Dlouhodobý majetek
1) Hmotný: – Pořizovací cena větší než 40 000 Kč
– Doba používání delší než jeden rok
– Odepisuje se
– Způsoby pořízení: – Nákupem
– Převodem z osobního majetku
– Darování
– Leasing
– Vlastní výrobou
– Vkladem majetku
2) Nehmotný: – Pořizovací cena vetší než 60 000 Kč
– Doba používání delší než jeden rok
– Odepisuje se
3) Finanční: – Pořizovací cena není stanovena
– Doba používání delší než jeden rok
– Neodepisuje se
Leasing
1) Finanční: Firma si pronajala u leasingové společnosti auto a sepsala s ní smlouvu o pronájmu s následným odkupem. Po celou dobu splácení je auto majetkem leasingové společnosti, po úplném splacení se auto stává majetkem firmy.
2) Operativní: Firma si pronajala u L. společnosti auto a sepsala s ní smlouvu o pronájmu s následným vrácením. Po celou dobu splácení a ani po ukončení se auto nestává majetkem firmy.
3) Prodej na splátky: Firma koupila od druhé firmy auto na splátky. V momentě podepsání smlouvy se auto stává majetkem firmy.
Výhody: – Firma si může koupit DM i když na něj nemá peníze, majetek může použít k výdělečné činnosti a získat peníze na splátky
– Rychleji se dostane do nákladů, které sníží zisk a firma zaplatí nižší daň z příjmu
Nevýhody: – Navýšení ceny vlivem úroků
– Akontace = první splátka může být až ve výši 90% ceny
– Když firma není schopna splácet tak si L. společnost bere majetek zpět a splátky propadají
– V případě odcizení nebo zničení, pojišťovna uhradí náklady L. společnosti
Oceňování dlouhodobého majetku
1) Hmotný majetek: – Pořizovací cena = Požívá se při nákupu nového DM. Do pořizovací ceny zahrnujeme cenu pořízení a náklady související s pořízením
– Reprodukční cena = Použije se v případech kdy firma nemá doklad o hodnotě majetku. Cenu stanovuje odhadce jako cenu odhadní k datu
– Cena ve vlastních nákl. = Používá se v případech, kdy si firma sama vyrobí DM. Do této ceny započítáme veškeré prokazatelné náklady, nesmíme sem započítat zisk.
2) Nehmotný majetek: – Oceňuje se stejně jak u hmotného majetku
3) Finanční: – Jen pořizovací cenou
Odepisování dlouhodobého majetku
– Odepisování je postupné přenášení vstupní ceny do nákladů prostřednictvím ročních odpisů
– Opotřebení: – Fyzické = Vzniká používáním DM, nebo působením nepříznivých vlivů
– Morální = Vzniká technickým zastaráváním majetku
– Odepisování se týká hmotného i nehmotného majetku
– Druhy: 1) Účetní = Používají se pro účely účetnictví, jsou upraveny zákonem o účetnictví
2) Daňové = Dlouží pro účely daňové, jsou upraveny zákonem o dani z příjmu
– Mohou se vypočítat dvěma metodami: – Rovnoměrná
– Zrychlená
– Zásady daňových odpisů: – Zvolenou metodu nesmíme v průběhu odepisování měnit
– Zákon umožňuje přerušit odepisování
– V případě technického zhodnocení dražšího jak 40 tisíc se odepisuje ze zvýšené vstupní ceny
– Odpisy zaokrouhlujeme na celé koruny nahoru
– Nehmotný majetek se odepisuje pouze rovnoměrně
– Dlouhodobý hmotný majetek je rozdělený do 6-ti odpisových skupin
|
Rovnoměrné odpisy =
100
|
Zrychlené odp. =
|
|
Zrychlené odp. 2 =
Technické zhodnocení
– Za technické zhodnocení považujeme: – U staveb ( nástavby, přístavby, úpravy )
– U strojů generální opravy
– Minimální výše technického zhodnocení je 40 tisíc kč
– Odepisuje ze zvýšené VC
– Odepisujeme do nulové ZC
Evidence dlouhodobého majetku
– Evidence majetku složí pro: – Kontrolu majetku
– Odepisování
– Pro získání úvěru
– K prodeji firmy
– K úhradám škod pojišťovnám
– Evidence se provádí na inventárních kartách
– Inventární karta musí obsahovat: – Inventární číslo
– Způsob odepisování
– Odpisy v jednotlivých letech
– Vstupní cenu
– Účetní odpisy pokud jsou odlišné od daňových
– Stručný technický popis
– Datum pořízení
– Způsob vyřazení
Inventarizace majetku
– Je to činnost při které se zjišťuje zda stav majetků a závazků vykazovaný v evidenci odpovídá skutečnosti.
– Inventarizace se řídí zákonem o účetnictví
– Inventura je zjišťování skutečného stavu
– Členění: 1) Povinná: – Řádná = Ke dni účetní uzávěrky 31.12
– Mimořádná = Při změně osoby odpovědné za majetek
2) Dobrovolná: – Úplná = Kontroluje se veškerý majetek
– Částečná = Kontrolují se vybrané druhy majetku
– Termíny inventarizace: – Jsou určené zákonem o účetnictví a probíhají většinou k 31.12
– Etapy inventarizace: 1) Příprava inventarizačních prací:
– Sestavuje se plán prací
– Stanovuje ho vedoucí organizace
– Určuje se jedna ústřední inventarizační komise
– Sestavuje se jedna a více dílčích inventarizačních komisí
2) Provedení vlastní inventury: – Fyzicky
– Dokladově
– Kombinovaně
3) Vyhotovení inventarizačních soupisů:
– Vyhotovují se nejméně ve dvou etapách – k 31.12, v době fyz. inv.
– Musí být podepsané odpovědnou osobou za provedení
– Na závěr se provádí inventarizační zápis
4) Inventarizační rozdíly: Skutečnost > Evidence = Přebytek
Skutečnost < Evidence = Manko
– Jsou to rozdíly mezi evidovaným stavem majetku a skutečným stavem zjištěným při inventuře
– Příčiny vzniku rozdílů: – Přirozené úbytky (Vypařování)
– Úmyslně vzniklý rozdíl
– V důsledku škod
– V důsledku účetní chyby
– Záměnou k podobnosti
– Význam inventarizace: – Slouží k věcné kontrole, správnosti účetnictví
– Slouží ke zvýšení hmotné odpovědnosti zaměstnanců
– Slouží ke zlepšení ochrany majetku vlastníka