Děti a mládež vyžadující zvýšenou pozornost
– v MŠ, na všech stupních škol,ve výchově mimo vyučování
Problémové dítě /žák/ vyžaduje zvýšenou pozornost rodičů a učitelů.
NEÚSPĚŠNÝ ŽÁK = je ten, který nedosahuje v chování a
prospěchu očekávaných výsledků a to z hlediska možností
jedince a z hlediska očekávání společnosti
Děti nově přijaté do mateřské školy – mají silný citový vztah k matce, přivykají
novému prostředí, potřeba přijímat s laskavostí, pozorností, aby překonalo strach
z odloučení.
Nutné předcházet adaptačním potížím :
- matka je chvíli s dítětem při hrách, při řízených činnostech, při vycházce, společně
odchází domů
- krátkodobý pobyt bez matky / 1-2 hodiny/, pak prodlouží na půl dne
- učitelka dítě nechá, ať si prohlíží a potom ho nenásilně začleňuje do činností
Adaptace trvá 4-6 týdnů, pokud dítě nejí, nepije, nespí, pláče, nezapojuje se – nutno přerušit docházku.
Po půl roce můžeme znovu zkusit znovu začlenit do kolektivu.
Nemocné děti
a/ krátkodobě nemocné – se zánětem horních cest dýchacích, angínami, chřipkami
důležitá rekonvalescence / zotavení/
Prevence: hygiena, větrání, otužování, dostatek pohybu, pobyt venku
Postup při onemocnění: izolace, odchod domů
b/ dlouhodobě nemocné – chronické onemocnění srdce, ledvin, plic / v ozdra
vovnách, léčebnách /, nutný kontakt se školou – pomocí rodičů, spolužáků,
konzultace s učitelem, doučování doma, přezkušování.
Při léčbě v nemocnici, lázních, ozdravovnách vzdělávány prostřednictvvím
škol při těchto zařízeních. Dítě neztrácí kontakt se školou a je prevencí
hospitalismu = porucha tělesného a duševního vývoje, vyplývá z nedostatku
podnětů / v oblasti rozumové, pobybové, citové/, projevuje se negativismem,
plačtivostí, depresemi. Důsledek hospitalizace – FRUSTRACE = porucha
psychické a citové rovnováhy.
Chronicky nemocné dítě má často zvětšenou nosní mandli /lymfatická uzlina/
působí potíže při dýchání nosem, spí s otevřenými ústy – chrápe,
nedoslýchavost, při řeči huhňá / zavřená huhňavost/, značná unavitelnost
z důvodu nevyspání, nechutenství, častá chronická onemocnění. Důsledky:
neúspěšnost ve škole
Epilepsie (dříve padoucnice)
= záchvatové onemocnění s poruchami vědomí různého stupně, onemocnění CNS
Příčina: abnormální aktivita určité skupiny mozkových buněk
a/ velký záchvat – Grand mal /velké zlo/
. psychomotorický záchvat trvající několik sekund či minut
. začíná AUROU = předzvěstí záchvatu, halucinacemi, pak dochází ke ztrátě
. vědomí spojené s tonickou křečí, pak následuje škubavá křeč, dítě je stále
. v bezvědomí,
. dochází k sevření čelistí, může dojít k poškození jazyka (fixace smotkem
buničité vaty), někdy i hygienické potíže – pomočování,
. Po odeznění únava, nutný spánek. Dítě si nic nepamatuje.
. Pokud záchvat trvá déle jak 10 min. – přivolat lékařskou pomoc.
b/malý záchvat – Petit mal
- projev – krátkodobá ztráta vědomí, bez křečí, dítě se náhle zastaví, ale neví
o tom
mrákotné stavy – projevující se jako poruchy chování (útěky z domova, toulání se,
negativismus, agresivita) – zastřené vědomí
Postup vychovatele při záchvatu:
– uvolnit oděv, uložit na měkkou podložku, nenarovnávat končetiny, po odeznění
uložit k spánku
– individuální přístup v TV, při koupání, životospráva, dieta, pravidelný režim dne,
může být snížená pracovní schopnost
– důležitý kontakt s rodiči a lékaři a pedagogy
Závislost vzniku epilepsie na vnějších okolnostech:
– nedostatek spánku, střídání spánku a bdělosti
– množství, doba a druh jídla
– příjem tekutin
– duševní stav
– změny teploty, atmosferické poruchy
– podněty zevního prostředí / zrakové – ostré světlo, tma – přechody/
sluchové – přílišný hluk, nepříjemné zvuky – pískání/
LMD / ADHD/ – lehká mozková dysfunkce, encefalopatie
LMD = percepčně motorická porucha, vzniká drobným poškozením mozku v době
kolem porodu, porodním úrazem i po narození různými nemocemi a úrazy.
Objevuje se již v předškolním věku, nejnápadnější mezi 8. -10. rokem.
Příznaky: mnohotvárné, lze je rozdělit do 3 okruhů:
a/ oblast citová – citová podrážděnost, přecitlivělost, citová tupost, nedostatečná
sebekontrola, nezvládá normy
b/ motorická oblast – motorický neklid – pohyb rukama, třesy nohou, neustále poskakuje, celková neobratnost / často zakopává, naráží do předmětů, vypadávají mu předměty z ruky /,okusování
předmětů, zřídka pomalé reakce, pomalé tempo
c/ poznávací oblast – intelekt nemusí být snížen, ale vyskytují se izolované
nedostatky určitých schopností např. orientačního smyslu,
schopnosti naučit se číst, psát, počítat, smysl pro hudbu/rytmus/,
nedostatek abstrakce. Tyto nedostatky mohou být různého
stupně a různě se kombinovat. Při zvýšené instabilitě
se nedovede soustředit, při snížené nemá potřebný zájem. Někdy
se jeví jako nadprůměrné, jindy podprůměrné = výkyvy nálad
a výkonností. Nemají pozitivní vztah ke škole.
Svým chováním narušuje třídní kolektiv. Ve třídě základní školy je
max.12 dětí.
Velký nárok na profesionalitu učitele – nezaměňovat za vzdorovitost, schválnost,
nedostatečnou inteligenci. Důležitý individ. přístup a velká trpělivost.
LMD je záležitostí dětství,popř. dospívání.S dozráváním CNS a správnou výchovou příznaky mizí nebo se alespoň zmenší.
60% konflikty se společností, sklon k asociálnímu chování častější (25% se dostalo do vězení, výchovného ústavu)
Dítě se setkává poprvé s hodnocením při vstupu na ZŠ – důležitá je školní zralost.
Příčinou neúspěšnosti ve škole může být školní nezralost.
Podmínky školní zralosti:
- Školní zralost – pozitivní motivace
- Zdraví dítěte
- Rodinné prostředí, které musí být podnětné, důležitá je jistota, zázemí
- Osobnost učitele a vztahy mezi vrstevníky ve třídě (problém šikany)
- Úspěch
Školní nezralost (nezpůsobilost pro zahájení školní docházky)
způsobilost se váže na 6 rok života, tělesný a duševní vývoj,sociální,citový
a předchozí způsob výchovy. Jde o opoždění vývoje v jedné nebo více oblastech,
Tento stav se během 1 roku dožene. Vhodné odložit školní docházku( traumatizace).
Příčiny: vrozeně volnější tempo vývoje
nepodnětné prostředí / rodina, dětský domov/
nemoci, hospitalizace
Sleduje se: schopnost komunikace, hybnost, pozornost a koncentrace, umět se podřídit
kázni, přizpůsobit se kolektivu, jemná motorika, dochvilnost a soustavné plnění povinností,
potlačit spontánní pohyblivost, zvyknout si na neosobní přístup učitele/ hovoří ke všem
dětem/ atd.
Vady a nemoci – především smyslové, zvláště nepoznané
. vady sluchu – mylně posuzováno, nereaguje na výzvy, pokládáno za neposlušné
. vady zrakové – kárán za to, že dělá posunky, šklebí se, chybuje při opisování
. vady řeči, koktavost – vyžadují odbornou lékařskou a logopedickou péči
. nemoci – zvětšená nosní mandle, chronická onemocnění- viz výše
Neharmonické rodinné prostředí
nesprávný postoj rodiny vůči dítěti
a/ zanedbané dítě – nezájem o učení, nemá zdravou ctižádost a snahu o uplatnění
b/ nadměrné požadavky kladené na dítě – požadavky nepřiměřené věku a schopnostem,
opravování, vyhrožování, trestání. Dítě reaguje únikem do pasivity,
vzdorovitostí a agresivitou
Narušený vztah učitele a žáka
nedostatek důvěry, nespravedlivé hodnocení, nepřiměřenost, nezájem o problémy
reakce žáka: únikové ( podvádění, záškoláctví)
útočné( agresivita vůči škole, inventáři, spolužákům, osobě učitele)
Neuróza
= porucha VNČ, porucha adaptace na společenské prostředí, léčena ambulantně
příčiny: vzniká kolem 3., 4 roku osamostatňování
konflikt – násilné krmení, jiné násilnosti
frustrace – snaha dojít k cíli – nezvládnutí překážky, vyčerpanost
předpoklady: dědičnost, temperament/ melancholik/, příslušnost k pohlaví / ženy 3x více/
dlouhodobá ambulance, intoxikace, nepřiměřené úkoly
příznaky: tik – stereotypní svalové pohyby/mrkání,pokašlávání, kroucení těla/
bolesti hlavy, migréna a zvracení, enuréza/ pomočování po 8 roce, přes
pubertu do dospělosti/, enkopreze/pokálení/poruchy spánku, noční děs,
úzkost, strach, fobie z výšek, nutkavé jednání
Výchovné prostředky:
. správný režim dne
. hra / zklidnění/
. práce – odpoutání od nutkavých představ
. kladné hodnocení
Děti s alergiemi na všech stupních škol- znečištěné životní prostředí, alergie=
= přecitlivělost organismu na alergeny – bouřlivá imunitní reakce, která se projevuje
zánětem v určitém místě na těle
pylové alergie – zánět spojivek, rýma, horní cesty dýchací
potravinové alergie – ryby, mléko, jahody
bolesti břicha, průjmy
kontaktní alergeny – kovy
sluneční alergie
těžké alergie – anafylaktický šok, kolaps-smrt
Vzdělávání žáků mimořádně nadaných
= mimořádně nadaným žákem se rozumí jedinec, jehož rozložení schopností
dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo
v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých,sociálních dovednostech.
– zjišťování nadání provádí poradenské zařízení
– vzdělávání probíhá podle individuálního vzděl.plánu /závěry psycholog. vyšetření – typ a
rozsah nadání, způsob poskytování péče, rozvržení učiva, volbu pedag. postupů,
způsob zadávání úkolů, způsob hodnocení,/
– ředitel školy může přeřadit mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku na základě zkoušky před komisí, kterou jmenuje ředitel školy
– pro mimořádně nadané žáky může ředitel školy vytvářet skupiny, ve kterých se vzdělávají
žáci stejných nebo různých ročníků v některých předmětech
Dále zvláštní pozornost je třeba věnovat dětem se specifickými poruchami učení / dyslexie,../
romským dětem a dětem jiných národnostních menšin, žákům s mentální anorexií a bulimií,
atd.