Reklama, publicita
Reklama:
– Reklamou rozumíme placenou formu neosobní masové komunikace
– Cílem je informování spotřebitelů a ovlivňování jejich kupního chování
– Zaměřuje se na různé cílové skupiny
– Působí celoplošně nebo jen v určité oblasti
– Podle účelu dělíme reklamu na: 1) Informativní = Informuje zákazníky o novém výrobku
2) Přesvědčovací = Podněcuje zákazníka k nákupu
3) Připomínací = Připomíná zákazníkům že výrobek je
– Cíle reklamy: – Stanovují se na základě strategického podnikového plánování
– Cíle musí být jasné, měřitelné, vyhodnotitelné
– Hlavní cíle: 1) Tvorba silné značky: – Jak veřejnost vnímá určitý výrobek
– Vychází z přímých zkušeností kupujících
– Cílem je aby veřejnost o značce věděla
2) Zvýšení poptávky: – Firma chce vyšší poptávkou zvýšit tržby z prodeje,
z toho vyplývá větší zisk a likvidace konkurence
– Při zvýšené poptávce můžeme zvýšit cenu
3) Posílení finanční pozice: – Reklama ukazuje a propaguje úspěchy firmy
a tím přiláká nové investory a zákazníky
4) Vytváření pozitivní image: – Vytvoření nového a lepšího obrazu firmy
5) Motivace vlastních pracovníků: – Reklama vytvářející příznivý obraz
firmy vytváří dobrý vztah zaměstnanců
6) Zvýšení možnosti distribuce: – Jestli se výrobek často objevuje v různých
formách komunikace je více požadován
– Druhy reklam: 1) Televizní reklama: – Je nejsledovanější, nejúčinnější a nejmasovější
– Je neosobní a placená
– Přirozená segmentace umožňuje využití a zacílení reklamy na
určitý segment zákazníků nebo na určitou část trhu
– Reklama je účinná jestliže se sdělení týká širokého okruhu
spotřebitelů a měla by být doplněna i dalšími formami stimul.
– Výhody: – Vizuální médium
– Efektivnost působení
– Má velmi široké pokrytí
– Nevýhody: – Přepínání programů
– Informační zmatek
– Je drahá
– Pomalá reakce na změnu
2) Rozhlasová reklama: – Její význam stoupá
– Každá stanice je zaměřena na určitý okruh posluchačů
– Výhody: – Levná
– Masovost
– Velmi rychle reaguje na změnu
– Nevýhody: – Působí jen na jeden smysl
– Některé produkty nejde popsat
3) Tisková reklama: – Noviny, časopisy zasahují specifický okruh spotřebitelů z hlediska povolání, vzdělání, zájmů
– Výhody: – Obsah může jít více do hloubky
– Obsah může být delší
– Obsah může být přečten několikrát
– Reklamu můžeme uchovat
– Celostátní působnost
– Je levná
– Pružnost, velikost, barevné provedení
– Nevýhody: – Lidé je čtou rychle a nepozorně a pak je vyhodí
– Nepřehlednost = na jedné stránce je více reklam
– Méně kvalitní tisk
– Je zaměřená jen na určitý segment
4) Exteriérová reklama: – Firemní štíty, Billboardy, Poutače, Výlohy, Na autech a lidech
– Hlavní funkce je připomínací
– Reklama musí být kontrastní
– Jednoduchý zapamatovatelný text
– Výhody: – Nízké náklady
– Umístěno do míst, kde se pohybuje více lidí
– Vysoká pružnost
– Nevýhody: – Poskytuje omezené informace
Publicita:
– Vztah k veřejnosti
– Je to neosobní forma stimulace poptávky publikováním pozitivních informací
– Cílem je vyvolat kladné postoje veřejnosti k podniku a jeho výrobkům
– Veřejností rozumíme zákazníky, investory, akcionáře, partnerské firmy
– Je uskutečňována prostřednictvím médií
– Výhody: – Důvěryhodnost
– Délka sdělení
– Nižší náklady a jejich vysoká návratnost
– Měla by být doplněna reklamou, podporou prodeje nebo přímým marketingem
– Nástroje: 1) Zprávy: – Televize, rozhlas
– Velké firmy mají jmenovaného tiskového mluvčí
2) Tiskové zprávy: – Informují veřejnost o aktivitách, výrobcích a perspektivách podniku
– např. brožury, letáky, noviny, časopisy
3) Sponzorství: – Vylepšuje image firmy
– Finanční příspěvky, zabezpečení veřejně prospěšné služby
– Nástroje publicity vytváří tzv. firemní identita, která je tvořena např. logem, nápisy, uniformami, auty