Vedení lidí
– Je činnost, kdy manager řídí a usměrňuje činnost podřízených tak, aby bylo dosaženo stan. Cílů
– Nástroje řízení: 1) Přímé: – Ulehčují práci managerovy
– Jsou to např. pokyny, směrnice, instrukce
2) Nepřímé: – Ekonomické (základní a pohyblivé složky mezd)
– Neekonomické (uznání, pochvala)
Teorie vedení lidí
1) Teorie X: – Pracovník nemá rád své zaměstnání, je líný, snaží se práci vyhnout a je mu přítěží, je to nutnost k zajištění obživy
– Vedoucí pracovník musí zaměstnance neustále popohánět k práci, dávat mu pokyny a příkazy, uplatňuje se autoritativní až direktivní styl řízení
2) Teorie Y: – Pracovník má přirozený sklon k práci, práce je mu koníčkem, je odpovědný, aktivní a v práci nachází seberealizaci
– Vedoucí pracovník je koordinátorem, nemusí tak důsledně kontrolovat, styl řízení je demokratický a mírně liberální
Motivace lidí
– Je důležitou součástí vedení lidí
– Úkolem je sladit pracovní úsilí pracovníka se zájmy pracovního kolektivu firmy a osobních zájmů
– Teorie motivace zahrnuje poznání příčin motivace (Maslowova teorie hierarchie lidských potřeb) = je nezbytné uspokojit potřeby na nižší úrovni, než přejdeme k vyšším potřebám
– Zásady: – Uplatňovat hmotné a morální odměňování
– Předem seznámit pracovníky s cíli motivace
– Předcházet chybám a upozornit na ně
– Chválit před kolektivem, trestat mezi čtyřma očima
– Uplatňovat spravedlivost, nestrannost, přiměřenost
– Vymezení cílů motivace: – Úkolem je seznámit výkonné pracovníky s cíli podniku, aby měli jasné představy o záměrech firmy a abychom je pro ně získali
– Vedení za účelem dosažení stanovených cílů může být realizováno formou:
- a) Příkazů
- b) S využitím přesvědčování
– Faktory působící na výkonnost pracovníka:
1) Připravenost k výkonu: – Důležitá je motivace vlastní, vedoucích pracovníků i podřízených
– Pracovník chce pracovat
– Má stanovené cíle, kterých chce dosáhnout
2) Schopnost podávat výkon: – Psychické a fyzické předpoklady
– Kvalifikace
– Praxe
– Zásady formulace příkazů směrem k podřízeným: – Příkazy musí být: – Jasné
– Srozumitelné
– Adresné
– Splnitelné
– Terminované
– Je třeba dodržovat logický sled příkazů
– Příkazy by se neměli překrývat
– Příkazy zadává vedoucí pracovník klidně, naléhavě a důrazně