Marketingový mix-místo
Marketingové distribuční cesty:
Úrovně:
1) bezúrovňová Ø je tvořena cestou od výrobce k zákazníkovi (výroba nábytku)
2) jednostupňová Ø je tvořena cestou od výrobce à maloobchodník à zákazník
3) dvojstupňová Ø výrobce à velkoobchodník à maloobchodník à zákazník
4) vícestupňová Ø výrobce à velkoobchodník 1 à velkoobchodník 2 ……..à maloobchodník à zákazník
Systém řízení velkoobchodu
Æ zahrnuje veškeré činnosti spojené s prodejem zboží nebo služeb těm, kdo je prodávají dále nebo těm, kteří je potřebují pro obchodní účely.
Druhy VO:
přístupní velkoobchodníci: a) poskytující plné služby (poskytuje dovoz, skladování, ale také fin. –úvěry)
- b) s omezenými službami (prodej za hotové Cash & Cary)
dohodci, zástupci – do-3 osoba, nezastupuje výrobce ani zákazníka, za-zastupuje přímo výrobce nebo zákazník
pobočky a kanceláře výrobců – p-jsou něco většího mají sklady, dodávají z nich i zboží, k-nemají distribuční
sklady, je tam obchodní zástupce
různí velkoobchodníci – družstva výrobců, zásilkový velkoobchodníci
Systém řízení maloobchodu
Æ všechny aktivity spojené s prodejem zboží nebo služeb přímo konečným spotřebitelům po jejich osobní, neobchodní použití.
Druhy MO:
MO v prodejnách – obchod se samoobsluhou = účelem je snížit náklady na provoz, nenajdeme tam pokladní,
zboží si zaplatíme sami prostřednictvím platební karty
obchod s vlastním výběrem – naše samoobsluha
obchod s omezenými službami – klasický pultovní prodej
obchod s plnými službami– klasický luxusní obchod (parfumérie), čím více personálu, tím budou vyšší ceny
MO bez prodejen
- a) přímý prodej – avon, oriflame, tento prodej je velmi nákladný až 50% z ceny tvoří náklady na distribuci
- b) automatický prodej – automaty, jsou na ně vysoké náklady, často nespokojenost zákazníků
- c) nákupní služba – objednávka pizza domů
MO organizace
- a) obchodní společnosti – velké společnosti a uplatňují úspory z rozsahu. Zboží nakupují ve velkém
- b) koncesní organizace – MC Donald = provozovatel platí za koncesi
- c) družstva spotřebitelů – na vesnici, obyvatelé založí družstva a provozují prodejnu, která třeba neprosperuje
Fyzická distribuce
Cíl: dostat s nejmenšími náklady správný výrobek na správné místo ve správný čas
Náklady distribuce:
D = distribuce, T= náklady na přípravu, FN = firemní náklady, nedaj se přesně nakalkulovat na jednotku výstupu,
VN = variabilní náklady, dají se přesně nakalkulovat na jednotku výstupu (sklady), Z=ztráty
ND = T + FN + VN+ Z
Části fyzické distribuce
1) vyřizování objednávek
2) skladování – vlastní náklady, veřejné sklady, úložné, distribuční
Zásoby
Ä není dobré mít zásob málo ani hodně.
hodně zásob – může způsobit platební neschopnost
málo zásob – ztrácíme prestiž
Äměli bychom si stanovit objednávkový bod.
Doprava
Ä typ dopravy závisí na charakteru zboží
Ø kamiónová – skoro vše
Ø letecká – pošta, distribuce květin
Ø lodní – ty, které nepotřebují rychlou distribuci = ropa
Ø železniční – -„- = uhlí, železná ruda, auta
Ø potrubní – ropa, zemní plyn