Komunikace a stimulace prodeje
– Podnik potřebuje se zákazníkem komunikovat = informovat ho o vzniku výrobku, vlastnostech a ceně
– Podnik komunikuje nejen se spotřebitelem, ale také se svými dodavateli, odběrateli, úřady a širokou veřejností
– Komunikace dělá vznik okolního marketingového mixu = stimulace
– Stimulování je forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím
Charakter sdělení
– Závisí na 3 faktorech: 1) Příjemci sdělení, kterými mohou být: – Jeden kupující
– Skupina kupujících
– Distributoři
– Média
– Odběratele a dodavatelé
– Veřejnost
2) Charakteru sdělení: – Podstatou může být: – Pokus vzbudit zájem zákazníka
– Informace o vlastnostech, technických parametrech …
– Vyvolání příznivé představy
– Přesvědčení o nákupu
3) Formě komunikace: – Reklama
– Podpora prodeje
– Publicita
– Osobní marketing
– Přímý prodej
Komunikační schéma
zakódování sdělení přenos dekódování
ŠUMY
Zpětná vazba
1) Zdroj komunikace: – Zdrojem může být jednotlivec nebo organizace
– Vytváří sdělení a rozhoduje o jeho obsahu
– Zdroj musí být důvěryhodný, odborně na výši
– Zdrojem může být výrobce, prodávající, obchodní zástupce
2) Zakódování: – Proces převodu informace
– Sdělení je převedeno do formy srozumitelné pro příjemce
– Vyžaduje znalosti potřeb a chování příjemců sdělení
3) Sdělení: – Je určité množství informací, které se komunikační zdroj snaží sdělit příjemci
– Formulace závisí na obsahu a struktuře sdělení
– Může mít formu např. reklamy, výstavy …
4) Přenos: – Přechod sdělení od zdroje k příjemci
– Uskutečňuje se prostřednictvím jednoho nebo více komunikačních prostředků – média
5) Dekódovaní: – Proces převodu zakódované informace do formy srozumitelné příjemci
6) Příjemce: – Osoba přijímající sdělení
– Výběr sdělení a jeho přijetí závisí na zájmech, přístupu a jiných faktorech ovlivňujících chování příjemce, ovlivňuje i odezvu příjemce na sdělení
7) Zpětná vazba: – Je určitou formou reakce příjemce na sdělení
– Může jít o určitou žádoucí činnost, verbální projev, gesto, z nich můžeme posoudit, jak bylo sdělení přijato
8) Šumy: – Rušení komunikačního procesu, zkreslují přijímané sdělení
– Mohou vzniknout v kterékoliv fázi komunikačního procesu, buď jako výsledek působení vnějších vlivů (rušení signálu, nedodání letáku), nebo vnitřních vlivů (nevěnuje vysílání pozornost)
Vlastnosti sdělení
– Pro efektivní příjem sdělení jde důležitý proces vnímání
– Proces vnímání je ovlivňován ochotou příjemce sdělení vnímat
– Vlastnosti sdělení: 1) Účinnost sdělení: – Stanovujeme cíle a očekávaný efekt pro zákazníka
2) Hierarchie efektů vyjadřující přístup zákazníků k výrobku:
– Upoutání pozornosti
– Vzbuzení zájmu
– Vyvolání přání mít výrobek
– Dosažení akce
– Důležitost této hierarchie spočívá v tom, že zdroj sdělení může posoudit ve kterém stupni se nachází zákazníkův vztah k výrobku a může určit nejvhodnější obsah sdělení
3) Působení sdělení na příjemce: – Racionální důvody = jaký praktický přínos má
– Emotivní důvody (ochrana majetku, zdraví)
– Morální důvody (charita, darování krve)
4) Posuzování účinnosti sdělení: – Posuzuje se jakou pozornost sdělení u příjemce udělá, pozornost ovlivňuje obsah a úprava
Formy stimulace
– K uskutečnění cílů marketingové komunikace můžeme použít tyto formy: – Reklama
– Podpora prodeje
– Publicita
– Přímý marketing
– Osobní prodej
– Každá z forem má specifické vlastnosti, které ji předurčují ke komunikaci určitého druhu sdělení vybraného okruhu zákazníků. Podnik většinou požívá kombinaci několika forem stimulace
– Použití více forem stimulace nazýváme stimulační mix, jeho účinek se zvyšuje vzájemnou kombinací jednotlivých forem stimulace, používají se v závislosti na stanovených cílech a charakteru sdělení
– Forma použité stimulace závisí na: 1) Druhu zboží: – U jednoduchých výrobků není třeba informovat, nejvhodnější je reklama a podpora prodeje
– U složitějších výrobků potřebuje zákazník hodně informací, nejvhodnější reklama a osobní prodej
2) Životním cyklu výrobku: – Zavádění = informovat zákazníka
– Růst = pokračuje se v informování
– Zralost = konkurence je intenzivní
– Pokles = reklama se obrací na nový
segment zákazníků
3) Fázi rozhodování o koupi: – Reklamu používáme pro upoutání pozornosti a vzbuzení zájmu
– Osobní prodej využijeme při rozhodování o koupi