Staroslověnské a latinské písemnictví na našem území v raném středověku, vznik česky psané literatury a její vývoj do poloviny 14.století
Prvním stát.celkem na našem území byla VM (833-906/7). 862 požádal kníže Rastislav byzant.císaře Michaela III. o vyslání křesťanské mise, kt.by pomohla upevnit nábož.stránku státu (pokřestění pohanského lidu) a upevnit církev.organizaci, kt.by se měla stát hlavní panovníkovou oporou. 863 přichází učenec Konstantin (v klášteře přijímá jméno Cyril) a obratný diplomat – bratr Metoděj z řec.Soluně. Používají staroslověnštinu (jazyk slovanské církve kolem Soluně), kt. zavedli do bohoslužeb (přeložili i nejdůležitější texty pro nábož.život). Na základě bulh.-maked.nářečí (?řecká alfabeta) dále vytváří písmo – hlaholici (zjednoduš.na cyrilici). Také vychovávají duchovenstvo jako obranu proti kněžím franckého původu, jejichž říše se mocně rozpínala a zvyšovala svůj vliv…= rozvoj textů náboženského obsahu (= důkaz pronikání křesťanství), vedle toho existuje také lidová slovesnost
-naše nejstar.písemnictví – staroslověnština, latina
-znaky této literatury : -anonymita
-problémy s datací (dlouhé časové rozpětí během něhož díla vznikala)
-nepůvodní náměty
-žánry: -kroniky, legendy, eposy
-překlady z Bible
-veršované předmluvy k překladům
-liturgické texty
-kázání
-překlady právnických děl
-duchovní písně
973 – * pražské biskupství
Konkrétní památky ve staroslověnštině :
1) Na VM všechna 4 evangelia přeložil Metoděj, veršovaná předmluva k tomuto překladu = Proglas (nejstarší staroslověnská památka), dílo je celkově vyjádřením programu Cyrila a Metoděje (obecný význam kultury, právo lidu naslouchat bohoslužbě v mateřském jazyce, oslava slovanského překladu Písma, „nahé jsou zajisté všechny národy bez knih“)
2) Liturgické texty
-kánony (zpěvy na oslavu nějakého světce)
-modlitby
3) Právnické texty
Zákon sjudny ljudem – soudní zákoník, přeložen z řečtiny
Nomokánon – soubor právních předpisů pro duchovní
4) Legendy (veršované nebo prozaické útvary náboženské středověké epiky, vyprávění o životě, skutcích, zázracích a mučednictví světců)
–Panonské legendy (legendy i přestože jsou to historická vypravování, magično potlačeno!) : – Život Konstantinův (starší, náročnější forma) – světec, vzdělanec
– Život Metodějův – více realistické
-vznik až po jejich smrti, prozaická díla (od narození po smrt)…historický pramen, autor (-ři) neznámý (-í)
-jednou z myšlenek boj proti tzv. trojjazyčníkům = zastáncům názoru, že Bible může být psána pouze v latině, řečtině a hebrejštině.
–legenda O Sv.Václavu – první staroslověnská legenda (mučedník, patron české země)
Autory prvních legend byli Metodějovi žáci, kt.byli po smrti svého učitele z VM vyhnáni, utíkali i na území Čech – založili Sázavský klášter (1032), psali v latině
V 10. a 11.st. u nás kulturu rozvíjí řády benediktinů, premonstrátů a johanitů
–legenda O Sv. Ludmile
–Kristiánova legenda (latinský název v překladu = Život a umučení sv.Václava a jeho babičky Ludmily, asi z konce 10.st., i autor je sporný) – latinsky
–Legenda o sv.Vojtěchovi
–Legenda o sv.Prokopovi (zakladatel Sázav.kláštera) – ?latinsky
-pocházejí z konce 11..a 12.st.
5) Dějepisectví
-největším dílem latinské literatury je Kosmova kronika (1125) = Kronika česká
-3 díly, autorem Kosmas (1045-1125, děkan svatovítské kapituly)
-vychází ze 3 pramenů : -mytologická složka
-vyprávění starců
-jeho vlastní zážitky
-kronika začíná stavbou Babylonské věže, vynechává působení slovanské vzdělanosti, ale i přes to vlastenectví. Kosmas založil tradici našeho dějepisectví.
-kronika : -psána prozaicky (vypravování, přímá řeč – dialogy, podrobné charakteristiky postav, veselé historky), prokládána časoměrnými verši
-latinský jazyk na vysoké úrovni, hodně citátů (především z římských klasiků = snaha oživit děj)
-výskyt bohemik = české výrazy
-pramen českých dějin (od nejstarších dějin po Kosmovu současnost) – doba vítězství křesťanství a latiny
1.česká duchovní píseň : Hospodine, pomiluj ny (= smiluj se nad námi) – vznik v době zápasení staroslověnštiny a latiny (konec 10.st.) – původně staroslověnská skladba, snadno zlidověla, zpívána při slavnostních příležitostech (fce hymny), prosba o mír a úrodu, 8 veršů, bez rýmu
Duchovní píseň Svatý Václave, vévodo české země – původně již z konce 12.st., zapsána až ve 14.st., světec jako rytíř
1085 – Vyšehradský kodex – skvělá iluminační technika
Paterik (Knihy otců) – vyprávění o mniších
Literární tvorba užívající staroslověnštinu končí v českých zemích asi na přelomu 11. a 12.st. (nástup latiny)
Staroslověnština ale i později přispěla k rychlému rozvoji spisovné češtiny!
VZNIK ČESKY PSANÉ LITERATURY
- stopy českého spisovného jazyka lze najít už v latinských rukopisech z 11.a 12.st.
- a) BOHEMISMY= tvary
- b) BOHEMIKA=ojedinělá česká slova (jména,…)
- c) GLOSA=souvislá poznámka
Nejstarší česká věta je z poč.13.st. (???pol.11.st.), zachovala se v zakládací listině litoměřické kapituly
-přibližně do pol.13.st. byly česky psané literární práce pouze v náboženské oblasti
-překlady modliteb i částí Bible
Od přelomu 13. a 14.st.nastává hlavní období rozvoje česky psané literatury – nastupují i jiné žánry, než pouze ty z duchovní oblasti
-boj česky psané literatury s latinou a němčinou (příliv Němců, staví města – vysoká šlechta)
-pronikání českých měšťanských a českých lidových prvků do literatury = zesvětštění literatury
-k rozvoji literární tvorby přispěl velkou měrou hospodářský vzestup měst, těžba stříbra (Václav II.1278-1305 – pražský groš)
-centra literatury stále v klášterech (sv.Jiří na Hradčanech, Zbraslavský kl. u Prahy)
-od pol.14.st.rozvoj gotiky (= více pomoc pro latinu než pro češtinu)
-rozvoj české literatury pokračuje i za husitství!
SVĚTSKÁ EPIKA
Alexandreida (13./14.st.) – původně 9000 veršů, dochována 1/3, vychází z latinského zpracování, autor asi šlechtic, rytířský epos…rozsáhlá výpravná báseň o Alexandru Velikém, kt.je vyobrazen jako ideální panovník (makedonský král), srovnáván s posledními Přemyslovci, bohatý jazyk, návaznost na původní řecké a římské práce, Alexandrova válečná taktika je vlastně obrazem české taktiky, některé postavy mají česká jména
-autorova předmluva, výklad Alexandrova původu, hrdinské činy, smrt, marná cesta za světovládou a slávou
(eposy v evropské literatuře : Píseň o Rolandovi, Píseň o Cidovi
-starobylé eposy vznikaly na základě starších bájí
–Píseň o Nibelunzích
Slovanské eposy:
Slovo o pluku Igorově (12.st.) – národní hrdinný epos : tažení novgorodského knížete Igora proti Mongolům. Anonymní, umělecká hodnota
Ruské byliny = bohatýrské zpěvy)
DUCHOVNÍ EPIKA
-zlomky legend : Apokryf o Jidášovi
DUCHOVNÍ LYRIKA
–Kunhutina modlitba (kolem r.1300) – zapsána v brevíři abatyše Kunhuty (dcera P.O.II.) ve Svatojiřském klášteře
–Spor duše s tělem – téma viny za lidské hříchy
LIDOVÁ POESIE
-milostná témata : divadelní hra o Marii Magdaléně (kolem r.1300)
Tak řečená Dalimilova kronika (poč.14.st.) – název je omyl z 16. st.
-anonymní (asi nižší šlechtic), nejstarší česká veršovaná kronika, vlastenectví (je proti přívalu Němců, oporu hledá v sedlácích)
-začíná stavbou babylonské věže, české dějiny o dob nejstarších do r.1314, pramenem mu byly různé kroniky (mnohé jsou pro nás neznámé, čerpá i z Kosmy)…osudy českých panovníků a české šlechty