Význam osobnosti a díla J.A.Komenského, baroko
Jan Amos Komenský
narodil se pravěpodobně v Nivnici na jihovýchodní Moravě |
navštěvoval školu v Strážnici, později v Přerově, vystudoval univerzitu v Heidelburgu |
roku 1616 vysvěcen na kněze (byl posledním knězem jednoty bratrské) |
po Bílé hoře odchází do emigrace a pobývá v mnoha zemích: Polsko (Lešno), Anglie (jako biskup jednoty bratrské), Francie (pozval ho kardinál Richelieu), Švédsko (na pozvání krále), Holandsko (tam se seznámil s R.Descartem), Uhry, roku 1654 se vrací do Lešna, kde však požár zničí celý jeho majetek a většinu jeho písemností, Slezsko, Braniborsko, opět Holandsko, kde roku 1680 v Amsterdamu umírá, pochován je v Naardenu – jeho hrob je českým územím |
Jeho dílo lze rozdělit do dvou skupin: | ||||
– nábožensko filozofická díla – zabývá se rozporem víry a rozumu | ||||
– Listové do nebe, Truchlivý | ||||
– Labyrint světa a ráj srdce – alegorie světa v podobě města, kterým prochází Poutník | ||||
– provází ho Všezvěd – ten mu radí, aby nic nekritizoval, protože se tak vyhne utrpení a nepříjemnostem | ||||
– druhým průvodcem je Mámení – snaží se Poutníka přimět k přijímání cizích názorů bez uvažování (symbolicky nasadí Poutníkovi brýle) | ||||
– Poutník však nachází ve všech stavech ve městě klam, lež, přetvářku | ||||
– opustí Všezvěda a Mámení a řešení nachází ve víře v Boha („Navrať se do domu srdce svého a zavři za sebou dveře.“) | ||||
– pedagogická díla | ||||
– Didaktika magna – Komenský vznesl požadavek na vyučování v mateřském jazyce | ||||
– má být umožněno stejné vzdělání chlapcům i dívkám | ||||
– vyučování má být založeno na přímé zkušenosti a smyslovém vnímání | ||||
– náročnost musí být adekvátní věku | ||||
– škola má být rozdělena do čtyř stupňů po šesti letech: | ||||
škola mateřská – o vychování se starají rodiče | ||||
škola základní | ||||
škola latinská (gymnasium) – ve větších městech | ||||
akademie (universita) – odborné studium nejnadanějších žáků | ||||
– Informatorium školy mateřské – rady k výchově dětí nejmladšího věku | ||||
– Orbis pictus – původně učebnice latiny, později se stala vzorem pro učebnice cizích jazyků | ||||
– Dveře jazyků otevřené, Škola na jevišti |
České baroko
zaměřění literatury – náboženské – životopisy svatých, postily, kázání, náboženská rozjímání, legendy o svatých
hlavní hrdina – světec
témata – marnost světa, úvahy o smrti a posmrtném životě
hlavní hrdina – světec
témata – marnost světa, úvahy o smrti a posmrtném životě
Bedřich Bridel – náboženská lyrika – Co Bůh? Člověk? – hojně využívá antonym
Adam Michna z Otradovic – Loutna česká – sbírka duchovních písní
Bohuslav Balbín – Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého – kritika odnárodnění šlechty a obhajoba práva národa na vlastní jazyk