Funkce plánování (management)
– zabývá se určováním cíle a cesty k cíli.
Podstata plánování
priorita plánování – plánování je na 1 místě, vždy spojováno s kontrolou
pronikání plánování – mělo by se plánovat od ředitele až na spodní profese (dělníky)
efektivnost plánování – stupeň dosažení cílů s ohledem na náklady (cíl dostat se k zákazníkovi zvolím buď kolo, chůze, auto, autobus, vybereme co je pro nás nejlepší, nejefektivnější)
Plánovací proces
ROZDĚLENÍ PLÁNU DLE ČASOVÉHO HORIZONTU
1) dlouhodobé – prováděné nad 5 let, dát si pozor na kontrolu cílů, musíme mít dílčí cíle
2) střednědobé – 1-5 let, lépe se kontrolují, cíl je na dohled
3) krátkodobé – do 1 roku
ROZDĚLENÍ PLÁNU Z HLEDISKA ROZHODOVACÍHO PROCESU
1) strategické = formulují cíl rozvoje, který vychází z analýzy a prognóz potřeb firmy a jejich možností
= nenavazuje strategické cíle, zabývá se jim TOPMANAŽER, z hlediska času – dlouhodobé plán
2) taktické = je součástí strategického plánování jsou to plány oblastí nebo org. jednotek. Provádí je střední
management a jsou střednědobé
3) operativní = vytváří předpoklady, aby byla firma schopna při dosahování svých cílů přizpůsobit se změnám
uvnitř firmy a ve svém okolí
= jsou to různé plány výroby, odbytu. provádí nižší a střední management, vychází z taktického
plánování
Základní plánovací kategorie
CÍLE: (cíl: místo kam se chci dostat, chci zvýši výrobu o 10%/rok).
Jiné cíle maní manageři a jiné dělníci. Manageři mají cíle soc. ekonomické. Dělníci mají cíle individuální
(výkop kanálu hluboký 60 cm, široký 80 cm). Společnosti mohou mít více cílů, ale jednotlivé cíle si
nesmí odporovat. Cílů nesmí být příliš mnoho. Je třeba si udělat pořadí cílů.
STRATEGIE: ukazují nám cestu k cíli. Vždycky je potřebné definovat více strategií (cest). Jednotlivé strategie
hodnotíme z hlediska: ekonomického – co mě stojí nejméně, možnosti realizace – levnější
pracovníci z Indie, jak je dostat do ČR.
TAKTIKY (politiky): definují oblast nebo mantinely, kde se máme pohybovat
POSTUPY: jsou to metody prováděny budoucí činnosti. Užší pojem než taktika.
PRAVIDLA: požadavky na činnosti, které vylučují volnost. Užší pojem než postup.
PROGRAMY: soubor cílů, taktik, postupů, pravidel, využití zdrojů potřebných k provedení dané posloupnosti.
Něco komplexního.
PLÁNOVACÍ KATEGORIE: rozpočet= numerické stanovení cíle. Části: výnosy, náklady, hosp. výsledek
Postup plánování
Postupujeme podle těchto bodů:
- a) uvědomování si příležitostí z hlediska trhu, konkurence, přání zákazníka, silných stránek firmy, slabých stránek
firmy (příležitost) /lidé něco potřebují, tak to budeme vyrábět, třeba obchod s konfekcí –oblečení)
- b) stanovené cíle – postavit prodejnu s konfekcí(cíl)
- c) vývoj předpokladu v jakém prostředí budou naše plány realizovány, jaké budou daně vstup do EU
- d) určení alternativních postupů tzn. ujasníme si ty nejslibnější alternativy pro dosažení našich cílů (jak tomu
dospět- pronajmout barák, nebo ho postavit v zeleni)
- e) hodnocení alternativních postupů hodnocení z hlediska ekonomického a možnosti realizace
- f) výběr postupu
- g) formulování odvozených plánů jde např. o tyto plány: plán nákupu mat., plán nákupu zařízení, plán
výnosů, plán nákladů (reklama)
- h) numerizování plánů podle rozpočtu – číselně vyjádříme plány pomocí rozpočtu
Rozhodování
– je jádrem plánování (centrem).
Řídíme se:
- a) vyhledáváním alternativ – nikdy neexistuje 1 alternativa
- b) hodnocení alternativ – z hlediska ekonomického, dostupnosti a možnosti realizace
- c) výběr alternativy – napomáhají nám k tomu zkušenosti experimentu čí výzkumu
- d) programová a neprogramovaná rozhodnutí
programově nebo-li rutině provádí se na nižší úrovni
neprogramově rozhoduje se na vyšší úrovni. Jsou to stále nové situace
- e) rozhodování v podmínkách: určitosti, neurčitosti a rizika
určitosti – jsme v prostředí kdy co se stane
neurčitosti – jsme v prostředí kde nevím co se stane
riziko – to co nenastane – odhaduje se, odhadovat se může subjektivně na základe zkušeností, objektivně –
pomocí stat. metod
Rozdělení cílů:
- NEVERIFIKOVATELNÉ CÍLE 2. VERIFIKOVATELNÉ CÍLE
- a) vytvářet zisk a) do konce r. 98 zvýšit zisk o 30%
- b) zdokonalit komunikaci b) více jednat s lidmi
- c) zvýšit produktivitu práce výrobn.odděl. c) zavádět novou technologii, lépe motivovat
- d) dosáhnou vyšší úrovně manažerů d) zpřísnit konkurzní řízení, pravidelné školení
- e) instalovat počítačový systém e) zakoupení nového programu do konce roku
Verifikovatelné cíle jsou cíle měřitelné, tzn. že na konci období je možné zjisti zda cíle bylo dosaženo.
Další dělení:
- OBECNÉ CÍLE 2. SPECIFICKÉ CÍLE
- a) maximalizace zisku a) maximalizace zisku z určité akce
- b) maximalizace příjmů podniku b) maximalizace zisku z prodeje