PERSONALISTIKA
Zabývá se obsazováním pozic v organizační struktuře a její údržbou. (pracovník by se měl více vzdělávat, více se kvalifikovat (školení), dostat se na vyšší úroveň).
Funkce personalistiky:
- a) určování disponibilních (co má k dispozici) managerských zdrojů – co v podniku máme
- b) analýza potřebných managerů – koho budeme potřebovat
Faktory ovlivňující personalistiku
1) vnější – vzdělání obyvatelstva (Praha – VŠ, SUŠ, Morava – ZŠ, SŠ)
sociálně kulturní faktory – náboženství, tradice
politické faktory – nemocenská, důchody
ekonomická – inflace, nezaměstnanost
diskriminace žen – platy žen nejsou na stejné pozici jako od mužů
diskriminace rasy – romové
2) vnitřní – povyšování z vlastních zdrojů (ze svých vlastních peněz si vybereme managera)
– taktika otevřené konkurence (5 lidí, boj kdo bude vedoucí)
Výběr pracovníků
Definice výběru Ø je to proces výběru nejvhodnějších osob s kandidátů na obsazení současných nebo budoucích pozic.
Části výběru
Î poziční požadavky = požadavky na místo (ing. Metalurg)
Î stanovení práce pro místo = mělo by být jasno co bude dělat
Î požadované vlastnosti managera = co se při výběru požaduje
ü analytické schopnosti (rozebírat situaci)
ü osobní vlastnosti – touha řídit, komunikační dovednosti, schopnost vžít se d duševního stavu
druhého, čestnost a poctivost, předchozí managerská výkonnost).
Î kvalifikace = vždy uvádějte o sobě pravdu
Î techniky a nástroje
³ proces výběru
– stanovení kritéria výběru
– vyplnění žádosti (osobní údaje)
– orientační pohovor s managery (nejdůležitější součást výběru, potom to pohovoru je jasné
koho si vyberou)
– formální pohovor (aby se utvrdili, zda jsem ten pravý)
– vyhodnocení
³ nástroje výběru
– pohovory, testy, hodnotící střediska
Orientovaní a soc. zapojení nových pracovníků
Orientovaní – zavedení na pracoviště
Soc. zapojení – kdy mě kolektiv přijme mezi sebe
Hodnocení pracovníků
– by mělo být vždy spravedlivé, pokud není, dochází tady k znechucení, nebo k lajdáctví
Typy hodnocení:
- a) tradiční – podle povahových a pracovních vlastností (doufejme, že pominulo)
- b) vzhledem k cílům – p. Novák má stanovený termín splnění práce, je jedno s kým na tom bude pracovat, nebo
jak musí splnit daný termín
- c) managerů jako managerů – pracovníci se hodnotí podle předem připravených specif. otázek. Nevýhodou je,
že to provádí 1 člověk, může to být subjektivní
- d) týmové – provádí ho 4-8 lidí, také podle specif. otázek
Odměňování pracovníků
Typy mzdy: 1) časová (hodinová) – když se nemůže stanovit úkol, většinou při nebezpečných pracích
Hodinový nebo měsíční tarif:
Měsíční – nároková = platová třída
– nenároková = osobní příplatek (dlouhodobé plnění úkolů) + odměny (dosažení něčeho)
2) úkolová – jednotlivce = traktorista
– kolektivní = dojič
3) smíšená
Formulování strategie povolání
- a) osobní profil (mám určitou představu)
- b) stanovení dlouhodobých osobních cílů (co bych chtěl dělat)
- c) analýza prostředí = hrozby a příležitosti (co mě ohrožuje)
- d) analýza osobních předností a nedostatků (co umím a co bych se měl naučit)
- e) stanovení strategií, alternativ povolání (vybírám si povolání)
- f) volba strategie = cesty jak se tam dostat
- g) stanovení krátkých cílů a plány činností
- h) stanovení náhradních plánů
- i) realizace plánů
- j) sledování postupů
Proces rozvoje pracovníka
k pracovní příprava – plánovaný postup
– střídání práce
– vytváření asistentských pozic
– dočasné povýšení
– trénink
k interní a externí školení
– T skupiny nebo-li nácvik práce s lidmi
– konference
– univerzitní programy
– podnikové hry, cvičení
– výuka pomocí literatury, videa, televize
– speciální školící programy
Řízení změny
– v organizacích existuje častý odpor ke změnám. Vznikají i konflikty-nejčastější příčinou je autokratický
nadřízený nebo chyba komunikace.
Řešení konfliktů
- a) vyvarování se konfliktům
- b) kompromis – utlačuji jednu i druhou stranu
- c) donucení
- d) změna osob – vyhodit, povýšit