpořit sebedůvěru ve vlastní schopnosti
- provází člověka celý život,
- b) Hra je
- symbolická činnost, charakterizovaná prvkem spontánnosti, samoúčelnosti, dobrovolného rozhodnutí
- Spontánnost – vychází z potřeb dítěte a jeho přání
- Samoúčelnost – důležitý průběh hry, ne výsledek
- Citové uspokojení z činnosti při hře – kladné citové prožívání hry
- symboličnost a fantastičnost hry – existence symbolických předmětů – křoví místo domů, lano místo silnice
- legrace při hře – dobra hra obsahuje atmosféru radosti
- symbolická činnost, charakterizovaná prvkem spontánnosti, samoúčelnosti, dobrovolného rozhodnutí
- c) Pedagogické dělení her
- Tvořivé – děti si pravidla určují samy
- Námětové – úlohové, námětové → hra na školu, obchod
- Dramatizující – inspiruje je pohádka → hra na princeznu
- konstruktivní – hry se stavebnicemi, vodou, pískem
- S pravidly – pravidla jsou předem daná, tvoří podstatu hry
- pohybové – rozvijí tělesnou stránku dítěte/člověka
- s námětem – Na jelena, na třetího
- se soutěživými prvky – ve družstvech
- sportovního typu – fotbal, házená,
- hudebně pohybové
- didaktické – rozumová stránka člověka
- stolní – člověče nezlob se, karty, šachy
- slovní – slovní fotbal, šibenice, město, země…
- s hračkou – lego, puzzle
- pohybové – rozvijí tělesnou stránku dítěte/člověka
- Tvořivé – děti si pravidla určují samy
- d) Vývoj etapy hry
- experimentace – předstupeň hry – kojenecké období (0-1 rok) → dítě zkoumá své tělo a předměty ve svém okolí
- hra s dospělým – období mladšího batolete (1-2 rok)
- hra individuální – hra s hračkou či jiným předmětem (3 roky)
- hra ve dvojicích – hra párová, děti bez slovní zásoby si nehrají (3 – 4 roky )
- hra skupinová – skupinku tvoří 3 – 5 dětí, tvořivé námětové hry, (5-6let)
- hra kolektivní – pohybové hry (6+ let) → fotbal. Cukr, káva limonáda; Krvavé koleno, na schovku, pan čáp ztratil čepičku → děti se lépe poznají, učí se komunikovat, přijmout roli podřízeného, neplakat
- e) hra rozvijí
- pohybové schopnosti – obratnost, rychlost
- zručnost – stříhání, lepení → rozvoj jemné motoriky
- postřeh – pozornost → doprava
- různé druhy praktických činností – učí se uklízet, zametat, mýt nádobí
- citové reakce a prožívání
- vztah k druhým dětem – přijmout porážku
- charakter a morální vlastnosti – trpělivost, rozhodnost, rozvážnost
- 2. Hračka
- a) dělení hračky
- materiálu – dřevěné, textilní, plastové, přírodní, plyšové
- věku dítěte
- uplatnění ve hrách – pro hry tvořivé, námětové, konstruktivní → lékařské kufříky, kadeřnice
- pohlaví – cínový vojáček, panenka
- původu – tradiční, lidové (dřevěný kůň), vlastní výrobky (papíru, modelíny), sériově vyráběné (čínské hračky..)
- b) požadavky na hračku
- hygienické a bezpečností – čistá, zdravotně nezávadná, bez ostrých hran a hrotů, z nehořlavých materiálů
- estetické – vkusná, barevná
- pedagogické – podnětná → míč
- podpora dětské hry
- c) Při hře s hračkou se rozvijí
- drobné svalstvo rukou i celý pohybový aparát dítěte → navlékání korálků, pletení náramků, lego
- poznání dítěte – znalost barev → twister, pan čáp ztratil čepičku, knížky, barevné kostky
- sociální vztahy – pojítko ve skupinové hře → míč, švihadlo, karty, člověče nezlob se
- konstrukční dovednosti a představivosti → písek, lego
- fantazie a tvořivost – omalovánky, lego
- volní vlastnosti – najdi 5 rozdílů, časopis
- d) znaky dobré hračky
- přitažlivost – měla by se líbit
- přiměřenost – hračka přiměřená věku dítěte
- variabilita – využití hračky i v jiných hrách – míč
- funkčnost – rozvijí hru
- e) různé pohledy na hračku z hlediska
- ekonomika – hračka = zboží
- historického – hračka = historická památka
- sběratelského – hračka =předmět hobby
- estetického – hračka = umělecký předmět
- pedagogicko-psychologického – hračka = prostředek rozvoje, součást dětské hry
- lékařského – léčebná, terapeutická pomůcka