Umělecké a literární směry ve světové a české literatuře a umění přelomu 19. a 20. století
Moderní básnické směry ve světových literaturách
(90. léta 19. stol. – počátek 20. stol.)
- století bylo ve znamení překvapivých vědeckých objevů. Převládal pozitivizmus – jen to je skutečné, co lze dokázat smysly a zkušeností. Životní tempo se zrychluje, konkurenční boj se zostřuje.
Lidé jsou unaveni boji světových mocností a objevují se hlasy mající strach z budoucnosti = návrat do minulosti. Pochmurným náladám konce minulého století odpovídal i pochmurný názor na život německého filozofa Artura Schopenhauera, který se hlásil k voluntarismu – podceňování vědeckého poznání; základem všeho bytí je vůle:„Život je nutné utrpení, lidské potřeby vyžadují vůli.“; člověk je od přírody špatný. Další populární osobností se stal německý filozof Friedrich Nietzsche – byl proti rozumu, vyzvedával instinkty a pudy + vůli k moci, odmítal demokracii jako vládu slabých, pohrdal davem a vyzdvihoval nadčlověka (zneužito fašisty a nacisty). Životní pocity konce minulého století s sebou přinesly i vlnu spiritualismu. Do popředí se také dostává heslo umění pro umění (l’art pour l’art = lartpourlartismus), které vyjadřuje názor, že umění má sloužit jen sobě samému a jeho cílem je vyvolávat pocity radosti, rozkoše a krásy.
Symbolismus – důraz kladen na použití symbolu jako hlavního prostředku moderní poezie. Pojem se ujal po vydání Manifestu symbolismu. V praxi se symbolisté zaměřovali na oblast představ a snů, usilovali o proniknutí k podstatě věci. Důraz kladen na hudebnost verše. Často stírány hranice mezi poezií a prózou (báseň v próze, volný verš). Na francouzský symbolismus zapůsobil E. A. Poe, který básní Havran položil základy moderní poezie. Mezi nejvýznamnější symbolisty patřili Ch. Baudelaire a P. Verlaine.
„Prokletí básníci“ – termín pochází od P. Verlaina, jenž pod tímto názvem vydal soubor svých esejistických portrétů několika „prokletých básníků“. Kromě sebe mezi ně řadí i Tristana Corbiera, A. Rimbauda a S. Mallarmého. Literární svět sem dále řadí i Ch. Baudelaira. Tito básníci žili naplno a intenzívně, často až bohémsky. Bouřili se proti vlastním rodinám a proti měšťanské společnosti, která je svým pokrytectvím provokovala. V básních se objevují vedle sebe pocity zhnusení a okouzlení, kajícnost, smyslnost, zášť, láska, přízemnost i vznešenost. Ve své době nebyli pochopeni, neboť svou tvorbou a životními postoji pobuřovali morálku společnosti.
Dekadence (= úpadek) – autoři vyjadřovali odpor k soudobé měšťanské společnosti, zdůrazňovali pocity nudy a zoufalství. Často se uchylují k čistému umění (lartpourlartismus) nebo k mystice. Mezi její stoupence patří P. Verlaine, S. Mallarmé a O. Wilde.
Impresionismus – zpočátku malířský styl z 80. let 19. stol. (impression = dojem), který od základů změnil malířské vidění své doby, zejména důrazem na prvenství světla a barev před ostatními složkami. Předchůdcem malířského impresionismu byl Edouard Manet (Snídaně v trávě), nejvýraznější osobností potom Claude Monet, který na výstavě v Paříži vystavil obraz Imprese, východ slunce (Impression, soleil levant). K francouzským impresionistům patřil také Auguste Renoir, Claude Pissarro a Edgar Degas (tanečnice). Mezi impresionisty sochaře se dá zařadit Auguste Rodin. Impresionismus v hudbě prezentoval Claude Debussy. V literatuře se impresionisté snažili uvolnit smyslovou vnímavost člověka a postihnout slovem prchavý a subjektivní dojem skutečnosti, zachytit atmosféru jedinečného okamžiku. Běžné je užití metafor, rýmu a eufonie. Z básníků sem především řadíme P. Verlaina.
Novoklasicismus – autoři navazovali na klasické umění. Odmítání naturalistického kopírování přírody, lyrických prvků, kreseb psychických stavů i popisu prostředí. Návrat k antickým tématům. Sem řadíme A. Gida a P. Verlaina.
Francie
Charles Baudelaire
- jako dítě ztratil otce, načež se jeho matka znovu provdala; nesnášel svého otčíma, který mu linkoval život (studium diplomacie); peníze po otci dostal vyplaceny až v 18. letech, kdy se již plně věnoval literatuře a cestoval po exotických krajích; ve Francii žil bohémsky (drogy)
- překládal Poeovo dílo, byl kritikem, výtvarníkem, přivydělával si přednáškami o umění v Belgii; odpůrce naturalismu
Květy zla
- sbírka ve své době vzbudila veřejné pohoršení, Baudelaire byl dokonce obviněn z ohrožování mravnosti (musel zaplatit pokutu); motiv rozporu obsaženého již v názvu se nese celou sbírkou; námět básní je různý
Malé básně v próze
- motivy stejné jako v Květech zla; námět – nálady, portréty lidí (obrazy starých, opuštěných žen), smutek ulice, smutek života, mravnostní bída; některé básně mají i příběh
Paul Verlaine a Arthur Rimbaud
- Paul měl starostlivou matku, otec byl ženijním kapitánem; inspiroval se Baudelairovými Květy zla; jeho manželkou se stala Mathilda Mauté; další život poznamenán setkáním s Rimbaudem
- Arthur měl zvláštní matku (krutá, lakomá, ráda se hádala – „ledová žena“); díky matce se často stěhovali; v dětství neměl Arthur žádnou hračku a nesměl mít ani kamarády; otec rodinu brzy opustil; na škole byl tichý a byl označován jako „zázračný student“; rád četl; chtěl se stát hudebníkem; matce se často vzpouzel a následně utíkal z domova; jednou zaslal Verlainovi dopis s opisy některých svých básní, načež byl pozván do Paříže
- oba se sblížily; Verlaine začal mít potíže s alkoholem; v noci se toulali Paříží a vedli bohémský život; nakonec Verlaine opustil rodinu a odešel s Rimbaudem do Belgie a do Anglie (zde si přivydělávali učením); časté hádky vyvrcholily postřelením Rimbauda; i když Rimbaud nepodal žalobu a Verlaine litoval svých činů, byl odsouzen na dva roky vězení; ve vězení se Verlaine navracel ke katolicismu; po propuštění se pokoušeli o další společné soužití, ale nakonec se nadobro rozešli
- po rozchodu s Rimbaudem žil Verlaine střídavě bohémským a počestným životem; vracel se zpátky k literární tvorbě a psal další sbírky a upravoval sbírky staré
- Rimbauda po rozchodu s Verlainem lákaly dálky, a tak vyrazil cestovat po světě (Jáva, po Evropě, Egypt a Etiopie); nakonec se věnoval obchodu v Habeši – zde střádal poznatky o nových krajích (později vyšly v Evropě); jistou dobu žil v jedné domácnosti s Habešankou; k návratu domů ho donutilo rakovinové bujení v koleně pravé nohy; po amputaci se o něj starala sestra Isabella; chtěl se ještě vrátit do Afriky, ale zemřel ve Francii
tvorba Verlaina
- psal impresionistické básně s mnoha symboly, používal i dekadentní prvky; tzv. mistr náladovosti; navazoval na Baudelaira; jeho dílo oscilovalo mezi bohémstvím a pokorou před Bohem (připomíná Villona)
Básnické umění
Saturnské básně
Galantní slavnosti
Moudrost
- část sbírky napsána ve vězení
tvorba Rimbauda
- psal v mladém věku (poslední práce v 19 letech); jeho básně mají prvky impresionismu, symbolismu a dekadence; texty jsou rozporuplné (chce utéct od civilizace, ale touží žít) – „poezie ohavné duše“; chtěl dospět k neznámému rozrušením všech textů
Mé bohémství = Mé tuláctví
- sonet o představách a snech, které autora inspirují k tvorbě
Román
Sezóna v pekle
Iluminace
- cyklus básní v próze
Opilý koráb
- básník je představován korábem, který je zmítán na moři stejně jako člověk v životě; básník se chce odpoutat od stereotypu a realizovat své sny; později převládá stesk po domově; když se básník dostává domů, má nutkání opět vyjet do světa
Stéphane Mallarmé
- tvůrce symbolistické poesie; zprvu neznámý autor, který pořádal schůzky mladých básníků u sebe doma; z jeho žáků vzešli mnozí známí básníci (Valéry a jiní); účinek jeho básní záleží na dojmech, které jsou schopny u čtenářů vyvolat
Faunovo odpoledne
- idyla s antickým námětem; hlavní postavou je Faun, bůh plodivé síly a rozkoše a ochránce stád, který je trápen myšlenkou, zda-li jsou nymfy skutečné, nebo jsou-li jen představou v jeho hlavě
Paul Valéry
- básník a esejista; od poezie žádal formální dokonalost a básnickou čistotu; svou symbolistickou poesii vytvářel v duchu čistě novoklasicistním
Belgie
Emile Verhaeren
- psal francouzsky; zobrazoval jak městský, tak i venkovský život; od symbolismu a civilizační poesie dospěl k představám o sociální revoluci; ačkoliv obdivoval civilizaci, přece jen se v jeho poesii odrážejí jeho citové krize i obavy o budoucnost
Chapadlovitá města
- poesie průmyslového města
Maurice Maeterlinck
- dramatik, esejista a básník píšící francouzsky, nositel Nobelovy ceny za literaturu; v životě se cítil osamělý; své prožitky vkládal do svých děl; hrdinové jeho symbolistických dramat nejsou schopni rozhodovat o svém životě, jsou jen hříčkou v rukou osudu
Skleníky
Anglie
Oscar Wilde
- dramatik, básník a prozaik; jeden z nejvýznačnějších anglických dekadentů; pocházel ze zámožné rodiny; doma se scházela vybraná společnost, v které se naučil pohybovat; hledal nové zážitky a zkušenosti, aniž bral ohled na tehdejší morálku viktoriánské společnosti; byl ženatý, přesto si vydržoval mladé milence, za což byl odsouzen k dvěma létům vězení; po návratu z vězení umírá jeho žena; zemřel v bídě a zcela opuštěn
Próza
Obraz Doriana Graye
- román obsahuje hlavní myšlenky anglické dekadence; Dorian je krásný mladý muž, který se seznámí s jedním známým malířem, který jej vypodobí; u tohoto malíře se Dorian setká s typicky zhýralým anglickým lordem, díky němuž vysloví prosbu, aby namalovaný portrét stárnul místo něj – netuší, že se tak stane; Dorian pak žije bohémsky; zamiluje se do jedné herečky, která se zabije, když ji Dorian odkopne; sám pak v návalu strachu zabije malíře svého portrétu; nakonec neunese tíhu svých činů, a tak rozpáře obraz – v té chvíli umírá, a obraz se vrací do své původní podoby
- román tehdy pobouřil celou anglickou společnost
Strašidlo cantervillské
- jedna z úspěšných novel; na anglický hrad se přistěhuje americká rodina; jelikož nevěří na strašidla, dovádějí občas ducha sira Cantervilla k šílenství, až na Virginii, která duchovi pomůže zlomit kletbu, která na něj byla uvalena švagry poté, co zabil svou ženu; v tomto díle Wilde vyzdvihuje sílu lásky a konfrontuje myšlení staré Anglie a nové Ameriky
Poezie
Balada ze žaláře v Readingu
- balada napsána pod vlivem dojmů z vězení
Drama
- Wildovy hry založeny na vtipu, ironii a konversační komice
Jak je důležité míti Filipa
Ideální manžel
Pohádky
- křehké, filosofické, symbolistické, zaměřené na hodnoty života (láska, obětavost, oddanost, soucit, povrchnost, nenávist…)
Šťastný princ
- na cestě na jih se vlaštovka zastavila u sochy šťastného prince (za života nikdy neplakal) ze zlata a drahého kamení; socha ale byla smutná, protože ze svého místa viděla lidskou bídu a utrpení; po třikráte socha přemluvila vlaštovku, aby s ní zůstala a odnesla něco z princova bohatství chudým; jelikož princ už neměl oči ze safíru – byl slepý -, rozhodla se vlaštovka s princem zůstat, přestože to princ odmítl; vlaštovka pak princi vyprávěla o lidské bídě, kterou viděla, a podarovávala chudé zlatem ze sochy; když přišla zima, políbila naposledy vlaštovka rty sochy a zemřela jí u nohou; poté puklo soše srdce; jelikož už socha nebyl krásná, nechali ji radní strhnout a přetavit, jen puklé srdce zůstalo celé, a tak jej vyhodili na smetiště k mrtvé vlaštovce; když Bůh nakázal andělovi, aby mu z města přinesl dvě nejvzácnější věci, přinesl mu anděl puklé srdce a mrtvou vlaštovku
Slavík a růže
- slavík zpívající o nešťastné lásce se rozhodne pomoci studentovi, který má rudou růží podarovat dívku, kterou miluje, aby s ním šla tancovat; slavík prosí růžový keř o rudou růži, dovídá se ale, že zima spálila keři mízu, a tak letos nebude mít žádné růže, ledaže by se za měsíčního svitu slavík nabodl na jeden trn a za překrásného zpěvu nechal proudit svoji krev do rudé růže; nakonec se slavík přitiskne tak pevně, že zemře; ráno najde student na růžovém keři rudou růži a mrtvého slavíka
USA
Walt Whitman
- průkopník civilismu; oslava americké demokracie a práce; básník svého lidu
Stébla trávy
- symbolistická sbírka poesie psaná volným veršem; symbol trávy jako koloběhu života v přírodě a společnosti (Vrchlický – Strom života)
Německo
Rainer Maria Rilke
- pražský rodák, zpočátku psal impresionistické a dekadentní básně, později přechod k meditativním hymnám a k moderní poezii; jeho poezie se obrací k problémům lidského života (láska, utrpení a smrt)
Nové básně
Rusko
Alexandr Alexandrovič Blok
- představitel symbolismu; oslava Ruska, zamýšlí se nad společenskými nespravedlnostmi
Moderní básnické směry přelomu století v české literatuře
(90. léta 19. stol. – počátek 20. stol.)
Politický zápas s vídeňskou vládou, radikalizace politického života, vzrůst počtu české inteligence.
Literatura ovlivněna moderními proudy evropského umění. Vzrůstá napětí mezi uměním a společností, vzrůstá pocit krize doby. Mladí revoltují zejména proti generaci lumírovců včele s Vrchlickým, které vyčítají napodobivost, a proti realismu, kterému vyčítají přílišnou suchost a přízemnost. Jediným seskupením mladých autorů této doby se stala Česká moderna (1895), v jejímž programu byl zakotven požadavek umělecké individuality. Jelikož byli tito lidé příliš individualističtí, skupina se brzy rozpadla.
- 1890 vydal F. X. Šalda povídku Analysa, na níž velmi nepříznivě reagoval Herbenův časopis Čas. Na tuto kritiku Šalda napsal jako obranu stať Syntetism v novém umění, ve které vysvětloval podstatu nových uměleckých směrů. Machar v této době přehodnocuje literaturu májové generace: kritizuje Hálka, který byl až do této doby považován za vůdčí osobnost májovců, a vysoce oceňuje dílo Nerudy, dosud dosti opomíjené.
Česká moderna – umělecké i politické zájmy. Bohatá překladatelská činnost. Představitelé: J. S. Machar, F. X. Šalda, O. Březina, A. Sova, V. Mrštík, J. K. Šlejhar.
Protispolečenští buřiči – revoltují v životě i v umění. Z tohoto postoje a přístupu k životu se zrodila dekadence, satanismus (S. K. Neumann), bohémský a tulácký přístup k životu (K. Toman, F. Gellner, J. Hašek). Výraznou skupinou tohoto zaměření byla skupina české dekadence kolem časopisu Moderní revue založené J. Karáskem ze Lvovic a A. Procházkou. Tento proud se hlásil k francouzské dekadenci, byl jí ovlivněn. Vyznává heslo umění pro umění (l’art pour l’art). Významným představitelem české dekadence byl K. Hlaváček.
Anarchisté – seskupili se kolem časopisu Nový kult. Prvky anarchismu nacházíme v tvorbě F. Gellnera a mladého S. K. Neumanna.
Vitalisté – po 1. sv. válce si lidé váží zcela obyčejných věcí a hlavně života (F. Šrámek).
Socialisté – S. K. Neumann.
Impresionisté a symbolisté – K. Toman, F. Šrámek, A. Sova, O. Březina.
Generace z r. 1914 – na prahu 1. sv. války se formuje mladá literární a umělecká generace kolem Almanachu na rok 1914. Mladí odmítají symbolismus a přebujelý individualismus a obracejí se ke světu moderní civilizace a techniky (civilismus). Představitelé: S. K. Neumann, K. Čapek, J. Čapek.
Výtvarné umění – impresionismus (malíři Antonín Slavíček, Jóža Úprka, Antonín Hudeček), symbolismus (malíři Jan Preisler, Alfons Mucha, sochař František Bílek).
Hudba – Josef Suk, Vítězslav Novák, Josef Bohuslav Foerster, Leoš Janáček.
František Xaver Šalda
- narodil se v Liberci, jeho otec byl poštovním úředníkem; rodina se později přestěhovala do Prahy; v Praze Šalda vystudoval gymnázium a následně se dal na práva, která díky literatuře nedokončil; přijal práci v redakci Ottova slovníku naučného (zpracovával hesla literární a malířská); stál u zrodu Manifestu České moderny; když na něj spadl strom, ochrnul na pravou nohu; založil několik časopisů (Novina, Česká kultura, Tvorba, Šaldův zápisník – 1928); na popud Z. Nejedlého zakončil své nedodělané studie a stal se profesorem na UK, kde vyučoval dějiny západních literatur; nikdy se neoženil, ale po nějakou dobu žil se spisovatelkou Růženou Svobodovou
- považován za tvůrce moderní kritiky; vycházel ze subjektivního prožitku; snažil se objevit objektivní zákonitosti; kritiku považoval za rovnoprávnou s poezií a prózou; umění by mělo být pravdivé, ale nemělo by kopírovat život, spíše ho obohacovat = nesouhlasil s lartpourlartismem
Analysa
Syntetism v novém umění
Boje o zítřek
Duše a dílo
- eseje o významných autorech
O tzv. nesmrtelnosti díla básnického
O nejmladší poezii české
- hovoří o mladých českých básnících (Wolker, Nezval, Hora)
Josef Svatopluk Machar
- syn mlynářského stárka z Kolína; studoval v Praze, dobrovolně vstoupil do armády; po delší dobu pracoval jako úředník ve Vídni; po vzniku ČSR se stal generálním inspektorem československé armády
- hlásil se k Nerudovi; označován za rouhače, ironika, odbojníka proti autoritám a útočného kritika; napadal záporné jevy společenského života; v prvních sbírkách podléhal dekadentním náladám
Lyrika
Confiteor I – III
- osobní zpověď moderního člověka, který nevěří ve společenské ideály a cítí únavu z konce století
Čtyři knihy sonetů
- sonety laděné v dekadentním duchu
Tristium Vindobona
- žalozpěvy z Vídně; inspiroval se Ovidiovými žalozpěvy; tzv. politická poezie (kritika poměr u nás)
Epika
- zaměřoval se na osudy žen a jejich společenské postavení
Zde by měly kvést růže
- veršované příběhy o ztrátě ženských iluzí po sňatku
Magdaléna
- veršovaný román útočící proti maloměšťáctví; příběh prostitutky, která je jedním zákazníkem přesvědčena, aby opustila svou živnost a stala se řádnou ženou a manželkou – díky otevřené nenávisti „mravní“ měšťácké společnosti od manžela odchází a vrací se ke své původní živnosti
Svědomím věků
- po rozpadu České moderny Machar ještě více zdůrazňuje individualismus + inspirace Nietzscheho kultem silné a výjimečné osobnosti + návrat k antice – promítá se do celého cyklu
- cyklus básnických sbírek, zachycující historii lidstva
Golgata
V záři helénského slunce
Jed z Judey
Antonín Sova
- pochází z učitelské rodiny; narodil se v Pacově v jižních Čechách; studoval práva, prošel několik zaměstnání, nakonec se stal úředníkem Městské knihovny v Praze; byl samotářem, jeho plachost podporovala dlouholetá míšní choroba
- impresionista a symbolista (svou symbolistickou tvorbou dosáhl evropského věhlasu); později podléhal i protispolečenské revoltě mladých básníků
Poezie
Květy intimních nálad
- opěvuje přírodu jižních Čech, někdy i sociální motiv; hudebnost
Z mého kraje
Soucit a vzdor
Zlomená duše – Kapitoly z přítelova deníku
- rozebírá své pocity (dětství, lásky, společnost), kritika společnosti
Smetanovo kvarteto Z mého života
- vložené intermezzo
Vybouřené smutky
- symbol poutníka, který, smrtelně zraněn, odchází na horu snů; konfrontace reality a snů
Údolí nového království
Dobrodružné odvahy
- ve sbírkách se navrací k realitě; motivy vzpoury (reakce na ruskou revoluci – bez socialistických myšlenek), užití náboženských symbolů
Ještě jednou se vrátíme…
- přírodní a intimní lyrika; navrací se k rodnému kraji
Zpěvy domova
- reakce na zápasy 1. sv. války, vyzdvihuje národní tradice; symbolem čistšího člověka se stává venkovan
Básníkovo jaro
Drsná láska
- téma mládí, přírody, domova
Próza
Pankrác Budecius kantor
- rozsáhlá novela z konce 18. stol. o venkovském muzikantovi a učiteli, který díky lásce k hudbě ztratí svou rodinu; celou tragédii si uvědomuje až po smrti manželky
Otokar Březina (vl. jm. Václav Jebavý)
- narodil se v Počátkách na Moravě, pocházel z rodiny chudého obuvníka; vystudoval reálku a stal se učitelem; nadále se vzdělával ve filosofii (nadšen mladými německými filosofy), teologii a studoval jazyky
- symbolista světového významu
Poezie
Tajemné dálky
- na první sbírku nebývale vyzrálá; impresionistické a dekadentní básně; tématem se stává vzpomínka na neradostně uplynulé mládí, básníkovým osudem se stává samota a bolest; snaží se přiblížit poznání vesmíru i lidské existence
Mrtvé mládí
Moje matka
Svítání na západě
- básník chápe smrt jako vysvobození z pozemských strastí; ve chvílích extáze mívá předtuchu duchovního života – svítání na západě (západ = smrt)
Větry od pólů
- nejabstraktnější sbírka Březinovy tvorby, která hledá odpovědi na nejzákladnější filosofické otázky; sbírka ústí v hledání odpovědi na to, kde je tajemná vůle, která ovládá svět
Ruce
- každý jedinec je spojen s vesmírem řetězcem neviditelných rukou, které obepínají celý svět
Stavitelé chrámu
- sbírka spojuje pozemský život s poznáním vesmíru; staviteli chrámu jsou básníci, umělci, vůdcové lidstva, kteří budují dokonalejší chrám budoucího světa; hymnický ráz sbírky
Jiří Karásek ze Lvovic (vl. jm. Josef Karásek)
- dlouhou dobu mystifikoval celou veřejnost – prohlašoval, že jeho předek byl šlechtic (převzal jeho přízvisko ze Lvovic); byl zaměstnán jako poštovní úředník; jeho vzorem se stal Oscar Wilde
- iniciátor a představitel české dekadence kolem Moderní revue, kterou založil se svým přítelem Arnoštem Procházkou; svými dekadentními texty pobuřoval veřejnost; společně se scházel s Procházkou a Hlaváčkem (všichni homosexuálové = z české dekadentní tvorby se zcela vytratil ženský prvek)
Poezie
Zazděná okna
Splín
Karel Hlaváček
- autor české dekadence soustředěné kolem Moderní revue
- pocházel z rodiny pražského dělníka, což ovlivnilo jeho vztah k chudým a utlačovaným; zemřel předčasně ve 24 letech na tuberkulózu
Poezie
Sokolské sonety
- radost ze života, zdraví, pravdy a krásy; oslavuje sokolské hnutí, kterého se sám účastnil; později se k této sbírce stavil odmítavě
Pozdě k ránu
- popisuje pocity z konce století; melodičnost básní
Mstivá kantiléna
- 12 balad, námět vypůjčen z holandských balad z 11. stol.; boj chudé šlechty proti Španělům; na historickém tématu popsal soudobé pocity a nálady
Viktor Dyk
- básník, dramatik a prozaik generace protispolečenských buřičů
- narodil se v Pšovce u Mělníka, studoval práva, zapojoval se do politického života, za 1. sv. války vězněn (protirakouská satira), po válce se stal poslancem a senátorem strany národně demokratické; v 54 letech se utopil v moři
- nade vše upřednostňoval lásku k národu, trpěl rozporem mezi realitou a snem, což vedlo k jeho pozdější deziluzi
Poezie
A porte inferi
Síla života
Marnosti
- protispolečenská vzpoura, skepse, touha po překonání, pocity rozporu; tragikomické pojetí života, sebeironie, sklon k epigramatičnosti, vyhrocená pointa, svár skutečnosti a snu, vůle a citu, iluze a vystřízlivění
Buřiči
- 3 příběhy zločinců, kteří se bouří proti společnosti; anarchisticky laděná epická sbírka
Milá sedmi loupežníků
- básnická balada o dívce milující a zároveň zrazující své druhy, neboť jí zabili milého (dovede je až na šibenici)
Satiry a sarkasmy
Pohádky naší vesnice
- upozorňuje na nedostatky národní společnosti
Lehké a těžké kroky
Anebo
Okno
Poslední rok
- sbírky inspirovány první světovou válkou a obavami o osud národa
Devátá vlna
- sbírka poznamenána předtuchou blízké tragické smrti
Próza
Krysař
- zpracování německé pověsti ze 13. stol. o krysaři z Hammeln; pověst vypráví o krysaři, který pomůže lidem vyčisti město; jelikož nedostane slíbené peníze, odvádí děti všech lidí z města a zakládá s nimi Sedmihradsko; v Dykově díle je krysař romantickým hrdinou, který se dostane do Hammelnu; zde se zamiluje do dívky jménem Agnes, ta ho však opustí; nakonec nedostane ani slíbené peníze za vyčištění města; obloudí lidi hrou na píšťalu a odvádí je do propasti; naživu zůstává jen prosťáček Jörgen a malé dítě; autor vyjadřuje touhu po lepším světě
Drama
Posel
- historický námět z pobělohorské doby
Zmoudření dona Quijota
- Dyk podporuje dobře myšlené skutky, vyzdvihuje Quijotovo procitnutí ze snu, po kterém ztrácí Quijot smysl žít, a tak umírá
Karel Toman (vl. jm. Antonín Bernášek)
- představitel generace protispolečenských buřičů; psal do Nového kultu i do Moderní revue
- pocházel z rolnické rodiny z Kokovic na Slánsku; po nedokončených právnických studiích střídal úřednická a redaktorská místa; mnoho cestoval – po celé Evropě; teprve po první světové válce zakotvil v Praze, kde byl zaměstnán v knihovně Národního shromáždění + píše pro Národní listy; bohémský přístup ke světu, nakonec nachází smysl života v rodné zemi
Poezie
Pohádky krve
- symbolistická sbírka s dekadentním obsahem
Torso života
- symbolistická sbírka; motivy smutku a neuskutečněných ideálů, lásky; rozpor mezi domovem a dálkami
Melancholická pouť
- motiv tuláctví, zároveň touha po vlasti, pocit společenského vyděděnce; kritika maloměšťácké společnosti
Casius
Sluneční hodiny
Verše rodinné a jiné
Měsíce
- považovány za nejkvalitnější Tomanovu sbírku; obsahuje přesně 12 symbolistických básní, ve kterých se přimyká k vlasti
Hlas ticha
- ohlas na 1. světovou válku
Stoletý kalendář
- sbírka zachycuje zápasy chudých
Fráňa Šrámek
- narodil se v Sobotce, otec byl berním úředníkem, a tak se s rodiči často stěhoval; studoval práva, ale nedokončil je; po návratu z vojny se věnoval literatuře; spolupracoval s anarchistickým hnutím; za své politické názory byl několikrát vězněn; první světovou válku strávil na několika frontách; po válce se nezařadil k žádné literární skupině; žil v ústraní v Praze a Sobotce; jeho nesouhlasný postoj k okupaci vyjádřil tím, že nevycházel ze svého domu
- básník, prozaik, dramatik a publicista; příslušník buřičské generace
Poezie
Života bído, přec tě mám rád
- překonává dekadentní pocity, hořkost života; protispolečenské a antimilitaristické postoje
Modrý a rudý – Verše o vojáčcích
- užívá prostý jazyk; antimilitaristická sbírka s ironickým podtextem
Raport
- v básni ukazuje na nesmyslné smrti koní ve válce její absurdnost, krutost
Splav
- impresionistická a vitalistická sbírka
Básně
Nové básně
- ve sbírkách popisuje Sobotecko
Rány, růže
- básně vzniklé pod dojmy okupace
Próza
Sláva života
- povídková kniha; Šrámkova prvotina
Stříbrný vítr
- impresionistický román oslavující mládí; hlavním hrdinou románu je Jan Ratkin, syn soudce; mládí prožil na vesnici, ale na gymnázium byl poslán do města; ve městě prožívá zmatečné stavy dospívání; v závěru románu se Ratkin setkává se svou milou Aničkou, se kterou se rozchází; celá kniha konfrontuje svět starého a mladého a vrcholí přerodem mladého Ratkina v muže
- uvolněná stavba textu, dojmovost okamžiku, spojitost duše člověka s přírodou; postavy bez pevných obrysů psychiky
Tělo
- román popisuje citový život hlavní hrdinky
Drama
Léto
- oslava mládí a lásky, které prezentují lidé z venkova, naproti tomu se staví starší generace lidí z pražských uměleckých kruhů; tyto generace se střetávají v létě, kdy Pražané přijíždějí na letní byt
Měsíc nad řekou
- děj se odehrává po první světové válce v Písku; opět konfrontace světa mladých a starých; do Písku je svolán abiturientský sjezd maturantů; Jan Hlubina, písecký obchodník, se na tuto událost těší; jeho žena, v domnění, že Hlubina nic neví, před ním o této události nemluví, aby nezačal litovat toho, že díky ní nedostudoval; z Prahy přijíždí Hlubinův přítel Roškot se synem Villym; Villy se seznamuje s Hlubinovou dcerou Slávkou, která už má nápadníka; když rodiče odcházejí na večírek, zůstává Villy se Slávkou doma sám; Villy dává Slávce přečíst román Měsíc nad řekou, který napsal a věnoval její otec Villyho otci; během večera se oba sblíží, ale Slávka nakonec poznává, že se jako starší žena nemůže vrátit do mladších let, a tak Villyho opouští
František Gellner
- narodil se v Mladé Boleslavi v rodině drobného podnikatele a obchodníka; vystudoval gymnázium, potom studoval techniku ve Vídni a nakonec báňskou akademii v Příbrami; vedl život bohémského chudého studenta, školy nedostudoval; po vojně odjel studovat malířství do Mnichova, potom do Paříže a Drážďan; v roce 1911 začal pracovat jako redaktor Lidových novin; za 1. sv. války narukoval i přes silné revmatické obtíže; hned po nástupu měl hádku s velitelem, a tak byl přidělen k pěchotě; jelikož po několika dnech nemohl dále jít, zůstal na bojišti a byl prohlášen za nezvěstného
- básník a prozaik, autor politické satiry a kupletů, fejetonů, povídek; často užívá hovorová slova a vulgarismy
Poezie
Po nás ať přijde potopa!
- poezie provokativní, ironická, výsměšná, revoltující
Radosti života
- výsměšný a ironický postoj zakrývá zklamání a touhu po silném citu
Nové verše
- sbírka vydána posmrtně S. K. Neumannem; sbírka je dokladem básníkova dozrávání a zklidňování
Próza
Cesta do hor a jiné povídky
Stanislav Kostka Neumann
- básník, prozaik, publicista a překladatel, jehož tvorba prochází všemi literárními proudy přelomu století
- pocházel z rodiny zámožného pražského advokáta a poslance; po otcově smrti byl vychováván tetami v rodinné olšanské vile, která se později stala centrem Neumannovy literární skupiny; Neumann přerušil studia na střední škole, stal se novinářem a později svobodným spisovatelem; od mládí se zabýval politikou (v procesu s Omladinou odsouzen a vězněn); po návratu z vězení spolupracoval s Moderní revue, později vydával anarchistický časopis Nový kult; před první světovou válkou pobýval ve Vídni a na Moravě; po válce pracoval krátce jako úředník na ministerstvu školství, potom jako publicista a překladatel; vstoupil do KSČ a věnoval se politické práci; později žil mimo Prahu, léčil se v Poděbradech; 2. světovou válku strávil na venkově ; po jejím skončení se vrátil do Prahy
Poezie
Nemesis bonorum custos
- Neumannova první sbírka napsaná ve vězení; vězeňská a milostná lyrika
Jsem apoštol nového žití
Apostrofy hrdé a vášnivé
Satanova sláva mezi námi
- symbolistické sbírky
České zpěvy
Bohyně, světice, ženy
Kniha lesů, vod a strání
- sbírky Neumannova moravského období, zejména knihy milostné a přírodní poezie; Neumann užívá volný verš
Nové zpěvy
- oslavuje moderní technickou civilizaci; autor poetizuje nepoetické věci (stroje, věci života)
Rudé zpěvy
- Neumann ve sbírce vyjadřuje svůj politický postoj (sympatie vůči Rusku)
Bezedný rok
Zamořená léta
- sbírky vyšly po druhé světové válce
Publicistika
S městem za zády
- sbírka fejetonů o cestování, zachyceny příběhy lidí
Anti-Gide neboli Optimismus bez pověr a iluzí
- v této stati Neumann reagoval na kritickou reportáž francouzského spisovatele Andrého Gida o Sovětském svazu
Petr Bezruč (vl. jm. Vladimír Vašek)
- protispolečenský buřič stojící mimo všechny básnické skupiny; chápal svou tvorbu jako hlas barda; usiloval o neosobní a anonymní tvorbu; ve své tvorbě spojuje a přetavuje moderní básnické proudy v poezii údernou a monumentální
- narodil se v Opavě v rodině profesora Antonína Vaška, slezského národního buditele a tvrdého zastánce nepravosti RKZ; studoval gymnázium v Brně, potom práva v Praze – ta však kvůli finančním problémům v rodině nedokončil; pracoval pak jako poštovní úředník; za první světové války odešel do výslužby; zemřel v Olomouci
Poezie
Slezské písně
- básně publikované v této sbírce vyšly o několik let dříve v časopisech, potom souhrnně jako Slezské číslo; ve sbírce se setkáváme s básněmi intimními, sociálními a národnostními; stavba básní je dramatická a vzdorná; básník klade naléhavé otázky, pokřiky, hyperboly, kontrasty, paralely a symbolické obrazy
Jen jedenkrát
Červený květ
Labutinka
- intimní básně
Škaredý vzhled
- sociální báseň
Maryčka Magdonová
Kantor Halfar
Bernard Žár
- sociální balady – příčinou tragédie jednotlivých postav je dána sociálním prostředím
Stužkonoska modrá
- samotářská báseň, která symbolizuje básníkův smutný a zahořklý osobní život, i zklamání z veřejných poměrů
B) Trpný rod
Pasivum opisné
- pomocné sloveso být + příčestí trpné
- vyjadřuje stav, výsledek děje (Obchody byly zavřeny.)
prézens:
- jsem/jsi/je uzdraven, -a, -o
- jsme/jste/jsou uzdraveni, -y, -a
futurum:
- budu/budeš/bude uzdraven, -a, -o
- budeme/budete/budou uzdraveni, -y, -a
préteritum:
- byl, -a, -o jsem/byl, -a, -o jsi/byl, -a, -o uzdraven, -a, -o
- byli, -y. –a jsme/byli, -y, -a jste/byli, -y, -a uzdraveni, -y, -a
kondicionál přítomný:
- byl, -a, -o bych/byl, -a, -o bys/byl, -a, -o by uzdraven, -a, -o
- byli, -y, -a bychom/byli, -y, -a byste, byli, -y, -a by uzdraveni, -y, -a
kondicionál minulý:
- byl, -a, -o bych/byl, -a, -o bys/byl, -a, -o by býval, -a, -o uzdraven, -a, -o
- byli, -y, -a bychom/byli, -y, -a byste, byli, -y, -a by bývali, -y, -a uzdraveni, -y, -a
infinitiv pasivní:
být uzdraven
opisné pasivum splývá s adjektivem:
být uzdraven – uzdravený
Pasivum zvratné
- sloveso nezvratné + se
- vyjadřuje opakovanou činnost, děj (Obchody se zavírají večer.)
Užití pasiva
- pasivum opisné – ze stylistických důvodů: aby nebylo nutno střídat podměty (Chodec byl svržen autem, odvezen sanitkou do nemocnice a ošetřen lékaři.), napomáhá srozumitelnosti vyjádření (Naše řeky jsou znečišťovány průmyslovými závody.)
- v projevech psaných (odborný nebo publicistický styl)
- pasivum zvratné = živější; v obecných předpisech, poučeních (Těchto léků se užívá… Těsto se nalije do formy.)