Pobělohorská literatura
- od bitvy na Bílé hoře roku 1620
- „doba temna“
- do Čech se dostává Baroko
- období končí přechodem Baroka v Osvícenství v pol. 18. stol
- 1627 – Obnovené zřízení zemské = rekatolizace
- Jezuité – nositelé vzdělání (nutí lidi ke katolictví, ostatní odchází ze země)
Baroko
- vrací se k Bohu
- v Čechách především v architektuře
- 17. – 18. stol.
Architektura:
- velké rekonstrukce po 30. leté válce – vzniklo tím hodně barokních budov u nás
- staví se náboženské stavby – monumentální – snaží se ohromit, šokovat (aby si člověk připadal malý vedle Boha)
- stavby přezdobené, portály, barokní okna, morové sloupy
- Kryštov a Kilián Ignác Dienzenhoferové (chrám sv. Mikuláše, Invalidovna, Benediktinský klášter na Břevnově)
- Jan Blažej Santini – hlavně církevní stavby (kostel sv. Nepomuckého u Ždáru nad Sázavou – UNESCO; Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou)
- další barokní stavby
- Jížní Čechy – selský barok – tradiční statky
- Kuks, Klementinum, pevnost Josefov
Sochařství
- Ferdinant Brokof (výzdoba Karlova mostu)
- Matyáš Bernard Braun (série soch Ctností a Neřestí, sochy u Kuksu (betlém vytesaný do skal))
Malířství
- postavy cudně zahalovány, ženy zobrazovány jako ženy kristovi (muž na ně nemá nárok), silnější postavy (tlusté), andělé – baculaté děti s křídly
- Peter Paul Rubens
- Václav Hollar – obrazy Londýna, Londýn po požáru zrekonstruován podle těchto maleb
- Karel Škréta – portréty
Literatura
- velice přísný směr, má člověka šokovat velikostí, přeplácanost
- dlouhá souvětí, nečitelné, nesrozumitelné
- tématem Bůh, víra, náboženství
Jazyk v „období temna“ upadal postupně, protože se nerozvíjel (inteligence opustila zemi). Útisk byl pouze katolický.
- emigrantská (čeští exulanti)
- domácí
- oficiální (Jezuité)
- neoficiální
- lidová – písně, pohádky – vliv v N.O., autoři anonymní
- pololidová – kramářské písně (barokní bulvár, i s obrázky, něco jako noviny), interludia (mezihry), písmácké paměti (kroniky měst)
- tvoří venkovští intelektuálové, řadoví kněží, učitelé
Bohuslav Balbín
- Jezuita, sesazen kvůli pedofilii a kvůli tomu, že byl velký vlastenec
- pěstoval u studentů lásku k českým zemím
- Učené čechy – kulturní dějiny českého národa
- Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště pak českého
- dopis psaný latinsky, něco podobného jako Proglas, vyčítá občanům přechod na němčinu
- adresován jeho žáku Tomáši Pešinovi z Čechorodu (také jezuita)
- vyřejně vyšel o století později
Antonín Koniáš
- Jezuita, přední cenzor doby barokní, kontroloval vhodnost knih – ostatní se spálily
- Klíč kacířské bludy – seznam zakázaných knih, využili později obrozenci k opačnému účelu
František Ladislav Kocmánek
- pololidová lit.
- Lamentace venkovanů – interludium na 15-20 min., hrané žáky, kritika jak to chodí po válce na venkově
Jan Ámos Komenský
- emigrantská lit., chudé nepěkné dětství, vzdělán až v 16. letech
- poslední biskup Jednoty Bratrské
- často se skrýval a r. 1627 musel kvůli církvi opustit Čechy
- odešel do Polska (Lešno), zaměřil se na pedagogii a filosofii
- v Anglii pomohl vybudovat Akademii věd (v čechách A.V. o sto let později)
- reformoval školství v Maďarsku, Švédsku
- v Lešně přišel při požáru o celoživotní dílo – Poklad – slovník jazyka českého, protože již nežil v Čechách, nemohl ho dodělat
- odchází pěšky do Holandska
- 1648 Vestfálský mír – po 30. leté válce, pro něj největší katastrofa – nemůže se už nikdy vrátit do Čech
- díla
- Labyrint světa a ráj srdce – fil. dílo, směr manýrismus – jediné české dílo tohoto směru
- poutník přichází do města, hledá prospěšné zaměstnání, které nikomu nebude škodit
- přidává se k němu Mámení (růžové brýle) a Všudybud (realita)
- zjišťuje, že každé civilní povolání lidem ubližuje, útěcha u Boha
- Kšaft umírající matky Jednoty Bratrské
- závět, napsal po V.M., oplakává osud
- Poklad jazyka českého
- český výkladový slovník – shořel
- Encyklopedie
- naučný slovník, všeobecný, zůstala pouze v torzu, nedokončil – nad síly jednoho člověka
- první encyklopedie o sto let později ve Francii
- Velká didaktika
- rozdělil školní věk: předškolní, mladší šk., starší školní
- určuje co a kdy se má člověk učit
- zavádí tělesnou výchovu, zakazuje tělesné tresty
- Informatorium školy mateřské
- jak předat dítěti dovednosti před nástupem do školy
- umět počítat do deseti, podepsat se, aj.
- Svět v obrazech
- jazyková učebnice s obrázky (překlad byl do několika jazyků)
- Brána jazyků otevřená
- učebnice latiny
- Škola hrou
- pomůcka pro učitele
- Labyrint světa a ráj srdce – fil. dílo, směr manýrismus – jediné české dílo tohoto směru
Adam Michna z Otradovic
- básník, skladatel, varhaník
- Česká mariánská muzika